History Literacy in school hospital attendance: a subjective duty to historical knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p357

Keywords:

History Literacy. Scholar hospital attendance. Severely ill student.

Abstract

There is no consensus concerning the relation between the concepts of Literacy and History in teaching pratices. It is desired to add to this debate the praxis in a scholar hospital, in order to comprehend how the relation between both notions meets the proposals and specifics needs of students undergoing cancer treatments. This study is justified from the ethical duty in mainting respect and solidariety with regard to the pedagogical moment of the severely ill student, as well as the need to instrumentalize the History teachers to deal with peculiarities of a hospital school. It is concluded that the Literacy in History concerning scholar hospital attendence arise as un instrument that permits a extensive approach about Humans Sciences content, without losing historical knowloedge’s specific nature, contributing effectively to the right to education of the seriously ill student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elder Al Kondari Messora, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP)

PhD student in the Graduate Program in Collective Health at the Faculty of Medicine of the University of São Paulo.

Amália Neide Covic, Universidade Federal de São Paulo

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Permanent professor in the Graduate Program in Education and Health in Childhood and Adolescence at the Federal University of São Paulo.

References

AGUIRRE, M. C. El Enfoque por competências em la enseñanza de la historia em argentina: análisis desde la perspectiva del paradigma educativo de “historia a debate”. História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 1, p. 09-27, jan./jun. 2015.

AZEVEDO, P. B. História ensinada: produção de ensino em práticas de letramento. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2011.

AZEVEDO, P. B. Uma breve crítica ao conceito de literacia histórica proposto por Peter Lee. Anais do XVI Encontro Regional de História da Anpuh-Rio: saberes e práticas científicas, 2014

BARCA, I. Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras, Porto, v. 2, p.13-21, 2001.

BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Versão final, 2018.

CAINELLI, M. R. A construção do pensamento histórico em aulas de história no ensino fundamental. Tempos Históricos, vol. 12, 1º sem., p. 97-109. 2008.

CAINELLI, M. R, SCHMIDT, M. A. Desafios teóricos e epistemológicos na pesquisa em educação histórica. Antíteses, v. 5, n. 10, p. 509-518, jul./dez. 2012.

CARVALHO, A. P. R. Contribuições da Educação Histórica para a aprendizagem em História. História & Ensino, v. 24, n. 1, p. 199-227. 2018.

CERRI, L. F. Um lugar na história para a didática da história. História & Ensino, Londrina, v. 23, n. 1m p. 11-30, jan./jun. 2017.

CERRI, L. F. Os conceitos de consciência história e os desafios da didática da história. Revista de História Regional 6(2): 93-112, 2001.

COVIC, A.N. Aprendizagem da docência: um estudo a partir do atendimento escolar hospitalar. 2008. Tese (doutorado em educação e currículo). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

COVIC, A.N.; OLIVEIRA, F. A. de M. O aluno gravemente enfermo. São Paulo: Cortez, 2011.

ESTEBAN, P. S. Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Universidad de Barcelona, 2003.

FREITAS, M. C. O aluno-problema: forma social, ética e inclusão. São Paulo: Cortez, 2011.

GERMINARI, G. D. Ideias de Jovens do Ensino Médio sobre História: um Estudo na Perspectiva da Educação Histórica. Antíteses, v. 9, n. 18, p. 67-86, jul./dez. 2016.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2008.

LEE, P. Literacia histórica e história transformativa. Educ. rev., Curitiba, n. 60, p. 107-146, jun. 2016.

LE GOFF, J. História e Memória. Campinas, São Paulo: Editora UNICAMP, 1996.

MESSORA, Elder Al Kondari. A construção de um novo mal: representações do câncer em São Paulo, 1892-1953. Dissertação (mestrado). Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, 2017.

MORTATTI, M. do R. L. Educação e Letramento. São Paulo: UNESP, 2004.

OLIVEIRA, N. A. S. Isabel Barca: caminhos trilhados pela Educação Histórica. Antíteses, v. 5, n. 10, p. 865-874, jul./dez. 2012

PEREIRA, N. M.; SEFFNER, F. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90 Revista do Programa de Pós-Graduação em História, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 113-128, dez. 2008.

PRATS, J. Ensinar História no contexto das Ciências Sociais: princípios básicos. El estúdio de la Historia local como opción didáctiva. ¿Destruir o explicar historia? IBER Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografia e Historia. n. 8, abr. 1996.

ROCHA, H. A. B. A escrita como condição para o ensino e a aprendizagem de história. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 30, n. 60, p. 121-142, 2010.

ROZANTE, G. T.; TORRES, H. R. Ensino de História em contexto hospitalar: o conhecimento histórico escolar como possibilidade de superação do estigma a partir da valorização dos tempos e das trajetórias dos sujeitos gravemente enfermos. Anais do XXIX Simpósio de História Nacional (ANPUH), 2017.

RÜSEN, J. Historical Consciousness: Narrativa Structure, Moral Function and Ontogenetic Development In: SEIXAS, Peter. Theorizing historical consciousness. University of Toronto Press, Toronto Buffalo London, 2004.

SILVA. M. A. Letramento no Ensino de História. Cadernos de Belo Horizonte, v. 12, n. 17, 2º sem. 2011.

SILVA. M. A; MORAIS, S. M. de. Atitude historiadora na Leitura dos não Lugares, 2017. E-hum Revista Científica das áreas de História, Letras, Educação e Serviço Social do Centro Universitário de Belo Horizonte, vol. 10, n.2, Julho/Dezembro de 2017.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2011.

TFOUNI, L. V. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.

Published

2020-12-13

How to Cite

Messora, E. A. K., & Covic, A. N. (2020). History Literacy in school hospital attendance: a subjective duty to historical knowledge. História & Ensino, 26(2), 357–373. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p357

Issue

Section

Artigos