The design of teaching history in this plan of teaching undergraduates in history USP

Authors

  • Murilo José de Resende Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p233

Keywords:

Teaching of History, Conceptions, Undergraduates, Plan of Teaching, USP.

Abstract

This research aims to analyze the lesson plans developed during the Supervised Training in order to establish which of the concepts presented by the history teaching undergraduates in the History of USP. A data collection was conducted in teaching plans, with typologies about Didactic of History where it was possible to identify two types of paradigms that guide the teaching plans. The results were: the percentage of plans that showed only the orientation of Paradigm Learning was 4%; goals that were targeted in the Paradigm of Discipline were 27%, 69% and finally showed the orientation of the two paradigms.

Author Biography

Murilo José de Resende, Universidade de São Paulo

Master in Education from USP

References

BERGMANN, K. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 29-42, set. 89/fev. 90.

FENELON, D. R. A formação do profissional de História e a realidade do ensino. Cadernos Cedes. São Paulo, Cortez, p. 24-31. 1985

FUSARI, J.C. O Planejamento do Trabalho Pedagógico: Algumas indagações e tentativa de respostas. s/d (mineo)

GIMENO SACRISTÁN, J.; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e Transformar o Ensino. 4 ed. Artes Médicas: Porto Alegre, 1998.

HEIMBERG, C. La storia insegnata, i problemi che incontra in numerosi contesti nazionali e i modi di pensare e argomentare che dovrebbero essere resi accessibili agli studenti, Bollettino di Clio. Periodico dell’Associazione Clio ‘92, Bologne, Ve année, n.15, p. 45-50. 2004.

JENSEN, B. E. L’histoire à l’école et dans la société en général : propos sur l’historicité de l’enseignement de cette discipline. Détournements de l’histoire, Actes du symposium d’Oslo de juin 1999. Strasbourg: Conseil de l’Europe, p.89-104. 2000

LAVILLE, C. Em educação histórica, a memória não vale a razão! Educação em Revista. Belo Horizonte: n. 45, p. 13-42, 2005.

MARTINEAU, R. L’histoire à l’école. Matière à penser. Paris-Montréal: L’Harmattan, 1999.

MASACHS, R. C. Didactica de las ciencias sociales: didactica de la Historia. Barcelona : Oikos-Tau.1994

MATTOZI, I. A História ensinada: Educação cívica, educação social ou formação cognitiva? O Estudo da História. Actas do Congresso: O Ensino da História: problemas de didáctica e do saber histórico. Lisboa: Associação de Professores de História, 1998

MATTOZI, I. La transposición del texto historiográfico: um problema crucial de la didáctica de la Historia. Teoria y Didáctica de las Ciências Sociales, Barcelona, n. 4, p. 27-56, 1999.

MONTEIRO, A. M. F. da C. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Editora Mauad, 2007.

NADAI, E. A prática de ensino e a democratização da escola. In: CARVALHO, A. M. (Org.). A formação do professor e a prática de ensino. São Paulo: Pioneira, 1988.

NADAI, E. Análise dos planos de ensino de História, OSPB e EMC da Habilitação Magistério. In: PICONEZ, S. C. B. (Org.). Os caminhos da formação do professor de 1.o grau. Análise e reflexão sobre planos de ensino da habilitação específica ao magistério de escolas da DRECAP-3. São Paulo: Se/Drecap-3/Feusp, 1986.

OLIVEIRA, T. C. F.. É tudo faz-de-conta: as relações entre o poder e o currículo de História em uma sala de aula da escola pública, Ano de Obtenção: 2008.

RESENDE, M. J. Aula Narrada: A Manifestação da Consciência Histórica pelos Licenciandos em História da USP. (Dissertação). São Paulo: USP, 2008.

TUTIAUX-GUILLON, N.; MOUSSEAU, M-J. Les jeunes et l'histoire: identités, valeurs, conscience historique. Paris: INRP, 1998.

Published

2012-02-22

How to Cite

Resende, M. J. de. (2012). The design of teaching history in this plan of teaching undergraduates in history USP. História & Ensino, 18(2), 233–247. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p233

Issue

Section

Artigos