Curriculum, themes and approaches of a complex past: the history teacher training in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p53

Keywords:

Teacher training, Curriculum, History teaching

Abstract

The teacher training has been a constant target of policies, academic debates, investments, interferences, world and education understanding which reflect the way as societies understand their own formation, citizenship and, why not say their own history. Some issues regarding the social role of History, the historian and their representation in society has come to interline, in Brazil, the profile of this professional and its formation. We situate, in this text, some problematic which concern the History teacher training from the National Curricular Guidelines in the area of History, Guidelines for Teacher Education and we notice how this and other regulations are prospective in teacher training curricula and how it dialogues with the contents elected for History teaching. Lastly, we problematize the teaching, teacher performance, the contents and the approaches regarding diversity in the classroom.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Andréa Angelotti, Universidade Federal de Uberlândia

Post-doctorate in History from the Universidade do Porto, Portugal. Doctor in Social History from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Professor at the Institute of History at the Universidade Federal de Uberlândia.

Luiz Carlos do Carmo, Universidade Federal de Goiás

Post-Doc from the Universidade do Porto, Portugal. Doctor  in Social History from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor at the Special Academic Unit of History and Social Sciences at the Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão.

References

ANGELOTTI, Maria Andréa; CARMO, Luiz. A formação do professor de História: perspectivas, políticas e currículo. In: DIAS, Karina de Araújo. Formação docente em perspectiva: políticas, proposições e práticas. Curitiba: Editora Bagai, 2021. P. 279-293.

BITTENCOURT, Circe M. F. O ofício do historiador. In: ENCONTRO REGIONAL DA ANPUH/RN, 1., 2004, Natal, RN. Anais [...]. Natal: EDUFRN, 2006. p. 16-25.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais dos cursos de história. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica. Brasília: MEC, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília: MEC/CNE, 2019. PDF - 135951-rcp002-19.

CARMO, Luiz Carlos do. Salve o rosário, o rosário salve: sentidos e modos de viver das populações negras no Brasil Central. 2005. Tese (Doutorado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2005.

CIAMPI, Helenice. O presente do passado na formação do professor de História. Revista Territórios e Fronteiras, Cuiabá, MT, v. 8, n. 1, p. 113-130, jan./jun. 2015.

ESCUDERO, Juan M.; TRILLO, Felipe. O desenvolvimento profissional dos professores. Crise do currículo, das práticas, dos efeitos da formação docente? In: FLORES, Maria Assunção; MOREIRA, Maria Alfredo;

OLIVEIRA, Lia Raquel. Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores. 2. ed. Ramada, Portugal: Edições Pedago; Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores, 2017. p. 73-84.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a História. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

IBGE -Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais, Estimativas da população residente com data de referência 1º de julho de 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil Acesso em 26 de junho de 2021.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2003.

LOUZANO, Paula. Fracasso escolar: evolução das oportunidades educacionais de estudantes de diferentes grupos raciais. Cadernos Cenpec, São Paulo, SP, v. 3, n. 1, p. 111-133, jun. 2013.

MESQUITA, lka Miglio de; FONSECA, Selva Guimarães. Formação de professores de História: experiências, olhares e possibilidades. História Unisinos, São Leopoldo, RS, v. 10, n. 3, p. 333-343, set./dez. 2006.

PANSINI, Flávia; NENEVÉ, Miguel. Educação multicultural e formação docente. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, RS, v. 8, n. 1, p. 31-48, jan./jun. 2008.

PARASKEVA, João M. “Bruti, Sporchi & Cativi”: rumo a um currículo não-abissal. In: FLORES, Maria Assunção; MOREIRA, Maria Alfredo; OLIVEIRA, Lia Raquel. Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores. 2. ed. Ramada, Portugal: Edições Pedago; Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores, 2017. p. 19-50.

PAULA, Maria Helena de. Cantigas das congadas de Catalão: aspectos linguísticos e identidade cultural.2000. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, 2000.

RIBEIRO, Deolinda. Formação profissional de professores: desafios da contemporaneidade. In: FLORES, Maria Assunção; MOREIRA, Maria Alfredo; OLIVEIRA, Lia Raquel. Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores. 2. ed. Ramada, Portugal: Edições Pedago; Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores, 2017. p. 85-96.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In.: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2010, p. 31-83.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 13, n. 5, p. 5-24, 2000.

Published

2021-08-16

How to Cite

Angelotti, M. A., & Carmo, L. C. do. (2021). Curriculum, themes and approaches of a complex past: the history teacher training in Brazil. História & Ensino, 27(1), 53–76. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p53

Issue

Section

Artigos