A historigraphical silence: the regional textbook and academic research

Authors

  • Danielle da Silva Ferreira Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p109

Keywords:

Regional textbook, Initial Years, History Teaching

Abstract

This text aims to characterize the epistemological scope surrounding the design of regional history textbook, and analyze the ways in which cultural objects "textbook" and "regional textbook" appear in the 2008 academic research to 2013. We start from assumption that this kind of research is done absent the academic milieu, with a view previous studies, as Caimi (2013), which already announced the lack of research on regional educational publications within academic analytical scenario. We note, from research online database that regional textbooks, as an area of symbolic creation of human historical production and teaching / historical narrative record, are presented as a fruitful field of inquiries, especially confirm failing in the current scenario. We recorded the importance of this study to other researchers pay attention to this historiographical silence and, on that premise, the textbook and the regional textbook can consolidate more and more as an object of educational and historical research.

Author Biography

Danielle da Silva Ferreira, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Specialization in History of Pernambuco by the University of Pernambuco / Faculty of Science, Technology and Education of Garanhuns. Professor at the Federal Rural University of Pernambuco / Academic Unit of Garanhuns.

References

BATISTA, A. A. G. Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 2001.

BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2007: história. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2010: história. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2009.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2013: história. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.

CAIMI, F. E. Meu lugar na história: de onde eu vejo o mundo? In. OLIVEIRA, M. M. D. História: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010 (Coleção Explorando o Ensino v. 21).

CAIMI, F. O que sabemos (e o que não sabemos) sobre o livro didático de história: estado do conhecimento, tendências e perspectivas. In: GALZERANI, M. C. B.; BUENO, J. B. G.; PINTO JR, A. Paisagens da Pesquisa Contemporânea sobre Livro Didático de História. Campinas: UNICAMP, 2013.

CERTEAU, M. de. A Escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

FERREIRA, D. da S. Patrimônio Cultural Pernambucano nos Livros Didáticos de História Regional: tecendo a formação histórica nos anos iniciais da educação básica. Recife: UFRPE, 2015.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP. 2003. p. 548- 49.

LIMA, M. M. de A. A cultura local e a formação para a cidadania nos livros didáticos regionais de história. In. OLIVEIRA, M. D. de. STAMATTO, M. I. S. (Org.). O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisas e ensino. Natal: EDUFRN, 2007, p. 182.

MONTEIRO, A. M. Ensino de História: entre História e Memória. In: SILVA, G. V. da; SIMÕES, R. H. S.; FRANCO, Sebastião Pimentel. (Org.). História e Educação: territórios em convergência. Vitóriab (ES): GM/ PPGHIS/UFES, 2007, v. 1.

NIKITUIK, S. M. L. Por que Livros Regionais de História? In: OLIVEIRA, Margarida Dias de. STAMATTO, M. I. S. (Org.). O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisas e ensino. Natal: EDUFRN, 2007.

OLIVEIRA, M. M. D. de. O direito ao passado: Uma discussão necessária à formação do profissional de História. 325 f. (Tese de Doutorado em História) Recife: UFPE, 2003.

OLIVEIRA, S. R. F.; CAIMI, F. E. A História ensinada na escola: É possível pensar/agir a partir do todo? Revista Interações. v. 15, n. 1, p. 89-99, jan/jun. 2014.

OLIVEIRA, S. R. F.; CAIMI, F. Entre Paulas, Martas, Pedros, Anas... para entender as complexas relações sujeitos/saberes no contexto da aprendizagem histórica. Antíteses. v. 6, n. 12, p. 148-167, jul./dez. 2013.

SOARES, J. B.; SOUZA, W. de O. Memorial do PNLD: Elaboração, Natureza e Funcionalidade. In: Anais eletrônicos da XIX Semana de Humanidades. Natal, 2011

Published

2016-08-04

How to Cite

Ferreira, D. da S. (2016). A historigraphical silence: the regional textbook and academic research. História & Ensino, 22(1), 109–125. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p109

Issue

Section

Artigos