The appropriation of knowledge through salesian schools history textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p171

Keywords:

History teaching, Textbook, Historical temporality

Abstract

This paper discusses the result of the master's research, which sought to discuss the appropriation of historical knowledge regarding the historical temporality, and the relationship that students have with their lives outside school. The high school history textbook is used as a driving force guiding the analyzes. It is considered as the students understand the history by reading the textbook , and how to establish a relationship of the discipline of history to life. In other words, how students orient themselves in time for the discipline of history. In this text, it discusses mainly, the importance of the discipline of history to students of the third year of high school of the Salesian Schools , for the formation of historical thought. It uses as analytical course, contributions from Koselleck (2006), Le Goff (2003), Hobsbawm (1998) and Rüsen (2010). It was used, regarding the methodological approach, objective and discursive responses of 173 students of the third year of high school, of four History teachers,  and of  the authors of the collection of books of the Salesian schools.

Author Biography

Geane Kantovitz, Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC

PhD student in Education at the Federal University of Santa Catarina - UFSC. Education Researcher and CAPES-FAPESC Scholarship

References

BISEWSKI, O. Práticas de formação continuada de professores: estudo de caso na rede Salesiana de Escolas. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências) – Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.

BLOCH, M. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. Ed., 2001.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2003.

GRANGEIRO, C. D.; MACHADO, R. R. História: ensino médio, 2º ano. Brasília: Cisbrasil – CIB, 2005.

GRANGEIRO, C. D.; MACHADO, R. R. História: ensino médio, 2º ano. Brasília: Cisbrasil – CIB, 2006.

HOBSBAWM, E. Sobre História. Tradução Cid Knipel Moreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

KOSELLECK, R. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Trad. Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed. PUC-Rio, 2006.

LAVILLE, C. A guerra das narrativas: debates e ilusões em tornodo ensino de História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 19, n. 38, p. 125-138. 1999.

LE GOFF, J. História e memória. Trad. Bernardo Leitão et al. 5. ed. Campinas: Unicamp, 2003.

LOPES, A. C. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 26, p. 109-118, maio /jun./jul./ago., 2004.

NADAI, E. O ensino de História e a “pedagogia do cidadão”. In: PINSKY, J. O ensino de história e a criação do fato. – ver. E atual. – São Paulo: Contexto, 2009.

CHARTIER, R. Cultura escrita, literatura e história. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.

ROTA, P. S. MACHADO, R. R. História: ensino médio, 1º ano. 2 ed., Brasília: Cisbrasil – CIB, 2009.

RÜSEN, J. Jörn Rüsen e o ensino de história. SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. de R. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

Published

2014-03-03

How to Cite

Kantovitz, G. (2014). The appropriation of knowledge through salesian schools history textbooks. História & Ensino, 20(1), 171–195. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p171

Issue

Section

Artigos