Teaching of History in non-formal educational spaces:

theoretical and methodological perspectives in the graduation of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p129

Keywords:

history teaching;, teacher training;, non-formal education;, history learning;, graduation

Abstract

This article deals with the importance and possibilities of working with out-of-school experiences and educational spaces in the teaching-learning of history, in the process of higher education at the graduation level, based on the dynamics and didactic-pedagogical strategies developed in the discipline “Teaching History in Non-Formal Educational Spaces”. In this way, it seeks to reflect on the need to build a historical learning more consistent with a more useful teaching for young male and female professors in university training. To do so, we problematize the teaching of history as a type of practical theorizing that needs to contemplate formative processes that, due to the variety of topics it discusses, can cover different educational contexts, in this case institutions and non-school experiences. The unfolding of these practices of teaching and learning history provided important reflections about the need for a more critical historical formation to the reproductive, memorizing, verbalist and historicizing tradition of teaching history, to examine a set of perspectives approaching the presente time, of local realities and institutions, as well as prior knowledge of students.

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Author Biographies

RENATO PINHEIRO DA COSTA, Universidade Federal do Pará

Pedagogo. Doutor em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa HISTEDBR/SECÇÃO ALTAMIRA-PA. Professor da Faculdade de Educação - Campus UFPA de Altamira/Pa, do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História-PROFHISTORIA/UFPA e do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica-PPEB/UFPA.

Adilson Júnior Ishihara Brito, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em História (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal do Pará; possui mestrado em História Social do Norte e Nordeste pela Universidade Federal de Pernambuco (2008); possui doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2016). É docente efetivo de Teoria da História e Metodologia da História na Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Ananindeua. É líder do Grupo de Estudos de Fronteira, cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Tem experiência na área de História, com ênfase em história política e história econômica, atuando principalmente nos seguintes temas: Independência ibero-americana, revolução ibero-americana, patriotismo, soldados, história militar, cultura política, fronteiras amazônicas, elites políticas.Atualmente tem se dedicado à pesquisa e às reflexões voltadas para os processos de ensino-aprendizagem e produção de materiais didáticos de História para a Educação Básica.

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Published

2022-12-30

How to Cite

COSTA, R. P. D., & Brito, A. J. I. (2022). Teaching of History in non-formal educational spaces:: theoretical and methodological perspectives in the graduation of teachers. História & Ensino, 28(2), 129–149. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p129

Issue

Section

Artigos