Formation site: student intellectual production of history teaching in postgraduate Stricto Sensu in Northern Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p181

Keywords:

History, Education, Postgraduate studies, Students Intellectual production, Historical knowledge

Abstract

This article aim to analyze on how the continuing education of history teachers works in postgraduate courses offered in Brazil´s Northern region. Our intention is to uncover what kind of education is pursued, through the discussion of the knowledge built in those programs, from the consideration of the themes and issues of dissertations and theses produced. We will analyze the students production of the last five years (2010-2015) at the postgraduate programs in History and Education. Among the conclusions made we believe that the post-graduate studies courses, while addressing, through research and intellectual production, the relationship between history and education, they are not concerned with Taught History. The interfaces that relate history and education are addressed from the History of Education perspective. Thus, historical knowledge occupies a peripheral place in the History and Education programs formulations in the Northern region. We also consider that the continuing education processes should be directly related to professional practice, enabling reflection on professional practice and enabling the development of strategies to ensure the improvement of education supply conditions, at all levels.

Author Biographies

Mauro Cezar Coelho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

PhD in Social History from the University of São Paulo (USP). Professor at the Federal University of Pará (UFPA)

Wilma de Nazaré Baía Coelho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Professor at the Federal University of Pará (UFPA)

References

BACKES, V. M. S.; NIETSCHE, E. A.; CAMPONOGARA, S. M.; FRAGA, R. S.; CEREZER, R. de C. A Educação continuada dos alunos egressos: compromisso da universidade? Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 55, n. 2, p. 200- 204, mar./abr. 2002.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 30 de setembro de 1999 (Artigo 1º, Inciso III). BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 18 de fevereiro de 2002 (Artigo 14º, § 2º).

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 26 de junho de 1997.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 1º de julho de 2015 (Caput da resolução; Artigo 1º, § 3º; Artigo 3º, Caput e Incisos IX, X); Artigo 4º, parágrafo único; Capítulo IV “Da formação continuada dos profissionais do magistério”).

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996 (Artigo 43º, inciso II).

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996 (Artigo 43º, inciso II).

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996 (Artigo 43º, inciso II) (artigo 67º, Caput e Inciso II).

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: história. Brasília: MEC/SEF, 1998, p. 40.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: história. Brasília: MEC/SEF, 1998, p. 43.

CARVALHO, J. M. de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990, p. 50-73.

COELHO, M. C. A história, o índio e o livro didático: apontamentos para uma reflexão sobre o saber histórico escolar. In: ROCHA, H. A. B.; REZNIK, L.; MAGALHÃES, M. de S. (Org.). A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2009, p. 263-280.

COELHO, M. C. Moral da História: a representação do índio em livros didáticos. In: SILVA, M. (Org.). História: que ensino é esse? Campinas: Papirus, 2013, p. 65-82.

COELHO, M. C.; COELHO, W. de N. B. História, historiografia e saber histórico escolar: a educação para as relações étnico-raciais e o saber histórico na literatura didática. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 21, n. 2, p. 358-379, jul./dez. 2014.

CURTY, R. G. (Org.). Produção intelectual no ambiente acadêmico. Londrina: UEL/CIN, 2010.

DAVIS, C. L. F.; NUNES, M. M. R.; ALMEIDA, P. C. A.; SILVA, A. P. F.; SOUZA, J. C. Formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p.826-849, set./dez. 2011.

FURET, F. A oficina da História. Lisboa: Gradiva, [s.d].

GAMBOA, S. S. As condições da produção científica em educação: do modelo de áreas de concentração aos desafios das linhas de pesquisa. Educação temática digital, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 79-93, 2003.

GARCIA, P. S.; BIZZO, N. Formação contínua a distância: gestão da aprendizagem e dificuldades dos professores. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 662-681 maio/ago. 2013.

GRINBERG, K. Historiadores para quê? Ciência Hoje, disponível em http://cienciahoje.uol.com.br/colunas/em-tempo/historiadores-pra-que. Acessado em 13/09/2015.

HORTA, J. S. O Hino, o sermão e a ordem do dia: a educação no Brasil (1930- 1945). Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1994.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Nacional de Pós-Graduação 2005-2010. Brasília, DF: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2005, p. 20.

RIVAS, N. P. P.; KAWASAKI, C. S.; SICCA, N. A. L.; PINTO, J. M. R. Formação Continuada de profissionais da Educação: a busca de integração entre gestão e currículo no cotidiano escolar. Paidéia, Ribeirão Preto, n. 12-13, p. 135-157, fev./ago. 1997.

ROSA, M. I. de F. P. dos S.; SCHNETZLER, R. P. A investigação-ação na formação continuada de professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 1, p. 27-39, 2003.

SCHEIBE, L. O Conselho Técnico-Científico da Educação Básica da Capes e a Formação Docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 812-826, set./dez. 2011.

SICCA, N. A. L. Formação Continuada de Professores de Química: um programa voltado para a construção do conhecimento escolar. Paidéia, Ribeirão Preto, n. 12-13, p. 158-176, fev./ago. 1997.

SILVA, A. C.; SANTOS, S. M. Avaliação da formação continuada no Estado do Rio de Janeiro: um estudo de caso. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 79, p. 269-252, abr./jun. 2013.

Published

2015-09-02

How to Cite

Coelho, M. C., & Coelho, W. de N. B. (2015). Formation site: student intellectual production of history teaching in postgraduate Stricto Sensu in Northern Region. História & Ensino, 21(2), 181–207. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p181

Issue

Section

DOSSIÊ