The National Program of The Didactic Book and the process of constitution of a history didatics for the initial series

Authors

  • Tiago Costa Sanches Universidade Federal da Integração Latino Americana – UNILA

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p287

Keywords:

PNLD, History education, Didactics of history, Initial series

Abstract

In the course of the formation History Didactics in the initial years, many conceptions of History teaching and learning guided the debates on the theme, conferring to this Didactics a specific epistemological character. Concerned about investigating the processes of construction of historical knowledge, using the specific epistemology of History, the line of research History Education, presents today a possibility of thinking the History Didactics from its own science of reference. The present study had an empirical investigation, based on the methodological approach called Content Analysis and sought to investigate in textbook guides regarding to the National Program of Didactic Book (PNLD), which conceptions of teaching and learning were its building blocks and orientations. From this theoretical study and analysis, we can verify some assumptions and meanings of History Didactics for the first years of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Costa Sanches, Universidade Federal da Integração Latino Americana – UNILA

Professor at the Federal University of Latin American Integration - UNILA.

References

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de convocação para inscrição no processo de avaliação e seleção de obras didáticas a serem incluídas no guia de livros didáticos de 1ª a 4ª série do PNLD/2007. Brasília: MEC/SEB, 2004b.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD 1997: História. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD 2001: História. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD 2005: História. Brasília: MEC, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD 2008: História. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Decenal de Educação para Todos. Brasília: MEC, 1993.

FRANCO, Maria P.B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Líber Livro, 2005.

LIBÂNEO, José C. Didática e epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. In: VEIGA, Ilma Passos A.; D’ÁVILA, Cristina (org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008. p. 59-88.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Contribuições ao estudo da construção da didática da história como disciplina escolar no Brasil: 1935-1952. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 6., 2006, Uberlândia. Anais... Uberlândia: UFU, 2006. p.4100-4109. Disponível em: www.faced.ufu.br/colubhe06/anais/ arquivos/eixo6.htm. Acesso em: 12 nov. 2011.

Published

2018-12-31

How to Cite

Sanches, T. C. (2018). The National Program of The Didactic Book and the process of constitution of a history didatics for the initial series. História & Ensino, 24(2), 287–311. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p287

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas