The concept of "Slavery" in didactic history handbooks: dialogues, itinerary and narrative in Brazil and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p55

Keywords:

Teaching Handbook, Slavery, Narratives, Brazil, Portuga

Abstract

The partial results presented in this study refer to part of the activities carried out in the Post-Doctoral Internship at the Institute of Education of the University of Minho (Braga/Portugal), through the Department of Integrated Studies of Literacy, Didactics and Supervision in the specialization in History Education and Social Sciences. The mentioned postdoctoral stage was carried out between the months of September 2016 and August 2017. In this reflection, we investigate from a comparative study, how the concept of slavery is presented in the didactic handbooks of history in Brazil and Portugal. For Brazil, four handbooks were analyzed, referring to the 7th Grade of Elementary School pertinent to the Handbook National Plan (PNLD/2017) and for Portugal, four manuals concerning the 8th Grade of the 3rd Cycle adopted in public schools in the country. The theoretical references of the analysis of didactic handbooks were anchored in the studies, above all, of Alain Choppin (2004), Jörn Rüsen (2010) and Circe Bittencourt (2011) and the research, as a whole, was based in the postulates of Historical Education, especially in Isabel Barca (2000) and Peter Lee (2003). In order to support the discussions on the issue of the concept of slavery, taking into account the historiographical trajectory that permeates the theme, we privilege the study of Gilberto Freyre (1933) and Robert W. Slenes (2011). At the end, we point out the partial conclusions regarding to the didactic narratives on the concept of slavery in the Brazilian and Portuguese Teaching Handbooks that composed the sample of this investigation.

Author Biographies

Ana Paula Squinelo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Associate Professor at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). Post-Doctorate in Educational Sciences from the University of Minho / Portugal

Glória Solé, Universidade do Minho (Portugal),

PhD Professor at the Education Institute of the University of Minho (Portugal),

Isabel Barca, Faculdade de Letras da Universidade do Porto.

PhD in Historical Education from the University of London-UK. Researcher at CITCEM - Transdisciplinary Research Center 'Space, Culture and Memory'), Faculty of Arts, University of Porto.

References

AFONSO, Isabel. O papel do manual de História no desenvolvimento de competências: um estudo com professores e alunos do ensino secundário. 2013. 342 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade do Minho, Portugal, 2013.

AFONSO, Isabel; BARCA, Isabel. O manual escolar como recurso em educação histórica: estudo com professores portugueses do ensino secundário. Revista de Educação Histórica, Curitiba, n. 3, p. 93-103, maio/ago. 2013.

AMARAL, Cláudia; JESUS, Elisabete; ALVES, Eliseu. Missão: História. Portugal: Porto Editora, [s./d.]. (Revisão Científica e Pedagógica Isabel Barca).

AZEVEDO, Gislane; SERIACOPI, Reinaldo. Projeto Teláris. São Paulo: Ática, 2016.

BARREIRA, Aníbal; MOREIRA, Mendes. Rumos da História. Lisboa: Edições ASA, 2003.

BARRUCHO, Luis. Ensino de História em Portugal perpetua o mito do “bom colonizador” e banaliza escravidão, diz pesquisadora. Jornal BBC Brasil, São Paulo, 31 jul. 2017. Disponível em: http://www.bbc.com/portuguese/internacional-40735234. Acesso em: 11 jan. 2018.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Produção didática de História: trajetórias de pesquisas. Revista de História, São Paulo, n. 164, p. 87-516, jan./jun. 2011.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos: PNLD 2017. História: ensino fundamental: anos finais. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2016.

BRASIL. Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências, Brasília, 2003.

BRASIL. Lei n° 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”, e dá outras providências, Brasília, 2008.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. História: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 1998.

CARRASCO, Cosme Jesús Gómez; PUCHE, Sebastián Molina. Narrativas nacionales y pensamiento histórico en los libros de texto de Educación Secundaria de España y Francia. Análisis a partir del tratamiento de los contenidos de la Edad Moderna. Vínculos de Historia. Revista del Departamento de Historia de la Universidad de Castilla-La Mancha, 6, 2017, 206-229.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004.

