Literacy and ethics: a interdisciplinary work of teachers and students training

Authors

  • Ana Lúzia Magalhães Carneiro Secretaria de Educação Municipal de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p11

Keywords:

Literacy and ethics, Special design of action, Teacher training and student, Interdisciplinary practices

Abstract

Working about the theme of Ethics proposed by the National Curriculum Standards (1997) is essential for the development of autonomy of children and adolescents. However, learning difficulties especially in the public education system, impose educational practices focused on reading, writing and basic calculations at the expense of the reality of the problems of school communities. When schools decide to develop projects on the relations of disrespect and the type of image that children build themselves and the "other", the History area now takes on the job training. This paper discusses an experience lived by teachers and students of the early years of elementary school, in which literacy and ethics were constituted as axes for the development of a project training/teaching activities and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Lúzia Magalhães Carneiro, Secretaria de Educação Municipal de São Paulo.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Adjunct Professor at Centro Universitário São Camilo de São Paulo. Pedagogical Coordinator of the Municipal Education Secretariat of São Paulo.

References

AQUINO, J. G. Do cotidiano escolar: ensaios sobre a ética e seus avessos. São Paulo: Summus, 2000.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente- ECA. Lei nº 8.069 de 13/07/1990. Disponível no site http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm . Acesso em 03/03/2014.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível no site http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro081.pdf Acesso em Nov/2014.

BRASIL. Ensino Fundamental de nove anos- orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília, MEC, 2007. FAZENDA, I. (Org.).

GODOY, H. P. Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar e intervir. São Paulo: Cortez, 2014.

HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre, Artmed, 1998.

INSTITUTO HUMANITAS USININOS. Nova classe média: um discurso economicista. Entrevista especial com Jessé de Souza. Jan.2013. Disponível no site http://www.ihu.unisinos.br/entrevistas/516686-nova-classe-media-umdiscurso-economicista-entrevista-especial-com-jesse-de-souza Acesso em 03/03/2015.

RABELLO, M. E. D. L. O que é protagonismo juvenil? Disponível no site http://www.cedeca.org.br/conteudo/noticia/arquivo/39DA691A-FD4E-D119- 3DAE60914B0999AE.pdf- Acesso em 15/02/2014

TAILLE, Y.; SOUZA, L. S.de; VIZIOLI, L. Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 91-108, jan./abr. 2004. Disponível no site http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a06v30n1.pdf . Acesso em 14/03/2015.

YACCOUB, H. A chamada “nova classe média”: cultura material, inclusão e distinção social. Rio de Janeiro. Universidade Fluminense do Brasil, 2011. Disponível no site http://www.scielo.br/pdf/ha/v17n36/v17n36a09.pdF . Acesso em 15/02/2015

Published

2016-12-30

How to Cite

Carneiro, A. L. M. (2016). Literacy and ethics: a interdisciplinary work of teachers and students training. História & Ensino, 22(2), 11–32. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p11

Issue

Section

Dossiê: Ensino de História & Temas Transversais