Bertrand Russell and the healing of provincialisms through history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p177

Keywords:

Bertrand Russell. History. Provincialism. Nationalism.

Abstract

This text aims to characterize the epistemological scope surrounding the design of regional history textbook, and analyze the ways in which cultural objects "textbook" and "regional textbook" appear in the 2008 academic research to 2013. We start from assumption that this kind of research is done absent the academic milieu, with a view previous studies, as Caimi (2013), which already announced the lack of research on regional educational publications within academic analytical scenario. We note, from research online database that regional textbooks, as an area of symbolic creation of human historical production and teaching / historical narrative record, are presented as a fruitful field of inquiries, especially confirm failing in the current scenario. We recorded the importance of this study to other researchers pay attention to this historiographical silence and, on that premise, the textbook and the regional textbook can consolidate more and more as an object of educational and historical research.

Author Biography

Júlio César Augusto do Valle, Universidade de São Paulo

Master by the Faculty of Education of USP. Math teacher at Colégio Magistra.

References

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

RUSSELL, B. New hopes for a changing world. Londres: George Allen & Unwin Brothers, 1951.

RUSSELL, B. Caminhos para a liberdade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1955.

RUSSELL, B. Educação e ordem social. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1956a.

RUSSELL, B. Educação e vida perfeita. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1956.

RUSSELL, B. Ensaios Impopulares. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1956c.

RUSSELL, B. Ensaios céticos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1957a.

RUSSELL, B. O poder, uma nova análise social. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1957b.

RUSSELL, B. Princípios de reconstrução social. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1958a.

RUSSELL, B. Retratos de Memória. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1958b.

RUSSELL, B. Tem futuro o homem? Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1962.

RUSSELL, B. Crimes de Guerra no Vietnã. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967.

RUSSELL, B. A minha concepção do mundo. Brasília: Brasília Editora, 1970.

RUSSELL, B. Ética e Política na sociedade humana. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

RUSSELL, B. Ideais Políticos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

RUSSELL, B. História do Pensamento Ocidental. Rio de Janeiro: Ediouro, 2003.

RUSSELL, B. No que acredito. Porto Alegre: L&PM, 2009.

SILVA, A. R.; VALLE, J. C. A. do. O mérito e o mito da democracia racial: tópicos de uma discussão. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 3 (2), 235-250, dezembro, 2014.

VALLE, J. C. A. História oral: uma possibilidade de justiça cognitiva no currículo. Revista Ars Histórica Rio de Janeiro, UFRJ, 7, 124-138, junho, 2014.

VALLE, J. C. A. Insubordina-te, educação matemática! Responsabilidade e paz em Bertrand Russell. 2015. 266f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2015.

Published

2016-08-04

How to Cite

Valle, J. C. A. do. (2016). Bertrand Russell and the healing of provincialisms through history teaching. História & Ensino, 22(1), 177–200. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p177

Issue

Section

Fundamentos da Educação