CIRNE, Joana. HENRIQUES, Marília. Viagem na História. Portugal: Areal Editores, [s./d.].

DIAS, Adriana Machado; GRINBERG Keila; PELLEGRINI, Marco Cesar. Coleção Vontade de Saber. São Paulo: FTD, 2016. FERNÁNDEZ, Raimundo Cuesta. Los textos visibles fundadores del código disciplinar: los libros de texto. In: FERNÁNDEZ, Raimundo Cuesta. Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Barcelona: PomaresCorredor, 2009. p. 85-98. (versão eletrônica)

FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala. Formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Círculo do Livro, 1978 [1933] [1980].

GEVAERD, Rosi Terezinha Ferrarini. A ideia de escravidão presente na narrativa de manuais didáticos de história. História Revista, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 105-120, jan./jun. 2012.

GORENDER, Jacob. O escravismo colonial. 5. ed. rev. e amp. São Paulo: Ática, 1988 [1978].

MAIA, Cristina; BRANDÃO, Isabel Paulos. Viva a história! Portugal: Porto Editora, [s/d].

OBRA COLETIVA. Projeto Araribá: história. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2007, p. 224.

PILETTI, Nelson; PILETTI, Claudino; TREMONTE, Thiago. História e vida integrada. 4. ed. São Paulo: Ática, 2009. POMBO, Rocha. Nossa Pátria. Narração dos factos da Historia do Brasil, através da sua evolução com muitas gravuras explicativas. 60.ed. São Paulo: Companhia Melhoramentos de São Paulo,[s/d].

PORTUGAL. Metas Curriculares de História: 3° Ciclo do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2013/2014.

PORTUGAL. ME-DGE. Aprendizagens Essenciais (AE). 2018. Disponível em: «http://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico». Acessado em 09 de setembro de 2018.

PROENÇA, Wander de Lara. Escravidão no Brasil: debates historiográficos contemporâneos. In: Semana de História, 24.: pensando o Brasil no centenário de Caio Prado Júnior. 2007, Assis. Anais eletrônicos... Assis:

UNESP, 2007. QUEIRÓZ, Sueli Robles Reis de. Escravidão negra em debate. In: FREITAS, Marcos Cezar (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 103-17.

RODRIGUES, Nina. Os africanos no Brasil. 6. ed. São Paulo: Nacional, 1982. RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: UFPR, 2010, p. 109-27.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. Manuais de didática da história destinados à formação de professores e a constituição do código disciplinar da história no Brasil: 1935-1952. História [online], 2011, vol. 30, n. 2, pp. 126-143.

SLENES, Robert W. Na senzala, uma flor: esperanças e recordações na formação da família escrava. 2.ed. Campinas: UNICAMP, 2011 [1999].

SOLÉ, Glória. A história nos manuais escolares do ensino primário em Portugal: representações sociais e a construção de identidade(s). Historia y Memoria de la Educación, 6: 89-127, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5944/hme.6.2017.17128. Acesso em: 11 jan. 2018.

SOLÉ, Glória. O manual escolar no ensino primário em Portugal: perspectiva histórica e análise do ensino da História através deste recurso didático, ENSAYO: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, Castela-Mancha, n. 29-1, 2014. Disponível em: http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos. Acesso em: 11 jan. 2018.

SQUINELO, Ana Paula. Revisões historiográficas: a Guerra do Paraguai nos livros didáticos brasileiros (PNLD 2011). Diálogos, Maringá, v. 15, n. 1, p. 19-39, 2011.

VIANA, Oliveira. Evolução do Povo Brasileiro. 4. ed. Ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1956.

Published

2018-12-31

How to Cite

Squinelo, A. P., Solé, G., & Barca, I. (2018). The concept of "Slavery" in didactic history handbooks: dialogues, itinerary and narrative in Brazil and Portugal. História & Ensino, 24(2), 55–86. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p55

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas