Students of youth and adult education (yae) and the history: between meanings and representations

Authors

  • Wilian Bonete Faculdades do Centro do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p261

Keywords:

Teaching of History, Didatic of History, YEA, Historical Consciousness

Abstract

Based on the assumptions of Didactic of History and the concept of historical consciousness developed by Jörn Rüsen and Agnes Heller, this article seeks to reflect about the meanings and representations of History from the perspective of a group of students from the Youth and Adults  Education (YEA) from the city of Guarapuava, PR. At the end, the results indicate that for students, the History is a discipline that must be valued and that valuation is based on the principle that teaching of history potentiates the comprehension of the world and their transformations and contributes to the orientation of actions human into society.

Author Biography

Wilian Bonete, Faculdades do Centro do Paraná

Master in Social History from the Universidade Estadual de Londrina. Professor at the Faculdades do Centro do Paraná

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BERGMANN, Klaus. A História na Reflexão Didática. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 9, n. 19, p. 29-42, set/fev1990.

BITTENCOURT, Circe. (org.). O saber histórico na sala de aula. 7º Ed. São Paulo: Contexto, 2002.

CARDOSO, Oldimar Pontes. A Didática da História e o Slogan da formação de cidadãos. Tese (doutorado em Educação). USP, São Paulo, 2007.

CERRI, Luis Fernando. Ensino de História e Consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.

CERRI, Luis Fernando; MOLLAR, Jonathan. Jovens diante da história: o nacional e o internacional na América Latina. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.2, p. 161-171.

GERMINARI, Geyso Dongley. A história da cidade, consciência histórica e identidades de jovens escolarizados. Tese (Doutorado em Educação), UFPR, Curitiba, 2010.

HELLER, Agnes. Uma teoria da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993.

IPARDES. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Caderno Estatístico do Município de Guarapuava. Dezembro de 2012.

JOHNSON, A. G. Dicionário de sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-21, 2003.

NOVA, Cristiane. O cinema e o conhecimento da história. Olho da História, Salvador, v. 2, n. 3, p. 226, nov.1996.

PACIEVITCH, Caroline. Consciência Histórica e Identidade de Professores de História. Dissertação (Mestrado em Educação), UEPG, Ponta Grossa 2007.

PAIS, José Machado. A consciência histórica e identidade: os jovens portugueses num contexto europeu. Oeiras: Celta: 1999.

PYNSKY, Jaime; PYNSKY, Carla Bassanezi. Por uma história prazerosa e conseqüente. In: KARNAL, Leandro. (org.) História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. São Paulo: Editora Papirus, 1994. (Tomo I).

ROSENSTONE, Robert. História em imagens, história em palavras: reflexões sobre as possibilidades de plasmar a história em imagens. O Olho da História, Salvador, v. 1, n. 5, p. 106, set. 1997.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W.A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.

RÜSEN, Jörn. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Praxis Educativa. Ponta Grossa, v.1, n.2, p.07-17, jul/dez 2006.

RÜSEN, Jörn. História Viva: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora da UnB, 2007.

RÜSEN, Jörn. O desenvolvimento da competência narrativa na aprendizagem histórica: uma hipótese ontogenética relativa a consciência moral. In: SCHMIDT, Maria; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão (Org.). Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010, p. 51-77.

SILVA, Sérgio Rodrigues. Aprender a História, Aprender com a História. Dissertação (Mestrado em Educação). UNISO, Sorocaba, 2007.

Published

2013-09-26

How to Cite

Bonete, W. (2013). Students of youth and adult education (yae) and the history: between meanings and representations. História & Ensino, 19(2), 261–284. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p261

Issue

Section

GT Ensino de História e Educação (ANPUH - PR)