The Associação Nacional de História: ANPUH and the history teaching

Authors

  • Iraíde Marques de Freitas Barreiro Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília - FCC / UNESP https://orcid.org/0000-0001-9203-0351
  • Ana Paula Giavara Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília - FCC / UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n1p9

Keywords:

Associação Nacional de História - ANPUH, History teaching, Educational policies, History discipline, State of São Paulo

Abstract

Throughout its history, the Associação Nacional de História - ANPUH, founded in 1961 by a group of university professors, has always exercised an important combative role in the claim of History as a higher level course. In the 1970s, it has spread through Regional Centers in many Brazilian states, adding to the discussion subjects related to the discipline in the 1st and 2nd grades of education. Gradually, the membership team also expanded, admitting students, high school teachers and university professors from other areas of the Human Sciences. Thus, the objective of this research is to delineate the trajectory of the emergence and expansion of this Association, from the 1960s to the 1990s. Starting from the historical process of the emergence of the Associação Nacional de História, as well as the activities of the Regional Center of São Paulo, it will be highlighted here the conjunctural and internal conditions that made the discipline of History of the basic school and academic History, the center of the ANPUH's discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iraíde Marques de Freitas Barreiro, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília - FCC / UNESP

Doctoral student of the Graduate Program in Education at the Faculty of Philosophy and Sciences of Marília.

Ana Paula Giavara, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília - FCC / UNESP

PhD in Education from the University of São Paulo. Assistant Professor at the Department of Education at the Faculty of Sciences and Letters of Assis and at the Graduate School at the Faculty of Philosophy and Sciences of Marília.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE HISTÓRIA - ANPUH. Disponível em: . Acesso em: 10/10/2017.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

BOLETIM DO HISTORIADOR. São Paulo: ANPUH-SP, 1991-2002. Trimestral.

BOLETIM DA ANPUH, São Paulo: ANPUH, n. 1, 1993.

BOLETIM INFORMATIVO. Marília: Associação dos Professores Universitários de História - APUH. ano 01, n. 01, janeiro-outubro de 1962.

BOLETINS. In: HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss de Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.

CANABRAVA, Alice Piffer. A associação nacional dos professores universitários de História. Revista Brasileira de História. n. 01, mar. 1981.

CIAMPI, Helenice. A história pensada e ensinada: da geração das certezas à geração das incertezas. São Paulo: EDUC, 2000.

CORDEIRO, Jaime Francisco. A história no centro do debate: as propostas de renovação do ensino de História nas décadas de setenta e oitenta. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2000. (Coleção Pedagogia).

COSTA, Emília Viotti da. Globalização e reforma universitária: a sobrevivência do MEC-Usaid. In: LAZZARI, Raquel Leite Barbosa (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: UNESP, 2004. p. 35-48.

DE LUCA, Tânia Regina. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bessanezi. Fontes históricas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p. 111-154.

DIÁRIO DE MINAS. Editorial. Belo Horizonte, 01-05 set 1973.

FENELON, Déa Ribeiro. A formação do profissional de história e a realidade do ensino. Cadernos Cedes. Campinas, n. 8, 1985.

FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da história ensinada. 9. ed. Campinas: Papirus, 2006.

GERMANO, José Willington. Estado militar e educação no Brasil. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011

GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo. História da educação. São Paulo: Cortez, 1990. (Coleção Magistério. Série formação de prodessor).


GLEZER, Raquel. A fundação da revista. Revista Brasileira de História. n. 1, mar. 1981.

LAPA, José Roberto do Amaral. A história em questão: historiografia brasileira contemporânea. Petrópolis, Vozes, 1976.

SILVA, Marcos Antonio. Apresentação. Revista Brasileira de História, v. 9, n. 19, set./fev. 1989/1990.

SIMPÓSIO DE PROFESSÔRES DE HISTÓRIA DO ENSINO SUPERIOR EM 1961, 1., 1962, Marilia. Anais... Marilia, 1962. p. 287-288. Disponível em: . Acesso em: 10/10/2017.

SIMPÓSIO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO DOS PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS DE HISTÓRIA, 9., 1979, São Paulo. Anais... São Paulo, 1979. Disponível em: . Acesso em: 21/07/2018

SIMPÓSIO NACIONAL DE PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS DE HISTÓRIA, 6., 1973, São Paulo. Anais... São Paulo, 1973. Disponível em: . Acesso em: 21/07/2018.

Published

2018-07-29

How to Cite

Barreiro, I. M. de F., & Giavara, A. P. (2018). The Associação Nacional de História: ANPUH and the history teaching. História & Ensino, 24(1), 9–33. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n1p9

Issue

Section

Artigos