The appropriation of knowledge through salesian schools history textbooks
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p171Keywords:
History teaching, Textbook, Historical temporalityAbstract
This paper discusses the result of the master's research, which sought to discuss the appropriation of historical knowledge regarding the historical temporality, and the relationship that students have with their lives outside school. The high school history textbook is used as a driving force guiding the analyzes. It is considered as the students understand the history by reading the textbook , and how to establish a relationship of the discipline of history to life. In other words, how students orient themselves in time for the discipline of history. In this text, it discusses mainly, the importance of the discipline of history to students of the third year of high school of the Salesian Schools , for the formation of historical thought. It uses as analytical course, contributions from Koselleck (2006), Le Goff (2003), Hobsbawm (1998) and Rüsen (2010). It was used, regarding the methodological approach, objective and discursive responses of 173 students of the third year of high school, of four History teachers, and of the authors of the collection of books of the Salesian schools.
Downloads
References
BLOCH, M. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. Ed., 2001.
FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2003.
GRANGEIRO, C. D.; MACHADO, R. R. História: ensino médio, 2º ano. Brasília: Cisbrasil - CIB, 2005.
GRANGEIRO, C. D.; MACHADO, R. R. História: ensino médio, 2º ano. Brasília: Cisbrasil - CIB, 2006.
HOBSBAWM, E. Sobre História. Tradução Cid Knipel Moreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
KOSELLECK, R. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Trad. Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed. PUC-Rio, 2006.
LAVILLE, C. A guerra das narrativas: debates e ilusões em tornodo ensino de História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 19, n. 38, p. 125-138. 1999.
LE GOFF, J. História e memória. Trad. Bernardo Leitão et al. 5. ed. Campinas: Unicamp, 2003.
LOPES, A. C. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 26, p. 109-118, maio /jun./jul./ago., 2004.
NADAI, E. O ensino de História e a "pedagogia do cidadão". In: PINSKY, J. O ensino de história e a criação do fato. - ver. E atual. - São Paulo: Contexto, 2009.
CHARTIER, R. Cultura escrita, literatura e história. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.
ROTA, P. S. MACHADO, R. R. História: ensino médio, 1º ano. 2 ed., Brasília: Cisbrasil - CIB, 2009.
RÜSEN, J. Jörn Rüsen e o ensino de história. SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. de R. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 História & Ensino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















