The history constitution of teachers' work during military
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p123Keywords:
Teachers’ work (teaching), Public policy, Military RegimeAbstract
This text discusses the historical constitution of teachers' work (teaching) by the implementation of Laws 5540/1968 and 5692/1971 and the relationship between work and education developed in the Military Regime. To this end, we will leave of a reflection on the concepts of work and their relation with the education in the Marx’s perspective for, later, to grasp the connections constituting the teachers' work in the military dictatorship. What is noticeable is that teachers' work was becoming, during military, as an alienated labor. This can be demonstrated by the partial control of their working process, the dichotomy between the preparation and execution process, between theory and practice, and strict control of the State over the actions of the educator inside and outside the classroom.
Downloads
References
COSTA, S. O trabalho como elemento fundante da humanização. Revista Estudos, Goiânia: UCG. v. 22, n. 3/5, p.171-188dez/1996.
FERREIRA JR, A; BITTAR, M. A Ditadura Militar e a proletarização dos professores. Educação e sociedade. Campinas, v. 27, n. 97, p. 1159-1179, set/dez 2006.
FREIXO, A.; ADJOVANES, T. S. A. Os acordos MEC-USAID e a reestruturação do sistema educacional brasileiro. In: X Encontro Regional de História. ANPUH-RJ, Histórias e Biografias. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2002.
GERMANO, J. W. Estado Militar e educação no Brasil (1964–1985). São Paulo; Cortez, 1993.
HOBSBAWM, E. J. Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
MASCARENHAS, A. C. B. XVII Simpósio de Estudos e Pesquisas da Faculdade de Educação. UFG. Mesa Redonda: Governos “pós-neoliberais” na América Latina e Educação. Revista Interação. v. 34, n. 1, 2009. p. 2-6.
MASCARENHAS, A. C. B. O trabalhador e a identidade política da classe trabalhadora. Goiânia: Alternativa. 2002
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2001.
MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
MARX, K. O Capital. São Paulo: Nova Cultural, 1988. Livro 1, v.1.
MARX, K. Miséria da Filosofia. São Paulo: Global, 1985.
MARX, K. O 18 Brumário e cartas a Kugelmann. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
MESZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
PARO, V. H. Administração Escolar: introdução crítica. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
PARO, V. H. Educação como exercício de poder: crítica ao senso comum em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PONCE, A. Educação e Luta de Classes. 7 ed. São Paulo: Editora Cortez, 1986.
ROMANELLI, O. T. de O. História da educação no Brasil 1930/1973. 16.ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
SAVIANI, D. O legado educacional do Regime Militar. Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n 76, p. 291-312, set./dez. 2008.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-critica. 7 ed. Campinas, SP: Autores Associados,1991
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de Educação, v. 12, n. 34. Jan./abr. 2007.
TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, maio/ago 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.