History teaching and curriculum: relations guidelinhistoryes, parameters, content and historical knowledge in the classroom of public schools in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p119

Keywords:

Social History and Public School, Curriculum and Teaching of History, Daily Life in School and Historical Knowledge.

Abstract

This paper presents results of the research project “History Teaching and Curriculum: relations guidelines, parameters, content and historical knowledge in the classroom of public schools in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010)”, that aims to analyze the organization's of curriculum of history in public schools in elementary school (final year) of Uberlândia -MG, over the period 2000-2010. The main objectives are to meet and discuss procedures for selection of content for the discipline of history in elementary school in state schools in Uberlândia, establishing relationships to teaching practice and daily life in public schools.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Artur Nogueira Santos e Costa, Universidade Federal de Uberlândia

Graduating in History at the Federal University of Uberlândia.

Regina Ilka Vieira Vasconcelos, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Social History from PUC-SP. Professor of Undergraduate Courses in History and the Graduate Program in History at UFU.

References

ANTONACCI, M. A. M.; AQUINO, M. A. de; CARVALHO, A. M. M. Aprender quais histórias? Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 153-164, set. 1986/fev. 1987.

ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, p. 222-232.

CABRINI, C. et alii. O ensino de história: revisão urgente. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 2005.

CERTEAU, M. de. A operação historiográfica. In: A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982, p. 65-119.

CHAUÍ, M. de S. O senso comum. In: Convite à filosofia. 7ª ed. São Paulo: Ática, 1996, p. 247-248.

FENELON, D. R. A formação do historiador e a realidade do ensino. Projeto História, São Paulo, n. 2, p. 7-19, ago. 1982.

MICELI, Paulo. Uma pedagogia da história? In: PINSKY, Jaime. O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2011.

NADAI, Elza. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.

VASCONCELOS, Regina Ilka Vieira. Indagações sobre o lugar da escola pública na produção do conhecimento histórico. In: CARDOSO, Heloisa Helena Pacheco; PATRIOTA, Rosângela. (Org.). Escritas e narrativas históricas na contemporaneidade. Belo Horizonte: Fino Trato, 2011, p. 31-40

Published

2013-08-18

How to Cite

Costa, A. N. S. e, & Vasconcelos, R. I. V. (2013). History teaching and curriculum: relations guidelinhistoryes, parameters, content and historical knowledge in the classroom of public schools in the elementary school. Uberlândia-MG (2000-2010). História & Ensino, 19(1), 119–142. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p119

Issue

Section

Artigos