Resistance of the history of school education in africa: some considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p83

Keywords:

History of Africa, Occidental centralism, School education, History and Afro-Brazilian Culture

Abstract

The article discusses certain dismissive attitudes about the introduction of ostensible subjects related to African history at all levels of education in Brazil. He suggests that it is not only, as it maintains a current voice, lack of basic information in this country on Africa. Nor the lack of commitment of the authorities must ensure the effectiveness of the proposed curriculum innovation. The reasons are broader. They have deep roots in the collective mentality, especially in the presence of strong beliefs and values occidental centralism. It also has to do with the intrinsic theories predominantly evolutionism taught history at the college level.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Henrique Rollo Gonçalves, Universidade Estadual de Maringá

PhD in Comparative History from the Federal University of Rio de Janeiro. Professor at Maringá State University

References

ACAYABA, C.; REIS, T. Colégios ignoram lei que obriga ensino da cultura afro. Folha de S. Paulo, 27 out. 2008.

ALENCASTRO, L. F. de. Para historiador, continente africano é depreciado. Folha de S. Paulo, 5 set. 2001.

ATHAYDE, J. L. de. Importância da história da África Negra. Afro-Ásia, 1965.

BARRACLOUGH, G.. Introdução à História Contemporânea. Rio de Janeiro: Zahar, 1966.

BOURDIEU, P. Pensamiento y Acción. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2002.

COLEMAN, J. A política da África Subsaariana. In: ALMOND, G.; COLEMAN, J. (Coord.). A Política das Áreas em Desenvolvimento. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1969, p. 239-250.

DAVIDSON, B. Revelando a Velha África. Lisboa: Prelo, 1968.

DAVIDSON, B. Los Reinos Africanos. New York: Time-Life, 1974.

DAVIDSON, B. A Descoberta do Passado de África. Lisboa: Sá da Costa, 1980.

DIOP, C. A. Contribuciones culturales de Africa y sus pespectivas. In: KOHN, H. y SOKOLSKY, W. El Nacionalismo Africano en el Siglo XX. Buenos Aires: Paidós, 1968. p. 174-184.

FALCON, F. et alli. História. Rio: Francisco Alves/Edutel, 1977.

FREITAS, D. África e Brasil. Folha de S. Paulo, 05 jan.1982, p. 3.

HAGEN, E. O processo de mudança. In: DURAND, J. C. G. (Org.). Sociologia do Desenvolvimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1967, p. 27-40.

HARRISON, L.; HUNTINGTON, S. (Org.). A Cultura Importa: os valores que definem o progresso humano. Rio de Janeiro: Record, 2002.

IYE, A. M. Descolonizar a la historia. El Correo de la UNESCO, n.8, p. 8-10, 2009.

KI-ZERBO, J. Para Quando a África? Rio: Pallas, 2006.

KLARE, M. T. Guerras por los Recursos. Barcelona: Urano, 2003.

LANDES, D. A Riqueza e a Pobreza das Nações. Rio: Elsevier, 2003.

LIMA, I. M. Ensino de história da África no Brasil: caminhos e descaminhos de uma luta contra o racismo velado. Revista Novas Idéias, Recife, v.1, n.1, p. 53-74, jan/jun 2008.

M’BOKOLO, E. África Negra: História e Civilizações. Salvador: Edufba, 2009. v.1

McNEILL, W. H. História Universal. Porto Alegre/São Paulo: Globo/Edusp, 1972.

MERCIER, P. História da Antropologia. Rio de Janeiro: Eldorado, 1974.

MOURA, C. Sociologia do Negro Brasileiro. São Paulo: Ática, 1988.

PAULME, D. As Civilizações Africanas. Lisboa: Europa-América, 1977.

PELEGRINI, S.;ç ALVES, A. P.. Eu quero um homem de cor. Revista de História da Biblioteca Nacional. v. 6, n.67, p. 44-47, abr. 2011.

PIRENNE, J-H. Panorama da História Universal. São Paulo: Difel/Edusp, 1973.

POIRIER, J. História da Etnologia. São Paulo: Cultrix, 1981.

READER, J. África: Biografia de um Continente. Lisboa: Europa-América, 2004.

ROCHA, L. C. P. da. Política educacional e a Lei 10.639/03: Uma reflexão sobre a necessidade de superação de mecanismos ideológicos legitimadores do quadro de desigualdades raciais e sociais na sociedade brasileira. In: COSTA, H.; SILVA, P. V. B. da (Org.). Notas de História e Cultura Afro-Brasileiras. Ponta Grossa: Ed. UEPG/UFPR, 2007. p. 25-37.

RODNEY, W. Como a Europa Subdesenvolveu a África. Lisboa: Seara Nova, 1975.

RODRIGUES, J. C. Pequena História da África Negra. São Paulo/Brasília: Globo/ SCPR-Biblioteca Nacional, 1990.

ROMERO, E. O. Africa: Pasado y Presente. Santiago-Chile: Quimantu, 1972.

SILVA, E. J. da. Lei nº 10.639/2003; perspectivas e possibilidades de aplicação na escola. In: COSTA, L. G. (Org.). História e Cultura Afro-Brasileira: Subsídios Para a Prática da Educação Sobre Relações Étnico-Raciais. Maringá: Eduem, 2010, p. 13-38.

SILVA, P. V. B.; COSTA, H. e MINDAL, C. B.. NEAB-UFPR e a formação continuada em História e Cultura Afro-Brasileiras: Notas Introdutórias. In: COSTA, H. e SILVA, P. V. B. da (Org.). Notas de História e Cultura AfroBrasileiras. Ponta Grossa: Editora UEPG/UFPR, 2007, p. 11-24.

TOYNBEE, A. Estudio de la Historia (comp. D. C. Somervell). Volume I. Buenos Aires: Emecé, 1959.

TREVOR-ROPER, H. A Formação da Europa Cristã. Lisboa: Verbo, 1966.

Published

2014-03-03

How to Cite

Gonçalves, J. H. R. (2014). Resistance of the history of school education in africa: some considerations. História & Ensino, 20(1), 83–100. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p83

Issue

Section

Artigos