History teaching and curriculum: relations guidelinhistoryes, parameters, content and historical knowledge in the classroom of public schools in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p119Keywords:
Social History and Public School, Curriculum and Teaching of History, Daily Life in School and Historical Knowledge.Abstract
This paper presents results of the research project “History Teaching and Curriculum: relations guidelines, parameters, content and historical knowledge in the classroom of public schools in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010)”, that aims to analyze the organization's of curriculum of history in public schools in elementary school (final year) of Uberlândia -MG, over the period 2000-2010. The main objectives are to meet and discuss procedures for selection of content for the discipline of history in elementary school in state schools in Uberlândia, establishing relationships to teaching practice and daily life in public schools.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, p. 222-232.
CABRINI, C. et alii. O ensino de história: revisão urgente. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 2005.
CERTEAU, M. de. A operação historiográfica. In: A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982, p. 65-119.
CHAUÍ, M. de S. O senso comum. In: Convite à filosofia. 7ª ed. São Paulo: Ática, 1996, p. 247-248.
FENELON, D. R. A formação do historiador e a realidade do ensino. Projeto História, São Paulo, n. 2, p. 7-19, ago. 1982.
MICELI, Paulo. Uma pedagogia da história? In: PINSKY, Jaime. O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2011.
NADAI, Elza. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.
VASCONCELOS, Regina Ilka Vieira. Indagações sobre o lugar da escola pública na produção do conhecimento histórico. In: CARDOSO, Heloisa Helena Pacheco; PATRIOTA, Rosângela. (Org.). Escritas e narrativas históricas na contemporaneidade. Belo Horizonte: Fino Trato, 2011, p. 31-40
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.