Sonorities and noises of clio: uses and abuses of music in history classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p55

Keywords:

History, Music, Teaching

Abstract

The article has the main objective of analyzing the uses e thematic possibilities of lyrics of Brazilian bands, musicians and singers in history classes. Besides a narrative of phases and periods of music, problematization is linked to the focus on certain musical styles and genders, which points out to elements of formation of teachers and of the social and cultural imaginary that shows what it’s considered “intelectual” music. Methodologically, the study discussed about three points: music of political engagement, musico of social manifestation and music of social and cultural expression, resuming the orientations of National Curriculum Parameters in Brazil. Then, some song lyrics were used during the analytical and interpretative way. As theoretical and methodological bases, it was done a dialogue with authors like Sekeff (2007), Costa (2007), Napolitano (2005) and Naves (2004), to think about relations among history, music and teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cláudia Crisitina da Silva Fontineles, Universidade Estadual do Piauí – UESPI

PhD in History (UFPE). Professor of the Graduate Program in History (UFPI). Professor, Department of Teaching Methods and Techniques, Center for Educational Sciences (UFPI)

Pedro Pio Fontineles Filho, Universidade Estadual do Piauí – UESPI

PhD student in Social History (UFC). Master in History of Brazil (UFPI). History Course Professor (UESPI)

References

ARAÚJO, P. C. de. Eu não sou cachorro, não: música popular cafona e ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2005.

BA: deputada quer punir cantor por considerar música racista. Rede Social Correio Nagô. Publicado originalmente em 22 dez 2011. Disponível em: http://correionago.ning.com/profiles/blogs/ba-deputada-quer-punir-cantor-porconsiderar-musica-racista. Acesso em: 22 ago 2013.

BLOCH, M. A apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BOUTIER, J; JULIA, D. (Org.). Passados recompostos: campos e canteiro da história. Rio de Janeiro: EDUFRJ/EDUFGV, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: MEC, 1999. Parte IV.

COSTA, C. G. F.; SERGL, M. J. A música na ditatura militar brasileira: análise da sociedade pela obra de Chico Buarque de Holanda. Revista eletrônica de Iniciação Científica, Ano I, n. 1. p. 35-40, ago 2007

COSTA, S. G. Gênero e História. In: ABREU, M.; SOIHET, R. Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

DAMATTA, R. Tem pente aí? reflexões sobre a identidade masculina. Enfoques, v. 9. n. 1, p. 134-151, ago 2010.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

GINZBURG, C. Controlando a evidência: o juiz e o historiador. In: NOVAIS, F.; SILVA, R. F. (Org.). Nova História em Perspectiva. São Paulo: Cosac Naify, 2011. v. 1, p. 341-358.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

NAPOLITANO, M. História e música: história cultural da música popular. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

NAVES, S. C. “Eu quero frátria”: a comunidade do rap. ArtCultura: Revista do Instituto de História da Universidade Federal de Uberlândia, n. 9. p. 39-45, Jul./dez. 2004..

PINSKY, J. Por que gostamos de história. São Paulo: Contexto, 2013.

RAYNOR, H. História Social da Música: da Idade média a Beethoven. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

SERRES, Michel. Luzes: cinco entrevistas com Bruno Latour. São Paulo: Unimarco, 1999.

SEKEFF, M. de L. Da música, seus usos e recursos. 2 ed. São Paulo: UNESP, 2007.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2014-03-03

How to Cite

Fontineles, C. C. da S., & Fontineles Filho, P. P. (2014). Sonorities and noises of clio: uses and abuses of music in history classes. História & Ensino, 20(1), 55–82. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p55

Issue

Section

Artigos