The analysis of representations and narratives about african and brazilian history and culture in textbooks of middle school in Cuiabá / MT
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p119Keywords:
African and Afro Brazilian history and culture, Textbook. Culture.Abstract
This article intends to present the results of the research on the collections of textbooks, used in the public schools of Mato Grosso. For this we selected two collections, aiming to problematize the approach contained in the books, on the uses of the narrative on African and Afro Brazilian history and culture. The collections chosen are: Global History by Giberto Cotrim and collection History: from the caves to the third millennium, by the authors Patrícia Ramos Braick and Myriam Becho Mota, both approved by PNLD 2012 and destined to the public of the High School. The choice of these collections was mainly due to presenting in their editorials the discussion on African and Afro Brazilian history and culture. Thus, we base the analysis by the theoretical methodological perspective on textbooks, on culture and on the discussion of Law 10.639 / 2003.Metrics
References
BITTENCOURT, Circe M. F. (org.). O saber histórico na sala de aula. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2012: História. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2011.
BRAICK, P Patrícia; MOTA, Myriam B. História: das cavernas ao terceiro milênio. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2011. v. 2.
MEC, BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2012: História:Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2011
COTRIM, Gilberto. História global: Brasil e Geral. São Paulo: Saraiva, 2010. v. 2.
COSTA, Hilton. Para construir outro olhar: notas sobre o ensino de história e cultura africanas e afro-brasileiras. Revista História Hoje, v. 1, n. 1, p. 217- 238, 2012.
CHARTIER, Roger. A História cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.
CHOPPIN, Alain. Los Manuales escolares de ayer a hoy: el ejemplo de Francia. Historia de la Educación, n. 19, p. 13-37, 2000. FILHO, José Barbosa da Silva. História do Negro no Brasil. Cadernos Penesb – Periódico do Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira, Niterói, n. 7, nov. 2006.
FLORES, Elio Chaves. Visões da África, cultura histórica e afro-brasilidades. João Pessoa: Editora da UFPB, 2016.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, jan./abr. 2012.
JESUS, N. M. de; CEREZER, O. M.; RIBEIRO, R. R. (orgs.). Ensino de História: trajetórias em movimento. Cáceres: Ed. UNEMAT, 2007.
LARAIA, Roque de B. Cultura: um conceito antropológico. 24. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.
MELO, Luís G. Antropologia cultural: iniciação, teoria e temas. Petrópolis, Vozes, 1987. MUNANGA, Kabengele. Educação e diversidade cultural. Cadernos Penesb, Niterói, n. 10, p. 1-200, jan./jun. 2008/2010.
OLIVEIRA, M. A. de. O negro no ensino de história: temas e representações. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
SILVA, Ana Celia. A representação social do negro no livro didático: o que mudou? Por que mudou? Salvador: UFBA, 2011.
RIBEIRO, Renilson R. Representações didáticas no Brasil Colonial. ETD – Educação Temática Digital, v.8, n.2, p. 53-68, jun. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.