Textbooks and epistemology of history: perspectives and approaches of historical knowledge in school culture
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p135Keywords:
Schoolar Culture, Textbooks, Epistemology of History, Historical Education.Abstract
The present article aims to reflect about textbooks, in order to analyze how they present elements to identify and to understand the assumptions of the area to which they are destined, History. And also, to reflect on its limits and possibilities from a more comprehensive idea of epistemology of history, related to the educational purposes of this knowledge. The questions that guided the research were: how do textbooks promote approaches to the construction of historical knowledge and ways of thinking from time to time? When promoting such approaches, how could we analyze them from the point of view of a Historical Education pragmatics? Taking into account these questions, the article deepens the discussion about the limits and possibilities of textbooks analysis as products inserted in the school culture, proposes a discussion that relates teaching and epistemology of history. Finally, based on an exploratory study on textbooks intended for students in the sixth year of elementary school, it shows how these works deal with the dual nature of historical knowledge, one related to the construction of knowledge and other to its educational purposesDownloads
Download data is not yet available.
References
BOULOS JUNIOR, Alfredo. História: Sociedade & Cidadania, 6º Ano. São Paulo: FTD, 2009.
BRAICK, Patrícia Ramos. Estudar História: das origens à era digital. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2015.
CHAVES, Edilson Aparecido; GARCIA, Tânia Maria F. Braga. Critérios de escolha dos livros didáticos de História: o ponto de vista dos jovens. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 10. 2011, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2011. p. 9758-9769.
COTRIM, Gilberto; RODRIGUES, Jaime. Saber e fazer história, 6º Ano. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.
CUESTA FERNANDEZ, Raimundo. Clío en las aulas: la enseñanza de la Historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid: Ediciones Akal, 1998.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.
LEE, Peter. Literacia Histórica e História Transformativa. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 60, p. 107-146, abr./jun. 2016.
MEDEIROS, Daniel H. Manuais Didáticos e Formação da Consciência Histórica. Educar, Curitiba, Especial. p. 73-92, 2006.
MOCELLIN, Renato; CAMARGO, Rosiane. Perspectiva história. 2. ed. São Paulo: Ed. do Brasil, 2012.
MOTOOKA, Debora Y.; BARBOSA, Muryatan Santana. Para viver juntos: história, 6ºAno. 3. ed. São Paulo: SM, 2008.
PANAZZO, Silvia; VAZ, Maria Luísa. Jornadas História, 6º ano. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.
RÜSEN, Jörn. História viva. Teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão Rezende Martins. Brasília: Ed. UNB, 2007.
RÜSEN, Jörn. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.
RÜSEN, Jörn. Que es la cultura historica?: reflexiones sobre uma nueva manera de abordar la historia. Tradução de: SÁNCHEZ COSTA, F.; SCHUMACHER, I. B. Original In: FÜSSMANN, K.; GRÜTTER, H. T.; RÜSEN, J. (ed.). Historische faszination. geschichtskultur heute. Viena: Böhlau, 1994. p. 3-26.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica. teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p. 21-51.
URBAN, Ana Cláudia. Didática da História: percursos de um Código Disciplinar no Brasil e na Espanha. Curitiba, 2009. 246 f. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná.
VAINFAS, Ronaldo et al. História.doc, 6º ano. São Paulo: Saraiva, 2015.
VALLS MONTÉS, Rafael. Los estudios sobre los manuales escolares de historia y sus nuevas perspectivas. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, n. 15, p. 23-36, 2001.
WILLIAMS, Raymond. La larga revolución. Tradución de Horacio Pons. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
BRAICK, Patrícia Ramos. Estudar História: das origens à era digital. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2015.
CHAVES, Edilson Aparecido; GARCIA, Tânia Maria F. Braga. Critérios de escolha dos livros didáticos de História: o ponto de vista dos jovens. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 10. 2011, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2011. p. 9758-9769.
COTRIM, Gilberto; RODRIGUES, Jaime. Saber e fazer história, 6º Ano. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.
CUESTA FERNANDEZ, Raimundo. Clío en las aulas: la enseñanza de la Historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid: Ediciones Akal, 1998.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.
LEE, Peter. Literacia Histórica e História Transformativa. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 60, p. 107-146, abr./jun. 2016.
MEDEIROS, Daniel H. Manuais Didáticos e Formação da Consciência Histórica. Educar, Curitiba, Especial. p. 73-92, 2006.
MOCELLIN, Renato; CAMARGO, Rosiane. Perspectiva história. 2. ed. São Paulo: Ed. do Brasil, 2012.
MOTOOKA, Debora Y.; BARBOSA, Muryatan Santana. Para viver juntos: história, 6ºAno. 3. ed. São Paulo: SM, 2008.
PANAZZO, Silvia; VAZ, Maria Luísa. Jornadas História, 6º ano. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.
RÜSEN, Jörn. História viva. Teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão Rezende Martins. Brasília: Ed. UNB, 2007.
RÜSEN, Jörn. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.
RÜSEN, Jörn. Que es la cultura historica?: reflexiones sobre uma nueva manera de abordar la historia. Tradução de: SÁNCHEZ COSTA, F.; SCHUMACHER, I. B. Original In: FÜSSMANN, K.; GRÜTTER, H. T.; RÜSEN, J. (ed.). Historische faszination. geschichtskultur heute. Viena: Böhlau, 1994. p. 3-26.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica. teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p. 21-51.
URBAN, Ana Cláudia. Didática da História: percursos de um Código Disciplinar no Brasil e na Espanha. Curitiba, 2009. 246 f. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná.
VAINFAS, Ronaldo et al. História.doc, 6º ano. São Paulo: Saraiva, 2015.
VALLS MONTÉS, Rafael. Los estudios sobre los manuales escolares de historia y sus nuevas perspectivas. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, n. 15, p. 23-36, 2001.
WILLIAMS, Raymond. La larga revolución. Tradución de Horacio Pons. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Downloads
Published
2018-12-31
How to Cite
Souza, Éder C. de. (2018). Textbooks and epistemology of history: perspectives and approaches of historical knowledge in school culture. História & Ensino, 24(2), 135–161. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p135
Issue
Section
Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.