History class: event, idea and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p83

Keywords:

History teaching, Lesson, Planning, School timing, Didactic sequence

Abstract

This article seeks to contribute to dealing with lessons and their planning as content in History teacher's training. It establishes a dialogue with the historiographical and pedagogical bibliography about the subject, considering the specificity of contents and goals of History lessons in Elementary education. Because of the constitutive plurality of teaching alternatives, the text is divided into four parts: the lesson as a single and routine unit, curricular specificity of school history and of the organization of teaching at school, teaching planning in different scales, and the planning in didactic sequences as the first writing of school history which takes place in class.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Helenice Aparecida Bastos Rocha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

PhD in Education from Universidade Federal Fluminense (UFF). Adjunct professor at the State University of Rio de Janeiro (UERJ).

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: história. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BURKE, P. Abertura: a nova história, seu passado e seu futuro. In: BURKE, Peter (Org.). A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Ed. UNESP, 1992, p. 7-37.

BURKE, P. A Escola dos Annales: 1929-1989: a revolução francesa da historiografia. São Paulo: Ed. UNESP, 1997.

CARDONA, F. X. H. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. Barcelona: Editorial GRAÓ, 2002.

CORDEIRO, J. A relação pedagógica. In: Universidade Estadual Paulista. Caderno de formação: formação de professores, didática dos conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, v. 2, p. 66-79.

FARIA FILHO, L. M.; GONÇALVES, I. A.; VIDAL, D. G.; PAULILO, A. L. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 30, n. 1, p. 139-159, 2004.

FELGUEIRAS, M. L. Pensar a história, repensar o seu ensino. Porto: Porto Editora, 1994.

GRINBERG, K. et al. Oficinas de História: Projeto Curricular de Ciências Sociais e História. Belo Horizonte: Dimensão, 2000.

LERNER, D. Ler e Escrever na Escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2005.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1992.

MATTOS, I. R. de. “Mas não somente assim!” Leitores, autores, aulas como texto e o ensino-aprendizagem de História. Tempo. Rio de Janeiro, n. 21, p. 15-26, 2006.

KNAUSS, P. Sobre a norma e o óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa. In NIKITIUK, Sonia L. (Org.). Repensando o Ensino de História. São Paulo: Cortez, 1996.

ROCHA, H. A. B. O lugar da linguagem no ensino de História: entre a oralidade e a escrita. 2006. 466f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.

ROCHA, H. A.; CAIMI, F. E. A(s) história(s) contada(s) no livro didático hoje: entre o nacional e o mundial. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 34, n. 68, p. 125-147, 2014.

SHULMAN, L. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational resaercher. n.15, v. 2, p. 4-14, 1989.

STEPHANOU, M. Instaurando maneiras de ser, conhecer e interpretar. Revista Brasileira de História. São Paulo, v.18, n. 36, p.15-38, 1998

Published

2015-09-02

How to Cite

Rocha, H. A. B. (2015). History class: event, idea and writing. História & Ensino, 21(2), 83–103. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p83

Issue

Section

DOSSIÊ