The history constitution of teachers' work during military

Authors

  • Kamylla Pereira Borges Universidade de Brasília - UNB

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p123

Keywords:

Teachers’ work (teaching), Public policy, Military Regime

Abstract

This text discusses the historical constitution of teachers' work (teaching) by the implementation of Laws 5540/1968 and 5692/1971 and the relationship between work and education developed in the Military Regime. To this end, we will leave of a reflection on the concepts of work and their relation with the education in the Marx’s perspective for, later, to grasp the connections constituting the teachers' work in the military dictatorship. What is noticeable is that teachers' work was becoming, during military, as an alienated labor. This can be demonstrated by the partial control of their working process, the dichotomy between the preparation and execution process, between theory and practice, and strict control of the State over the actions of the educator inside and outside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kamylla Pereira Borges, Universidade de Brasília - UNB

PhD in History from the Federal University of Goiás. Professor at the State University of Goiás University Unit of Jussara

References

BRZEZINSKI, I. Pedagogia, Pedagogos e formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 1996.

COSTA, S. O trabalho como elemento fundante da humanização. Revista Estudos, Goiânia: UCG. v. 22, n. 3/5, p.171-188dez/1996.

FERREIRA JR, A; BITTAR, M. A Ditadura Militar e a proletarização dos professores. Educação e sociedade. Campinas, v. 27, n. 97, p. 1159-1179, set/dez 2006.

FREIXO, A.; ADJOVANES, T. S. A. Os acordos MEC-USAID e a reestruturação do sistema educacional brasileiro. In: X Encontro Regional de História. ANPUH-RJ, Histórias e Biografias. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2002.

GERMANO, J. W. Estado Militar e educação no Brasil (1964–1985). São Paulo; Cortez, 1993.

HOBSBAWM, E. J. Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

MASCARENHAS, A. C. B. XVII Simpósio de Estudos e Pesquisas da Faculdade de Educação. UFG. Mesa Redonda: Governos “pós-neoliberais” na América Latina e Educação. Revista Interação. v. 34, n. 1, 2009. p. 2-6.

MASCARENHAS, A. C. B. O trabalhador e a identidade política da classe trabalhadora. Goiânia: Alternativa. 2002

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2001.

MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

MARX, K. O Capital. São Paulo: Nova Cultural, 1988. Livro 1, v.1.

MARX, K. Miséria da Filosofia. São Paulo: Global, 1985.

MARX, K. O 18 Brumário e cartas a Kugelmann. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

MESZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

PARO, V. H. Administração Escolar: introdução crítica. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

PARO, V. H. Educação como exercício de poder: crítica ao senso comum em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PONCE, A. Educação e Luta de Classes. 7 ed. São Paulo: Editora Cortez, 1986.

ROMANELLI, O. T. de O. História da educação no Brasil 1930/1973. 16.ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

SAVIANI, D. O legado educacional do Regime Militar. Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n 76, p. 291-312, set./dez. 2008.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-critica. 7 ed. Campinas, SP: Autores Associados,1991

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de Educação, v. 12, n. 34. Jan./abr. 2007.

TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, maio/ago 2000.

Published

2014-03-03

How to Cite

Borges, K. P. (2014). The history constitution of teachers’ work during military. História & Ensino, 20(1), 123–141. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p123

Issue

Section

Artigos