Teaching of History in non-formal educational spaces:

theoretical and methodological perspectives in the graduation of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p129

Keywords:

history teaching;, teacher training;, non-formal education;, history learning;, graduation

Abstract

This article deals with the importance and possibilities of working with out-of-school experiences and educational spaces in the teaching-learning of history, in the process of higher education at the graduation level, based on the dynamics and didactic-pedagogical strategies developed in the discipline “Teaching History in Non-Formal Educational Spaces”. In this way, it seeks to reflect on the need to build a historical learning more consistent with a more useful teaching for young male and female professors in university training. To do so, we problematize the teaching of history as a type of practical theorizing that needs to contemplate formative processes that, due to the variety of topics it discusses, can cover different educational contexts, in this case institutions and non-school experiences. The unfolding of these practices of teaching and learning history provided important reflections about the need for a more critical historical formation to the reproductive, memorizing, verbalist and historicizing tradition of teaching history, to examine a set of perspectives approaching the presente time, of local realities and institutions, as well as prior knowledge of students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

RENATO PINHEIRO DA COSTA, Universidade Federal do Pará

Pedagogo. Doutor em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa HISTEDBR/SECÇÃO ALTAMIRA-PA. Professor da Faculdade de Educação - Campus UFPA de Altamira/Pa, do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História-PROFHISTORIA/UFPA e do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica-PPEB/UFPA.

Adilson Júnior Ishihara Brito, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em História (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal do Pará; possui mestrado em História Social do Norte e Nordeste pela Universidade Federal de Pernambuco (2008); possui doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2016). É docente efetivo de Teoria da História e Metodologia da História na Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Ananindeua. É líder do Grupo de Estudos de Fronteira, cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Tem experiência na área de História, com ênfase em história política e história econômica, atuando principalmente nos seguintes temas: Independência ibero-americana, revolução ibero-americana, patriotismo, soldados, história militar, cultura política, fronteiras amazônicas, elites políticas.Atualmente tem se dedicado à pesquisa e às reflexões voltadas para os processos de ensino-aprendizagem e produção de materiais didáticos de História para a Educação Básica.

References

ALMEIDA, Karla Nazareth Côrrea. A pós-graduação no Brasil: história de uma tradição inventada. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10200. Acesso em: 14 set. 2020.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

AUSUBEL, David. Psicologia educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1968.

BARROSO, Vera Lucia Maciel; PEREIRA, Nilton Mullet; BERGAMASCHI, Maria Aparecida; GEDOZ, Sirlei Teresinha; PADRÓS, Enrique Serra. Ensino de história: desafios contemporâneos. Porto Alegre: ANPUH, 2010.

BLOCH, Marc. Apologia da história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 2013. Disponível em:https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 set. 2020.

BUENO, André; ESTACHESKI, Dulceli; CREMA, Everton Carlos; MARIA NETO, José. Aprendizagens históricas: ensino de história. União da Vitória: LAPHIS, 2018.

BUENO, André; ESTACHESKI, Dulceli; CREMA, Everton Carlos; MARIA NETO, José. Jardim de histórias: discussões e experiências em aprendizagem histórica. União da Vitória: Laphis, 2017.

CANDAU, Maria Vera. Da didática fundamental ao fundamental da didática. In: ANDRÉ, Marli Eliza D.; OLIVEIRA, Maria Rita N. S. (org.). Alternativas no ensino de didática. Campinas: Papirus, 1997. p. 87-118.

CASTRO, Rogério Cunha de. O sonho de um tolstoiano: João Penteado e a escola moderna de São Paulo (1912-1919). Caderno Eletrônico de Ciências Sociais, Vitória, v. 3, n. 2, p. 9-17, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/cadecs/article/download/13652/9672/36589. Acesso em: 11 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.24305/cadecs.v3i2.13652

CERRI, Luis Fernando. Ensino de história e consciência histórica. Rio de Janeiro: FGV, 2011.

DAL RI, Neusa Maria; VIEITZ, Candido Giraldez. A educação do movimento dos sem-terra. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, p. 44-57, maio/ago. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000200004 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000200004

FLORIDO, Caroline Maria. A História da Extensão Universitária na Faculdade de Educação da Unicamp: resistência institucional ou recorte social?. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO, 4., 2009, São José do Rio Preto. Anais [...]. São José do Rio Preto: ABEM, 2009. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/l4ZaQQff.doc. Acesso em: 11 set. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Educação não formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em Educação, Porto, v. 1, p. 35-50, 2014. Disponível em: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/download/4/4. Acesso em:9 set. 2020.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. História dos movimentos e lutas sociais: a construção da cidadania dos brasileiros. São Paulo: Loyola, 2013.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Teorias dos movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2007.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, Lívia Morais Garcia. História oral e educação não-formal: o patrimônio cultural nas fazendas históricas paulistas. Curitiba: Appris, 2020.

MARTINS, Daniela da Silva; SOARES, André Luís Ramos. Os estudos de grupos marginalizados na história do Brasil e a educação patrimonial: experiências de uma proposta inclusiva. In: SEMINÁRIO DE ESTUDOS HISTÓRICOS, 12., 2017, São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: Editora da Feevale, 2017. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/287b0871-6858-4a78-98a8-aa35c156c60d/Daniela%20da%20Silva%20Martins.pdf. Acesso em: 12 set. 2020

MOREIRA, Marco Antônio. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília, DF: Editora da UnB, 2006.

MUNAKATA, Kazumi. Histórias que os livros didáticos contam, depois que acabou a ditadura no Brasil. In: FREITAS, Marcos Cézar (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2007. p. 271-296.

NASCIMENTO, Sérgio Bandeira do. A formação de professores no curso de história da universidade federal do Pará: uma análise do projeto político pedagógico. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/1767. Acesso em: 12 set. 2020.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história - formas e funções do conhecimento histórico. Brasília, DF: Editora da UnB, 2007.

RÜSEN, Jörn. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Editora da UFPR, 2011.

SANCHES, Raquel Cristina Ferraroni. Avaliação institucional. Curitiba: IESDE, 2009

SOUZA, Maria Antônia. Movimentos sociais e sociedade civil. Curitiba: IESDE, 2008.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Histórico. Ananindeua: UFPA, 2020a. Disponível em: https://campusananindeua.ufpa.br/index.php/historico. Acesso em: 14 set. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Programa de curso: ensino de história em espaços educativos não-formais. Ananindeua: UFPA, 2020b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Projeto pedagógico de curso de licenciatura em história. Ananindeua: UFPA, 2017. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1eMHDTlAMqw-EDfvskZXiMgEc9y_PwO_I/view. Acesso em: 14 set. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. UFPA em números 2020 ano base 2019. Ananindeua: UFPA, 2020c. Disponível em: http://www.ufpanumeros.ufpa.br/index.php. Acesso em: 13 set. 2020.

VEIGA, Ilma Passos de Alencastro; LOPES, Antônia Osima (org.). Repensando a didática. Campinas: Papirus, 2011.

Published

2022-12-30

How to Cite

COSTA, R. P. D., & Brito, A. J. I. (2022). Teaching of History in non-formal educational spaces:: theoretical and methodological perspectives in the graduation of teachers. História & Ensino, 28(2), 129–149. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p129

Issue

Section

Artigos