The research on games as a didactic tool in the field of history teaching in Brazil: the state of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p374

Keywords:

Boardgames, Digital games, History teaching, Historiography

Abstract

This article examines the recent development of researches on games as a didactic tool in the field of history teaching in Brazil.  We support the relevance of scrutinizing the use of games in the historical context of Brazilian schools and the state of art on researching boardgames and digital games in the history of education. Finally, we highlight the theoretical paths built in the field, its recent breakthroughs and achievements, and some potential demands for future investigations. Characterized by theoretical diversity, the scientific production has grown significantly in the last 10 years. Themes such as violence, learning and the creation and use of games in history teaching were privileged.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Victor Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

PhD in History from the Universidade Federal de  Pernambuco. Professor at the Universidade Federal Rural de Pernambuco

Marcello Paniz Giacomoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in Education at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor at the College of Application at the Universidade Federal. Contact: marcello.giacomoni@gmail.com

Paulo Henrique Penna de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco

Master in History Teaching from the Universidade Federal de  Pernambuco.Teacher of the private network of Pernambuco.Contact: paulopenna_genos@yahoo.com.br

Maurício Clipes Cunha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Academic of the History Degree course at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. Por um ensino que deforme: o futuro da prática docente no campo da história. In: ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. O tecelão dos tempos: novos ensaios de teoria da história. São Paulo: Intermeios, 2019. p. 233 - 243.

ALVES, Lynn Rosalina Gama. Game over: jogos eletrônicos e violência. São Paulo: Futura, 2005.

ALVES, Lynn Rosalina Gama. Jogos, Educação e História: Novas Possibilidades para a Geração C. Plurais Revista Multidisciplinar, v.1, n. 2, 2010.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; COUTINHO, I. (org.). Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; TELLES, H. V. Ensino de história e videogame: problematizando a avaliação de jogos baseados em representações do passado. In: ALVES, Lynn Rosalina Gama; TELLES, H. V. (org.). Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus Editora, 2016a. p. 125-146.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; TELLES, H. V. Ficção e narrativa: o lugar dos videogames no ensino de História. TECCOGS, São Paulo, v. 11, p. 115-130, 2016b.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; TELLES, H. V. Os videogames como narrativas sobre o passado na pós-modernidade. Revista do Programa Avançado de Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 16, p. 1-6, 2017.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; MATTA, Alfredo; TELLES, Helyon (Org.) Museus virtuais e jogos digitais: novas linguagens para o estudo da história. Salvador: EDUFBA, 2019.

ANDRADE, Débora El-Jaick. O lúdico e o sério: experiências com jogos no ensino de história. História & Ensino, Londrina, v. 13, p. 91- 106, set. 2007.

ARAÚJO, Hugo Alexandre de. Múltiplos olhares para a aprendizagem histórica: o conceito de nação através de evidências visuais. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

ARAÚJO, Renata Costa Silva. Nunca foi tão divertido descascar batatas: os jogos como possibilidade a ser explorada no ensino de história. História, histórias, Brasília, v. 7, n. 1/3, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/announcement/view/110. Acesso em: 10 nov. 2019.

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Jogos digitais e aprendizagens: o jogo Age of Empires III desenvolve ideias e raciocínios históricos de jovens jogadores?. 2009. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.

BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BERNARDES, Mateus Pinho. À luta camaradas! a greve geral de 1917. São Paulo: ensino de história e análises de conjuntura através de um jogo de tabuleiro moderno. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

BERNARDES, Mateus Pinho. Reflexões sobre o lançar de dados na sala de aula: considerações sobre o desenvolvimento de um jogo de tabuleiro moderno para o ensino de História e suas possibilidades. História, histórias, Brasília, v. 7, n. 1/3, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/announcement/view/110. Acesso em: 10 nov. 2019.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: primeiro e segundo ciclos do Ensino. Brasília: MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 10 nov. 2019.

BROUGÈRE, Gilles. Jogo e educação. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 2003.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

CARÍSSIMI, Laura Bossle. O jogo como suporte pedagógico e a utilização de documentos no ensino de História. 2016. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2016.

