The use of literary source in history teaching: dialogue with the novel "Úrsula" (late nineteenth century)

Authors

  • Janaína dos Santos Correia Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p179

Keywords:

Teaching of history. Slavery. Literary source. Historical literacy.

Abstract

It discusses the importance of using historical sources in the classroom, one of the premises for the construction of historical literacy, presenting work proposal as the use of the novel “Úrsula” - Maria Firmina dos Reis (1859), as a rich source to present a historical view of slavery as historical agent, to understand the dynamics of slavery in Brazil considering not only its economic implications, thereby introducing students to the historiographical and / or construction of historical knowledge. Briefly presents the debate occurred around the theme of black slavery in Brazil since the 60s of last century, which resulted in a gradual shift in paradigms that hitherto guided his study where the captive is no longer focused just as an object of history, a being subject to economic forces, social and cultural rights against which almost anything could make, starting to be seen as a historical subject who acted on reality.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Janaína dos Santos Correia, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Social History at the State University of Londrina

References

ABUD, K. Conhecimento histórico e ensino de história: a produção de conhecimento histórico escolar. In: SCHMIDT, M. A., CAINELLI, M. R. (Org.). III Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba. Aos Quatro Ventos, 1995.

ABREU, M. et al. Em torno do passado escravista: as ações afirmativas e os historiadores. Antíteses, v. 3, n. 5, p. 21-37, jan.-jun. de 2010,. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/5214

ALEGRO, R. SILVA, L. Ideias fora do lugar na aula de História: historiografia e conceitos dos alunos sobre escravidão no Brasil. História e Perspectivas, Uberlândia, 42, p. 285-313, jan./jun.2010. Disponível em: http://www.historiaperspectivas.inhis.ufu.br/viewarticle.php?id=304

BARCA, I. Literacia e consciência histórica. Educar em Revista, Curitiba, 2006.

BARCA, I. Investigação em Educação Histórica: fundamentos, percursos e perspectivas. In OLIVEIRA, Margarida Maria Dias; CAINELLI, Marlene Rosa; OLIVEIRA, Almir Félix Batista. (Org.) Ensino de história: múltiplos ensinos em múltiplos espaços. Natal. RN: EDFURUN, 2008.

BITTENCOURT, C. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004, p.120-128.

CAIMI, F. História escolar e memória coletiva: como se ensina? Como se aprende? In ROCHA, H. (et.al). A escrita da história escolarmemória e historiografia. RJ.ed.FGV,2009.

CAMPOS, S. Representações e ensino de História: imagens de alunos do ensino médio sobre a escravidão negra no Brasil. 2009. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/VCSA-7Z8P5H

CAMILOTTI, V, NAXARA, M. História e Literatura: fontes literárias na produção historiográfica recente no Brasil. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 50, p. 15-49, jan./jun. 2009.

CERRI, L. Ensino de história e consciência histórica. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011. (Coleção FGV de bolso. Série História)

CARVALHO, Ma . A questão da resistência e a acomodação. 2008. Disponível em http://cafehistoria.ning.com/profiles/blogs/1980410:BlogPost:92029

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. In: Teoria e Educação, v. 2, 1990.

DUARTE,F. SANTOS, V. Resistência negra no brasil: a “history from below” e alguns elementos para a crítica da teses das relações harmoniosas no Brasil escravista. Universidade Federal de Uberlândia, 4° semana do Servidor e 5° semana acadêmica, 2008. Disponível em https://ssl4799.websiteseguro.com/swge5/seg/cd2008/PDF/SA08- 20985.PDF

FERNANDES, J. Ensino de história e diversidade cultural: desafios e possibilidades. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 67, p. 378-388, set./dez. 2005. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v25n67/a09v2567.pdf

FONSECA, S. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2003.

FONTANELLA,L. FARINATI, L. Acomodação, negação e adaptação: debate historiográfico entre Gilberto Freyre, Jacob Gorender e a historiografia do escravo real (historiografia da escravidão no Brasil). Disc. Scientia. Série: Ciências Humanas, S. Maria, v. 9, n. 1, p. 121-140, 2008 Disponível em http://sites.unifra.br/Portals/36/CHUMANAS/2008/acomodacao.pdf

HOSHINO, SILVA. Um estudo sobre a representação de mãe Susana no livro Úrsula de Maria Firmina dos Reis em 1859. 2010. Disponível em: prope.unesp.br/xxii_cic/ver_resumo.php?area=100044.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista. Curitiba. Especial. Dossiê: Educação Histórica, 2006.

PEREIRA, N, SEFFNER, F. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p.113-128, dez. 2008. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/anos90/article/view/7961

PESAVENTO, S. História & literatura: uma velha-nova história. Nuevo Mundo Mundos Nuevos [Em línea], Debates, 2006 disponível in: http://nuevomundo.revues.org/1560

RAMOS, F. História e Literatura: ficção e veracidade. Domínios de Linguagem II – 2003 ISBN: 85-902957-2-9 disponível em: http://www.dominiosdelinguagem.org.br/pdf/d2-3.pdf

REIS, João José, SILVA, Eduardo. Negociação e conflito: a resistência negra no Brasil escravista. São Paulo: Cia das Letras, 1989.

ROCHA, R; SOUZA, S. