Social representations of teaching work: conceptions of citizenship of teachers of the state network of MG in the year of 2014

Authors

  • Doan Ricardo Neves da Cruz Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n1p97

Keywords:

Social Representation, History Teaching, Teaching Practice

Abstract

This paper aims to discuss some social representations of history teachers who work in public schools in the state of Minas Gerais. In order to do it, I proposed to analyze their conceptions about the history teaching practice, particularly the ones involving the idea of citizenship. This investigation is based on both Social Representation Theory and a qualitative methodological framework, which was developed from the classroom observation, daily notes, and interviews with five teachers along the school year. The representations over the citizenship have presented some issues and ambiguities, but also have showed that are responsible for reinforcing and balancing the notions of the teacher’s role in education, especially with the devaluation of educators and their precarious working conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Doan Ricardo Neves da Cruz, Universidade Federal de Ouro Preto

Master in Education from the Federal University of Ouro Preto (UFOP). Professor of Basic Education of Minas Gerais.

References

ALVEZ-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, São Paulo, v. 1, n.1, p. 18-43, jan./jun. 2008.

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto. São Paulo: Edições 70, 2011.

BITTENCOURT, Circe Maria. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

CARDOSO, Oldimar Pontes. Representações dos professores sobre saber histórico escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 209-226, jan./abr. 2007.

CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

GUARESCHI, Pedrinho; JOVCHELOVITCH, Sandra (Org.). Textos em representações sociais. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

GUSMÃO, Emery Marques. Memórias de quem ensina história: cultura e identidade docente. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

FONSECA, Thaís Nívia de Lima e. História e ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

FRIGOTTO, Gaudencio Reformas educativas e retrocesso democrático no Brasil nos anos 90. In: LINHARES, Célia. Os professores e a reinvenção da escola. São Paulo: Cortez, 2001. p. 57 -80.

JODELET, Denise. O movimento de retorno ao sujeito e a abordagem das representações sociais. Sociedade e Estado, Brasília, v. 24, n. 3, p. 679-712, set./dez. 2009.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise. (Org.). As representações sociais. Paris: PUF, 1989. p. 31-61.

MADEIRA, Margot Campos. Representações sociais e educação: algumas reflexões. Natal: EDUFRN, 1997.

MAGALHÃES, Marcelo de Souza. História e cidadania: por que ensinar história hoje? In: ABREU, Marta; SOIHET, Raquel (Org.). Ensino de história: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra - FAPERJ, 2009. p. 168-186.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

PARO, Vitor Henrique. Parem de preparar para o trabalho!!! Reflexões acerca dos efeitos do neoliberalismo sobre a gestão e o papel da escola básica. In: FERRETTI, Celso João et al. (Org.). Trabalho, formação e currículo: para onde vai a escola. São Paulo: Xamã, 1999. p. 101-120.

PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). História da cidadania. São Paulo: Contexto, 2013

Published

2017-10-31

How to Cite

Cruz, D. R. N. da. (2017). Social representations of teaching work: conceptions of citizenship of teachers of the state network of MG in the year of 2014. História & Ensino, 23(1), 97–112. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n1p97

Issue

Section

Artigos