Photography and slavery: a proposition of victor frond’s production use in history teaching
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p115Keywords:
History Teaching, Photography, Slavery, Historical consciousnessAbstract
The current paper is the result of the work done by the Research Group “History Teaching” (GPEH) of the State University of Northern Paraná (UENP), which has the purpose of proposing, motivating and developing History teaching projects that discuss the experience, the interpretation and the orientation as the leading guide to the attribution of meaning to the school contents. In this sense, it recalls the album Brasil Pitoresco which contains lithographs made by Victor Frond, in 1858, in order to discuss the discursive construction of certain image of the Imperial Brazil and the ways of dealing with the slavery trauma in the past and present. It also approaches the photographs as semiotic instruments and the important link to the construction of the competences of historical learning.
Downloads
References
CHALHOUB, S. Visões da liberdade: Uma história das últimas décadas da escravidão na corte. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
FERNANDES, F. Circuito Fechado: quatro ensaios sobre o “poder institucional”. São Paulo: Hucitec, 1975.
GUIMARÃES. M. L. S. O presente do passado: as artes de Clio em tempos de memória. In: ABREU, M.; SOIHET, R.; GONTIJO, R. (Org.). Culturas políticas e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. p. 25-39.
KOSSOY, B. Fotografia e História. Série Princípios. São Paulo. Editora. Ática, 1989.
KOSSOY, B. Fotografia e memória: reconstituição por meio da fotografia. In: SAMAIN, Etienne (Org.). O fotográfico. São Paulo: Hucitec, 1998. p. 41-47.
MARTÍ, E. Desenvolvimento do pensamento e instrumentos culturais. In: CARRETERO, Mario; CASTORINA, José A. (Org.). Desenvolvimento cognitivo e educação: Processos do conhecimento e conteúdos específicos, vol.2. Editora Penso: Porto Alegre, 2014. p. 20-40.
MAUAD, A. M. Através da Imagem: Fotografia e História Interfaces; 1996. Revista Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, 1996, p. 73-98.
MENANDRO, H. F. Variações sobre um velho tema: o ensino de História. In: DAVIES, N. (Org.) Para além dos conteúdos no ensino de história. Rio de Janeiro: Access Editora, 2001.
MORENO, J. C. Quem Somos Nós? Apropriações e Representações Sobre a (s) Identidade(s) Brasileira(s) em Livros Didáticos de História (1971-2011). Jundiaí: Paco Editorial, 2014. 424p.
MORENO, J. C. Revisitando o conceito de identidade nacional. In: RODRIGUES, C. C.; LUCA, T. R. de; GUIMARÃES, V. (Org.). Identidades brasileiras: composições e recomposições. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014. p. 07-29.
PAIVA, E. F. História & Imagens. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
RIBEYROLLES, C. Brasil Pitoresco: história, descrição, viagens, colonização, instituições. Ilustrado com gravuras de vistas, panoramas, paisagens, costumes, etc. por Victor Frond. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: EDUSP, 1980.
RÜSEN, J. Aprendizagem histórica: esboço de uma teoria. In: RÜSEN, J. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2011. p. 69-112.
RÜSEN, J. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da Historiografia, n. 2, p. 163-209. mar.2009.
RÜSEN, J. Que es la cultura histórica?: Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia. Tradução: F. Sánchez Costa e Ib Schumacher. Original em: FÜSSMANN, K.; GRÜTTER, H. T.; RÜSEN, J. (Ed.). Historiche Faszination, GeschichtsKultur Heute. Keulen, Weimar and Wenen: Böhlau, 1994, p.3-26. Disponível em www.culturahistorica.es. Acesso em 18 mar. 2015.
RÜSEN, J. Razão Histórica: Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Editora UnB, 2001.
SCHMITD, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. de R. (Org.). Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: editora UFPR, 2011. 150 p.
SCHWARCZ, L. M. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SEGALA, L. A Natureza Virgem e a Paisagem Humana no Projeto Fotográfico de Victor Frond (1857-1861). In: SALGUEIRO, H. A. (Org.). Paisagem e arte: a invenção da natureza, a evolução do olhar. São Paulo: Comitê Brasileiro de História da Arte, v.1, p. 129-138. 2000.
SILVA, M. A. C. História da arte e história da fotografia no Brasil do século XIX: análise de imagens de Victor Frond para o álbum Brasil Pitoresco. Anais do 16º Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais. Florianópolis, set 2007.
SILVA, M. A. C. Um monumento ao Brasil: considerações acerca da recepção do livro: “Brasil Pitoresco”, de Victor Frond e Charles Ribeyrolles (1859-1861). Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas, 2011.
SOUZA, E. R. de O. O Brasil pitoresco de Charles Ribeyrolles. Revista de literatura - Itinerários. Araraquara, n. 31, p. 205-221, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.