Brief history of Brazil: The influence of Ratio Studiorum In the writing of father Raphael M. Galanti

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p282

Keywords:

Ratio studiorum, Father Raphael Maria Galanti, Textbook, Brief history of Brazil

Abstract

To investigate the presence of the Ratio Studiorium, a set of norms created to regulate teaching in the Jesuit colleges, through the textbook Brief History of Brazil, taken in the study by source / object of research, which was used in teaching the discipline of History of Brazil in institutes of the Society of Jesus in Brazil is the purpose of this article. The work, dedicated to the children's school audience, by the Jesuit Father Raphael Maria Galanti, was published in 1913 by the publisher Duprat & Comp., of São Paulo. The research reflects how Father Galanti, also author of other didactic works on homeland history used in the Jesuit colleges, through the methodology presented in the form, uses Ratio Studiorium to follow the norms and procedures that standardize the Jesuit teaching and, for political reasons of the Order, exerts influence of this religious institution, even in non-Catholic means. The study also presents the didactic book as a privileged object of the school material culture to apprehend the pedagogy, the content and the current curriculum in the schools of the Company of Jesus installed in Brazil. The research dialogues with Viñao Frago (1998), Hernández Diaz (2002) and Dominique Julia (2001) on school culture and with Franca (1952) and Toledo (2000) on the Ratio Studiorum. The research concludes that the books of the Ignatius Father Galanti, used in the Jesuit schools in early twentieth century, based on the Ratio Studiorum, has similarities and specificities with other didactic scriptures that also circulated in the Brazilian educational system of that time.

Author Biography

Ligia Bahia de Mendonça, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

PhD student in Education at the State University of Rio de Janeiro. Elementary School Teacher at the City of Rio de Janeiro.

References

ANDRADE, Guilhermina Loureiro. História do Brasil. São Paulo: Typografia Augusto Siqueira, 1928.

BITTENCOURT, Circe. Autores e editores de compêndios e livros de leitura (1810-1910). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 475-491, set./dez. 2004.

BULCÃO, Mario. História do Brasil. São Paulo: Typografia Magalhães, 1910.

ESCOLANO BENITO, Augustin. Patrimonio material de la escuela e historia cultural. Revista Linhas, 11(2), 13 – 28, 2010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2125. Acesso em 25 mar 2018

FARIA FILHO, Luciano Mendes; GONÇALVES, Irlen Antônio; VIDAL, Diana Gonçalves; PAULILO, Andre Luiz. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 139-159, jan./abr. 2004.

FONSECA, Joaquim da.Tipografia & Design gráfico: Design e produção de impressos e livros. Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Bookman, 2008.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FRANCA, Leonel S. J. Ratio Studiorum: o método pedagógico dos jesuítas. Rio de Janeiro: Agir, 1952.

GALANTI, Raphael Maria. (Discurso). Posse do pe. Rafael Galanti. Rio de Janeiro: RIHGB, 1897.

GALANTI, Raphael Maria. Breve história do Brasil: destinado às creanças do curso preliminar. São Paulo: Duprat, 1913.

HANSEN, João Adolfo. Ratio Studiorum e política católica ibérica no século XVII. In: VIDAL, Diana Gonçalves; HILSDORF, Maria Lúcia Spedo (org.). Tópicas em história da educação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001. p. 13-41.

HÉRBRARD, Jean. A lição e o exercício: algumas reflexões sobre a história das práticas escolares de leitura e escrita. Educação. Santa Maria, v. 32 - n. 01, p. 11-20, 2007. pp. 11-20. Disponível em http://www.ufsm.br/ce/revista

HERNÁNDEZ DIAZ, Jose M. Etnografia e historia material de la escuela. In: BENITO, Augustín Escolano; DIAZ, Jose Maria Hernandez (coord.). La memória y el deseo cultura de la escuela y educación deseada. Valencia: Tirantlo Blanch, 2002.

JORNAL AURORA COLEGIAL. Nova Friburgo, 7 set. 1911.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, jan./jun. 2001.

KLEIN, Luiz Fernando. Restauração da Companhia de Jesus e da pedagogia jesuíta. JORNADA INTERNACIONAL DE INNOVACIÓN ACADÉMICA. Encuentro de Reflexión sobre Pedagogía Ignaciana. Universidad Rafael Landívar, Guatemala. Disponível em http://www.pedagogiaignaciana.com/Noticias/VerNoticia.aspx?IdNoticia=1039 Acesso em 03/06/2017.

LACERDA. Joaquim Maria. História do Brasil por perguntas e respostas. Rio de Janeiro: Francisco Alves & Cia., 1911.
MACEDO, Joaquim M. Lições de história do Brasil. Rio de Janeiro: H. Garnier, Livreiro e Editor, 1907.

MARTINS, Ana Luíza. Revistas em revista - imprensa e práticas culturais em tempos de República: São Paulo (1890-1922). São Paulo: Edusp: Fapesp: Imprensa Oficial do Estado, 2001.

MENDONÇA, Ligia Bahia. Educação jesuítica: marcas do primeiro projeto educacional brasileiro. Rio de Janeiro: UNESA, 2006.

MENDONÇA, Ligia Bahia. O silêncio da ação: jesuítas no Brasil pós-Reforma Pombalina. Rio de Janeiro: UERJ, 2010.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 119-138, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/heduc/v20n50/2236-3459-heduc-20-50-00119.pdf. Acesso: 23 jan. 2018.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 3, p. 51-66, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010373072012000300004&la ng=pt. Acesso em: 15 jan. 2018.

RAZZINI, Márcia de Paula Gregório. Práticas de leitura e memória escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DE EDUCAÇÃO – SBHE, 2., 2002, [Belo Horizonte]. Anais eletrônicos [...]. [Belo Horizonte]: SBHE, 2002. Disponível em: http://sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe2/pdfs/Tema3/0303.pdf. Acesso em: 15 nov. 2016.
RESUMO do Programma de Ensino. São Paulo: Duprat, 1912.

RIBEIRO, João. História do Brasil. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1936.

SCHUELER, Alessandra Frota Marinez; CHAMON, Carla Simone;

VAZQUEZ, Grabiel. Ensinar história na escola primária oitocentista: o resumo da história do Brasil, de Maria Guilhermina Loureiro de Andrade. Gênero, Niterói, v. 11, p. 15-34, 2012.

SILVA, Alexandra Lima da. Ensino e mercado editorial de livros didáticos de História do Brasil – Rio de Janeiro (1870-1924). 2008. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2008. Mimeo.

SILVA, Alexandra Lima da. Escritas de viagem, escritas da história: estratégias de legitimação de Rocha Pombo no campo intelectual. 2012. Tese (Doutorado em educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

SIRINELLI, François. Os intelectuais. In: REMOND, René (org). Por uma nova história política. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003.

SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: UNESP, 1998.

TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut de. Razão de estudos e razão política: um estudo sobre a Ratio Studiorum. Acta Scientiarum Human and Social Sciences, Maringá, v. 22, p. 181-187, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v22i0.4160. Acesso em: 5 maio 2020.

VECHIA, Ariclê; LORENZ, Karl Michael (org.). Programa de ensino da escola secundária brasileira: 1850-1951. Curitiba: Ed. do Autor, 1998.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Augustin Benito. Currículo, espaço e subjetividade. Rio de Janeiro: DPA, 1998. p. 59-141.

Published

2020-09-30

How to Cite

Mendonça, L. B. de. (2020). Brief history of Brazil: The influence of Ratio Studiorum In the writing of father Raphael M. Galanti. História & Ensino, 26(1), 282–303. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p282

Issue

Section

História da Educação