Historical Pictorical Iconography and its dialogue with the Teaching of History

Authors

  • Jucilmara Luiza Loos Vieira Universidade Federal do Paraná-UFPR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n1p71

Keywords:

History education, Pictorial iconography, Historical source

Abstract

This article aimed to show the academic production in the area of history teaching, based on the relationship between Historic Pictorial Iconography and the teaching of history. The main purpose was to verify the possibility of the dialogue between this production, considered as an expression of a historical culture of a society and the process of teaching and learning of history. The article was organized as follows: some theoretical and methodological perspectives were presented to guide the identification of production and its dialogue with the teaching of history. A contextualization was presented with the intention of explaining the meaning of Historic Pictorial Iconography and how it is the expression of the historical culture of a society. The term historical culture was defined and as Historical Pictorial Iconography as an expression of historical culture, it is related to the formation of historical consciousness and, therefore, to the teaching and learning of history. A definition was presented for Historic Pictorial Iconography and the term historical culture was explored together with the elements that compose it, and a study on historical consciousness and historical learning was carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jucilmara Luiza Loos Vieira, Universidade Federal do Paraná-UFPR

Master in Education from the Federal University of Paraná - UFPR. Professor at Paraná State Education Network - SEED.

References

ANPED – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Biblioteca. Disponível em: http://www.anped.org.br/anped/biblioteca-anped/anais. Acesso em: 14 jun. 2014.

ANPED – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. RBE. Disponível em: http://www.anped.org.br/rbe/edicoes/ numeros-anteriores. Acesso em:2 ago. 2014.

ANPUH – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE HISTÓRIA. Anais Anpuh Disponível em: http://anpuh.org/anais/index.php?s=iconografia+pict%C3%B3rica&submit.x=1 9&submit.y=19&submit=Buscar. Acesso em: 15 maio 2014.

ANPUH – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE HISTÓRIA. Revista Brasileira de História. Disponível em: Acesso em: 2 ago. 2014.

ARÓSTEGUI, Júlio. A pesquisa histórica: teoria e método. Bauru, SP: EDUSC, 2006.

ASHBY, Rosalyn. Desenvolvendo um conceito de evidência histórica: as idéias dos estudantes sobre testar afirmações factuais singulares. Educar em Revista, Curitiba, n. esp., p. 151-170, ago. 2006.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru, São Paulo: EDUSC, 2004.

CAPES. Disponível em: http://www.capes.gov.br/.Acesso em: 14 maio 2014.

CECATTO, Adriano. O ensino da utilização de imagens pelos professores de história da Universidade Federal do Ceará (UFC). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 27., 2013, Natal. Anais... Natal, 2013. Disponível em: http://www.snh2013.anpuh.org/resources/anais/27/1364339529_ARQUIVO_A_ utilizacao_de_imagens_pelos_professores_de_Historia02.pdf. Acesso em: 23 jul. 2014.

COOPER, Hilary. O ensino de história na educação infantil e anos iniciais: um guia para professores. Curitiba: Base Editorial, 2012.

ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 9.; ENCONTRO INTERNACIONAL DO ENSINO DE HISTÓRIA, 4., 2015, Belo Horizonte. Disponível em: http://www.fae.ufmg.br/perspectivas2015/%3e%20. Acesso em: 15 jun. 2015.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas,1993.

FRASCINA, Francis et al. Modernidade e modernismo: a pintura francesa no século XIX. São Paulo: Cosaic & Naif, 1998.

PANOFSKY, Erwin. Iconografia e iconologia: uma introdução ao estudo da arte na renascença. In: PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. Tradução de Maria Clara F. Kneesse e Jacó Guinsburg. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1991. p. 45-65

PEREIRA, Walter L. C. de M. Imagem, nação e consciência nacional: os rituais da pintura histórica no século XIX. Cultura Visual, Salvador n. 17, p. 93-105, maio 2012.

PINTURA HISTÓRICA. In: ENCICLÓPEIDA ITÁU CULTURAL. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo327/pintura-historica. Acesso em 17 jul. 2015a.

PINTURA HISTÓRICA. In: WIKIPÉDIA: Enciclopédia Livre. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Pintura_hist%C3%B3rica.Acesso em: 17 jul. 2017b.

RÜSEN, Jörn. ¿Qué es la cultura histórica? reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia. Traducción de F. Sánchez Costa e Ib Schumacher. Keulen, Weimar and Wenen: Böhlau, 2009a. p. 3-26. Disponível em: http://www.culturahistorica.es/ruesen/cultura_historica.pdf. Acesso em: 28 maio 2015.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta história. História da Historiografia, Rio de Janeiro, n. 2, mar. 2009b.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história, os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2010.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Unijuí, 2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história: pensamento e ação na sala de aula. São Paulo: Scipione, 2010.

VIEIRA, Jucilmara Luiza Loos. Cultura histórica e cultura escolar: diálogos entre a iconografia pictórica histórica e o ensino de história. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015. R

Published

2017-10-31

How to Cite

Vieira, J. L. L. (2017). Historical Pictorical Iconography and its dialogue with the Teaching of History. História & Ensino, 23(1), 71–96. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n1p71

Issue

Section

Artigos