Lecture workshop: music as a proposal of production of history knowledge with students

Authors

  • Jemima Fernandes Simongini Universidade Estadual de Londrina
  • Marcela Taveira Cordeiro Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp73

Keywords:

History Education, Music, Military Dictatorship, Censorship, Historic Sources

Abstract

In 2011 we did a pilot study, in Tsuro Oguido School, in Londrina- PR with 14-16 years old students. From this experience we elaborate a exploratory study, which we put in practice in 2012, in the same School, with students with the same age. Those studies allow us to think in the intervention performed in class in the form of lecture-workshop (BARCA, 2004). As source to work in history teaching we choose the music, because it has multiple relationships with popular culture, enabling realize the social and historical perspective in a given context. Seeking to develop a differentiated classroom we brought to the classroom music singer Raul Seixas: guided by two reasons, the first was an attempt to flee stereotyped figures of Brazilian popular music, when it refers to the period of military dictatorship, present in textbooks such as Chico Buarque, Caetano Veloso and Geraldo Vandré. The second is because this singer has a diverse musical genre, combined with the fact that his lyrics have social criticism about the period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jemima Fernandes Simongini, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

Marcela Taveira Cordeiro, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

References

ABUD, M. K. Registro e Representações do cotidiano: a música popular na aula de história. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 309-317, set./dez. 2005.

ALVES, L. Raul Seixas: o sonho da sociedade alternativa. São Paulo: Martin Claret, 1993.

ALMEIDA, M. H. T.; WEIS, L. Carro-Zero e Pau-de-Arara: O Cotidiano da Oposição de Classe Média ao Regime Militar In: SCHWARCZ, Lilia Moritz.(Org.). História da Vida Privada no Brasil: Contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

BARCA, I. O papel da Educação Histórica no desenvolvimento Social. In: CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. Educação Histórica: Teoria e Pesquisa. Ijuí: Editora Inujuí, 2001. p. 21-48.

BARCA, I. Aula Oficina: Do Projecto à avaliação. In: BARCA, I. (Org.). Para uma Educação Histórica de Qualidade. Braga: Instituto de Educação e Psicologia Universidade do Minho, 2004.

CAINELLI, M.; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação Histórica: Teoria e Pesquisa. Ijuí: Ed. Inujuí, 2001. p. 9-17.

CUNHA, M. F. Brasil pós-64: entre sons e fúria. In: CERRI, L. F. (Org.). O Ensino de História e a Ditadura Militar. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2005. P. 55-66.

DEVIDES, D. C. Raul Seixas e o Brasil pós-64: cultura, repressão, censura. DACEX: Revista de Letras, Curitiba, v. 8, 2006. Disponível em: http://www.dacex.ct.utfpr.edu.br/8dilson.htm

DUARTE, R. G.; GONZALEZ, E. Pensando a América Latina: música popular, política e Ensino de História.

CERRI, L. F. (Org.). Ensino de História e Educação: olhares em convergência. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2006.

FIÚZA, A. F. A canção popular e a Ditadura Militar no Brasil. In: CERRI, L. F. (Org.). O Ensino de História e a Ditadura Militar. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2005.

FIÚZA, A. F. Reflexões sobre o trabalho com canções na sala de aula. CERRI, L. F. (Org.). Ensino de História e Educação: olhares em convergência. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2006

GUERRA, F. P. DINIZ, L. M. V. A incorporação de outras linguagens no Ensino de História. História & Ensino. Revista do Laboratório de Ensino de História. 1995. p. 127–140.

MORAES, J. G. V. de. História e Música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 20, n. 39, 2000. p. 203-221.

SIMÃO, A. C. G. L. L. A importância da Evidência Histórica na construção do Conhecimento Histórico. In: CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Editora Inujuí, 2001.

Published

2012-10-21

How to Cite

Simongini, J. F., & Cordeiro, M. T. (2012). Lecture workshop: music as a proposal of production of history knowledge with students. História & Ensino, 18(esp), 73–94. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp73