Under the false pretext of the wonderful: history teaching in the statements of public instruction from 1883

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p115

Keywords:

History Teaching, Rui Barbosa, Public Education, History of Education in the 19th century.

Abstract

This article analyzes the proposal of Taught History history stemming from the statement of the project for the restoration of the primary public education in 1882. The document is an important testimony about the struggles on the renewal of Brazilian public education in the last decade of the Brazilian Empire, and also a testimony about an educational political culture of liberal perspective. Based on the document mentioned above, the text aims to discuss the conception of history defended by the intellectuals who elaborated the document and the understanding regarding the place of the discipline history in the scope of the Brazilian citizen's formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ane Luise Silva Mecenas Santos, Universidade Tiradentes

PhD in History from the University of Vale do Rio dos Sinos. Post-doctorate with the Graduate Program in Education at Universidade Tiradentes.

Cristiano Ferronato, Universidade Tiradentes

PhD in Education from the Federal University of Paraíba. Professor of the Graduate Program in Education at the Universidade Tiradentes - UNIT - in Aracaju, Sergipe.

References

RÉMOND, René. Uma história presente. In: RÉMOND, René. Por uma história política. Tradução de Dora Rocha. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 1998. p. 13-26.

BARBOSA, Ruy; ESPÍNDOLA, Thomaz do Bomfim; VIANNA, Ulysses Machado Pereira. Reforma do ensino primario e varias instituições complementares da instrucção publica : parecer e projecto da Commissão de Instrucção Publica composta dos deputados Ruy Barbosa, Thomaz do Bonfim Espinola e Ulysses Machado Pereira Vianna. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1883.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Pátria, civilização e trabalho: o ensino de história nas escolas paulistas (1917-1939). São Paulo: Loyola, 1990.

BOTO, Carlota. A escola primária como tema do debate político às vésperas da República. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 38, p. 253- 281, 1999.

ESPÍNDOLA, Thomaz do Bomfim. Geografia alagoana, ou descrição física, política e histórica da Província das Alagoas. Maceió: O Liberal, 1871.

GOMES, Ângela de Castro. Cultura política e cultura histórica no Estado Novo. In: SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca; GOMES, Ângela de Castro. Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Faperj; Civilização Brasileira, 2007. p. 30-47.

GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos. Apresentação: intelectuais, mediação cultural e projetos políticos: uma introdução para delimitação do objeto de estudo. In: GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos. Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016. p. 5-11.

GUIMARÃES, Manuel Luís Salgado. Nação e civilização nos trópicos: o Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o projeto de uma história nacional. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 1, p. 5-27, 1988.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006. MORMUL, Najla Mehanna; MACHADO, Maria Cristina Gomes. Rui Barbosa e a educação brasileira: os pareceres de 1882. Cadernos de história da educação, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 277-295, 2013.

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. A casa das Alagoas e as “cousas do passado”. Revista do IHGSE, Aracaju, n. 46, p. 95-116, 2013. SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René. Por uma história política. Rio de Janeiro: FGV, 2007. p. 231-270.

VENÂNCIO FILHO, Alberto. O liberalismo nos pareceres de educação de Rui Barbosa. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, n. 61, p. 267-277, 2007.

VIANNA, Ulysses Pereira Machado. Relatorio apresentado á Assembléa Legislativa Provincial da provincia da Parahyba do Norte pelo presidente, exm. sr. doutor Ulysses Machado Pereira Vianna, em 1.o de janeiro de 1879. Parahyba do Norte: Typ. Liberal Parahy

Published

2019-12-01

How to Cite

Mecenas Santos, A. L. S., & Ferronato, C. (2019). Under the false pretext of the wonderful: history teaching in the statements of public instruction from 1883. História & Ensino, 25(2), 115–137. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p115

Issue

Section

Artigos