Strategies for teaching history and social studies in the 1st cycle of basic education

Authors

  • Gonçalo Marques Instituto Politécnico de Viana do Castelo (Escola Superior de Educação)
  • Ana Barroso Instituto Politécnico de Viana do Castelo.
  • Ana Carolina Pereira Instituto Politécnico de Viana do Castelo.
  • Carla Joana Matos Instituto Politécnico de Viana do Castelo.
  • Filipa Machado Instituto Politécnico de Viana do Castelo.
  • Marlene Pereira Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p195

Keywords:

Social Studies, History Education, 1st Cycle of Basic Education.

Abstract

Given the cross-cutting and interdisciplinary that it covers the subject area curriculum for the Study of Social Environment on the 1st cycle of basic education, this study seeks to have as its anchor presenting a diverse set of research results developed in School Centers of municipality of Viana do Castelo (Portugal) in the framework of the educational activities of mestrandas in Preschool Education and Teaching 1st Cycle of Basic Education of the School of Education of Viana do Castelo. Looking to have the Local History and Social Studies in its reference identifying the most, the various themes presented in this project are as axes reflective not only of the Teaching of Social Studies, but also as a social pedagogy aimed at progressive and educational transformation and approximation of school agents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gonçalo Marques, Instituto Politécnico de Viana do Castelo (Escola Superior de Educação)

Professor at the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Escola Superior de Educação). Post-Doctorate at the Education Institute of the University of Minho.

Ana Barroso, Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

Professor at the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Escola Superior de Educação). Post-Doctorate at the Education Institute of the University of Minho.

Ana Carolina Pereira, Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

Professor at the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Escola Superior de Educação). Post-Doctorate at the Education Institute of the University of Minho.

Carla Joana Matos, Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

Professor at the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Escola Superior de Educação). Post-Doctorate at the Education Institute of the University of Minho.

Filipa Machado, Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

Professor at the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Escola Superior de Educação). Post-Doctorate at the Education Institute of the University of Minho.

Marlene Pereira, Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

Professor at the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Escola Superior de Educação). Post-Doctorate at the Education Institute of the University of Minho.

References

ARENDS, R. I. Aprender a ensinar. Lisboa: McGraw-Hill. ALMEIDA, C. A. F. Património – Riegl e hoje. Revista de história da Faculdade de letras da Universidade do Porto. 1993.1995. Acedido em 9 de abril, 2013, de http://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/7866/2/2249.pdf

BARCA, I.; SOLÉ, G. Educación histórica en Portugal: metas de aprendizaje en los primeros años de escolaridad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 1, n. 15, p. 91-100, 2012. Disponível em: http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1335399016.pdf.

CACHADINHA, M., CARMO, H.: FERREIRA, M. M. Envelhecimento, educação e autonomia – Investigação sobre um grupo de seniores na área urbana de Viana do Castelo. VII Congresso Português de Sociologia. 2012. Disponível em: http://www.aps.pt/vii_congresso/papers/finais/PAP0347_ed.pdf. Acesso em 15 fev. 2013.

DURKHEIM, E. Sociologia, Educação e Moral. Porto: Rés. 1984.

FERREIRA, M. M. Educação Intercultural. Lisboa: Universidade Aberta. 2003.

MARQUES, Gonçalo. O Conhecimento Histórico na Construção Identitária e Social das primeiras idades. Atas do II Encontro de Sociologia da Educação. Educação, Territórios e (Des)igualdades. Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia, 2011, p. 197-213.

MARQUES, G. Ludus Maximus: aprendendo conteúdos históricos em ambientes informais na Educação de Infância. In CARVALHO, A. A. A.; PESSOA, T.; CRUZ, S.; MOURA, A.; MARQUES, C. G. (Org.). Jogos e Mobile Learning. Actas do Encontro. Coimbra: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, 2012. p. 255-263.

NÓVOA, A. et al. Profissão professor. Porto: Porto Editora. 2 ed., 1995.

ROLDÃO, M. C. Os Professores e a Gestão do Currículo: perspetivas e práticas em análise. Porto: Porto Editora. 1999.

TEIXEIRA, M. O Professor e a escola. Perspectivas organizacionais. Lisboa: MacGraw-Hill. 1995.

Published

2013-08-18

How to Cite

Marques, G., Barroso, A., Pereira, A. C., Matos, C. J., Machado, F., & Pereira, M. (2013). Strategies for teaching history and social studies in the 1st cycle of basic education. História & Ensino, 19(1), 195–220. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p195

Issue

Section

Autor(a) Convidado(a)