The historical consciousness as a potential for reading world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p37

Keywords:

Historical Formation, Historical knowledge, Historical Consciousness

Abstract

The text analyzes the development of historical consciousness, understood as a category of mental operation, essential in the process of empowerment of the subjects, who at any moment are challenged to make the reading of the reality that they are inserted, as persons or as professionals. That reality is complex, marked by accelerated scientific and technological progress, which can meet the basic human needs, but how this will occur depends on the subject. The methodological approach is from the perspective of a qualitative research and dialectics in education, focuses on reflections and concepts of Jörn Rüsen. The result of this study considers the experiences of students in history, to understand the challenges posed to this area in search of a new relationship with knowledge, that can no longer be selected by the study of the past in the past. Thus, the various professionals should seek in the aspects to understand the reality, but also to intervene in its dynamics, for the future.

Author Biography

Vera Lucia Trennepohl, Universidade Regional do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI

PhD in Science Education from the Universidade Regional do Estado do Rio Grande do Sul  (UNIJUÍ). Professor of the History course at UNIJUÍ.

References

BARCA, I.; MARTINS, E. R.; SCHMIDT, M. A. (Orgs.). Jorn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

BARCA, I. O pensamento histórico dos jovens: ideias dos adolescentes acerca da provisoriedade da explicação histórica. 2000. Tese (Doutorado) – Universidade do Minho, Braga, 2000.

BARCA, I. Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter)identidades. Hist. R., Goiânia, v. 17, n. 1 p. 37-51, jan./jun. 2012. Disponível em: <http://www.revistas.ufg.br/index.php/historia/article/view/21683/12756>. Acesso em: 12 ago. 2013.

DIEHL, Astor. Experiência e sentido: considerações sobre os campos de trabalho para a Didática da História. In: ZARTH, P. (Org.). Ensino de História e educação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004

FENELON, Déa. Pesquisa em História, perspectivas e abordagens. In: FAZENDA, I. Metodologia da pesquisa educacional. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.

FONSECA, S. G. Caminhos da História ensinada. CAMPINAS:Papirus, 1993.

FRANTZ, W. Reflexões sobre universidade. In: ANDRADE, E.; ANDRIOLI, L.; FRANTZ, W. Educação no contexto da globalização: reflexões a partir de diferentes olhares. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

MARQUES, Mario O. Universidade emergente: o ensino superior brasileiro em Ijuí (RS), de 1957 a 1983. Ijuí: Fidene, 1984.

Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio – Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasìlia: MEC, 2000.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da História I: fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001. 194 p.

RÜSEN, J. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2010.

RÜSEN, J. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 19. ed. Rio de Janeiro: Record, 2010.

SCHMIDT, M. A. Cultura histórica e cultura escolar: diálogos a partir da educação histórica. Revista Hist. R., Goiânia, v. 17, 2012.

SCHMIDT, M. A. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 25., Fortaleza, 2009. Anais [...]. Fortaliza: ANPUH, 2009. Disponível em: <http://anpuh.org/anais/wp-content/uploads/mp/pdf/ANPUH.S25.0659.pdf>. Acesso em: 26 set. 2013.

SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. (Orgs.). Jörn Rüsen e o Ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

SEN, Amartya; KLIKSBERG, Bernardo. As pessoas em primeiro lugar: a ética do desenvolvimento e os problemas do mundo globalizado. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2020-09-30

How to Cite

Trennepohl, V. L. (2020). The historical consciousness as a potential for reading world. História & Ensino, 26(1), 37–55. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p37

Issue

Section

Artigos