CARÍSSIMI, Laura Bossle; RADUNZ, R. A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0. História, histórias, Brasília, v. 7, n. 1/3, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/announcement/view/110. Acesso em: 10 nov. 2019.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CHAPMAN, Adam. Digital Games as history: how videogames represent the past and offer access to historical practice. Abingdon: Routledge, 2018.

COMUNIDADES VIRTUAIS. Jogos digitais. Cabula: Comunidades Virtuais, 2019. Disponível em: http://comunidadesvirtuais.pro.br/cv/. Acesso em: 10 nov. 2019.

COSTA, Carlos E. S. RPG e ensino de história: uma articulação potente para a produção da narrativa histórica escolar. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

COSTA, M. A. F. Ensino de história e games: dimensões práticas em sala de aula. Curitiba: Apriss, 2017.

CORRÊA, André Luís da Costa. Rolando dados, criando histórias, aprendendo história: o uso do RPG como instrumento de iniciação científica no Ensino de História. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

CUNHA, Bruno Ornelas. Jogo urbano: história local no ensino de história. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2016.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2009.

FERMIANO, Maria A. Belintane. O Jogo como um instrumento de trabalho no ensino de História?. Revista História Hoje, São Paulo, v. 3, n. 7, jul. 2005. Disponível em: www.anpuh.uepg.br/historiahoje/voI3n7/ maria.htm. Acesso em 10 nov. 2019.

FERREIRA, Renato César. Brincando com o perfil histórico de Rolândia: o lúdico entre o patrimônio histórico oficial e patrimônio histórico afetivo. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - UNESPAR, Campo Mourão, 2018.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, ago. 2002.

FORNACIARI, Marco de Almeida. Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization. História, histórias, Brasília, v. 7, n. 1/3, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/announcement/view/110. Acesso em: 10 nov. 2019.

FORTUNA, Tânia Ramos. Jogo em aula: recurso permite repensar as relações de ensino-aprendizagem. Revista do Professor, Rio Pardo, v. 19, n. 75, p. 15-19, 2003.

FORTUNA, Tânia Ramos. A formação lúdica docente e a universidade: contribuições da Ludobiografia e da Hermenêutica Filosófica. 2011. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011a.

FORTUNA, Tânia Ramos. Sala de aula é lugar de brincar? a importância do lúdico no planejamento. In: DALLA ZEN, Maria Isabel H.; XAVIER, Maria Luiza M. (org.). Planejamento em destaque: análises menos convencionais. 4. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011b. p. 117-132.

FORTUNA, Tânia Ramos. Brincar é aprender. In: GIACOMONI, Marcello Paniz;

PEREIRA, Nilton Mullet (org.). Jogos e ensino de história. Porto Alegre: Evangraf, 2013. p. 63 - 97.

FORTUNA, Tânia Ramos; HORN, C. I.; FORNARI, F. V.; SILVA, J. S.; SANTOS, V. L. B.; POTHIN, J. Pedagogia do Brincar. Porto Alegre: Mediação, 2012.

GIACOMONI. Marcello Paniz; PEREIRA, Nilton Mullet. Jogos e ensino de história. Porto Alegre: Evangraf, 2013.

GIACOMONI, Marcello Paniz. Ensino de história e jogos de tabuleiro: o centralizador. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 27., 2013, Natal. Anais [...]. Natal: Anpuh, 2013b. Disponível em: http://www.snh2013.anpuh.org/conteudo/view?ID_CONTEUDO=1291. Acesso em: 10 nov. 2019.

GOMES, José Anderson Costa. Jogos digitais no ensino de história: uma análise do jogo Tríade – igualdade, liberdade e fraternidade. 2019. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2014.

JOGOS DIGITAIS PARA ENSINAR HISTÓRIA. Home. [S. l.]: Daiana Cecatto, 2019. Disponível em: https://www.jogosdehistoria.net/. Acesso em: 10 nov. 2019.

JUUL, Jesper. Half-real: videogames entre regras reais e mundos ficcionais. São Paulo: Blucher, 2019.

KISHIMOTO, Tizuko M.O jogo e a educação infantil. Pro-Posições, Campinas, v. 6 n. 2, p. 46-63, jul.1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644269. Acesso em: 10 nov. 2019.

KISHIMOTO, Tizuko M. Jogo e educação infantil. São Paulo: Cengage Leaning, 2009.

KISHIMOTO, Tizuko M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1996.

KISHIMOTO, Tizuko M.; SANTOS, M. W. (org.). Jogos e brincadeiras tempos, espaços e diversidade: pesquisas em educação. São Paulo: Cortez Editora, 2016.

LARROSA-BONDÍA, Jorge. Pedagogia profana. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. São Paulo: Autêntica, 2015.

LARROSA-BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.19, p. 20-28,2002.

LOPES, Lucas R. S. Jogando com a crítica histórica: as novas tecnologias e o desenvolvimento de os revoltosos. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História), UDESC, Florianópolis, 2016.

LOPES, A. P. L.; BERLIM, Renato. Dados e cartas na escola: o potencial pedagógico dos jogos não-eletrônicos. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL (SBGAMES), 11., 2012, Brasília. Anais [...]. Brasília: [s. n.], 2012. p. 172-175. Disponível em: http://sbgames.org/sbgames2012/proceedings/papers/cultura/C_S12.pdf . Acesso em: 10 nov. 2019.

LOPES, A. P. L. Lições em jogo. Revista de História da Biblioteca Nacional, Brasília, n.72, p. 76-79, 2011.

MACEDO, Társio Roberto Lopes. Games com narrativa histórica como mediação de experiências formativas em ensino de história: uma pesquisa com o jogo “Game of Thrones – RPG. 2013. Dissertação (Mestraddo) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2013.

MAIA, Márcia Souza S. Parque Indígena do Xingu: um jogo para a lei 11.645/2008. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

MOREIRA, Valéria C. Ensino de história e RPG como ferramenta nos estudos regionais: possibilidades em “a retirada da laguna” de Alfredo d’ Escragnolle Taunay. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Estadual do Matogrosso do Sul, Amambai, 2018.

PEIXOTO, Arthur D. Jogar com a história: concepções de tempo e História em dois jogos digitais baseados na temática da Revolução Francesa. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade do Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/173442. Acesso em: 10 nov. 2019.

PEREIRA, Nilton Mullet et al. As viagens do Tambor. Porto Alegre: UFRGS, 2019. 1 Jogo de tabuleiro.

PEREIRA, Nilton M.; TORELLY, Gabriel Fraga. O Jogo e o conceito: sobre o ato criativo na aula de História. Opsis, Catalão, v. 15, p. 88-100, 2015. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/Opsis/article/view/34727 . Acesso em: 10 nov. 2019.

PEREIRA, Nilton Mullet; GIACOMONI, M. P. Flertando com o caos: os jogos no ensino de história. In: PEREIRA, N. M.; GIACOMONI, M. P. (org.). Jogos e ensino de história. Porto Alegre: Evangraf, 2013. p. 9-23.

PRETTO, Angelo Tiago. Games na sala de aula: formação discente e docente. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.

RITTER, Tatiane de Souza. Jogo analógico para o ensino de história agrária em uma escola do campo. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2007.

SANTOS, Bergston Luan. Interpretando mundos: jogos digitais e aprendizagem histórica. 2014. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014.

SILVA, Alex Alvarez. Aprendizagem histórica e simulações: desafios do tempo histórico em jogos eletrônicos. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA ANPUH BA, 8., 2016, Feira de Santana. Anais [...]. Feira de Santana: Anpuh, 2016. Disponível em: http://www.encontro2016.bahia.anpuh.org/simposio/anaiscomplementares. Acesso em: 10 nov. 2019.

SILVA, Alex Alvarez. Simulações históricas e aprendizagem de conceitos: construindo ferramentas de análise da aprendizagem histórica em jogos eletrônicos. Anais eletrônicos do XII SJEEC Jogos Eletrônicos - Educação - Comunicação, Salvador, 2017a. Disponível em: http://revistas.uneb.br/index.php/sjec. Acesso em: 10 nov. 2019.

SILVA, Alex Alvarez. Aprendizagem histórica e jogos eletrônicos: a consciência histórica entre o conhecimento e a simulação. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA; SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA - CONTRA OS PRECONCEITOS: HISTÓRIA E DEMOCRACIA, 29., 2017, Brasília. Anais [...]. Brasília: Anpuh, 2017b. Disponível em: https://www.snh2017.anpuh.org/site/anais. Acesso em: 10 nov. 2019.

SILVA, Alex Alvarez. Narrativas históricas em jogos eletrônicos: a ficcionalização da história em Sid Meier’s Civilization. In: ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 10.,; JORNADA DO GT DE ENSINO DE HISTÓRIA E EDUCAÇÃO DA ANPUH/RS, 23., 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Anpuh, 2018. Disponível em: https://www.ufrgs.br/lhiste/anais-perspectivas-do-ensino-de-historia/. Acesso em: 10 nov. 2019.

SILVA, Alex Alvarez. Simulação do tempo histórico em jogos eletrônicos. História, histórias, Brasília, v. 7, n. 1/3, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/announcement/view/110. Acesso em: 10nov. 2019.

SILVA, Bruno B. Da autobiografia ao jogo: o ensino das relações étnico-raciais a partir das experiências de Mahommah Gardo Baquaqua. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

SILVA, Cláudio Rodrigues V. Alea jacta est: a prática docente do professor de história que faz uso do Roleplaying game na sala de aula. 2016. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

SILVA, C.R.V.; SILVA, L. V. O roleplaying game e a história ensinada: possibilidades legais no uso do RPG na sala de aula. In: ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL EM PERNAMBUCO, 5.;. EPEPE - EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO NA PERSPECTIVA DO DIREITO À EDUCAÇÃO, 5., 2014, Garanhuns. Anais [...]. Garanhuns: Fundaj, 2014. Disponível em: https://www.fundaj.gov.br/images/stories/epepe/V_EPEPE/EIXO_3/ClaudioRodrigoVasconcelos-CO03.pdf . Acesso em: 10nov. 2019.

SILVA, Lucas Victor; SILVA, Cláudio Rodrigo Vasconcelos. Sobre o uso de jogos de tabuleiro no ensino de história: apontamentos sobre possibilidades educativas. In: FERREIRA, Carlos; MOLINA, Ana (org.). Textos e contextos: caminhos do ensino de história. Curitiba: CRV, 2016. p. 479-492.

SILVA, Lucas Victor. Jogos de tabuleiro no ensino de história da África: possibilidades e limites pedagógicos da obra Terras do Sol: entre tambores e lanças. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DO ENSINO DE HISTÓRIA, 11., 2017, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2017. v. 1. p. 152-158. Disponível em: https://xienpeh.ufrj.br/wp-content/uploads/anais_xi_enpeh_final.pdf. Acesso em: 10 nov. 2019.

SILVA, Lucas Victor; FERREIRA, K. A.; SILVA, C. A. Você conhece as mulheres do Brasil? proposta de recurso didático lúdico para o ensino de história. Educação Básica Revista, Belo Horizonte, v. 3, p. 141-152, 2017. Disponivel em: http://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/REB/article/view/311. Acesso em: 10 nov. 2019

SOARES, Kauan P. Jovens e games: a construção do conhecimento em história no ensino fundamental II com os jogos “Call of Duty”. 2018. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estácio de Sá, São Paulo, 2018.

TELLES, Helyom Viana. Empatia histórica e jogos digitais: uma proposta para o ensino de História. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Estadual da Bahia, Salvador, 2018.

UFRGS - UNIVERSIDADE FEDERAL RIO GRANDE DO SUL. Quem quer brincar?.Porto Alegre: FACED: UFRGS, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/quemquerbrincar/. Acesso em: 4 jun. 2020.

VERNIN, Lena Carolina S. S. Campo de histórias e a batalha pela memória: usos possíveis do Campo de Santana na prática da educação patrimonial. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.

VIAL, Jean. Jogo e educação: as ludotecas. Petrópolis: Vozes, 2015.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998a.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagens. São Paulo: Ícone-EDUSP, 1998b.

ZANONI, Elton Frias. Gamificação, aprendizagem e ensino de história: construção de estratégias didáticas com ferramentas online. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/173504/1/dissertacao_elton_frias_zanoni_mestradohistoria.pdf. Acesso em: 10nov. 2018.

Published

2020-12-13

How to Cite

Silva, L. V., Giacomoni, M. P., Oliveira, P. H. P. de, & Cunha, M. C. (2020). The research on games as a didactic tool in the field of history teaching in Brazil: the state of art. História & Ensino, 26(2), 374–399. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p374

Issue

Section

Artigos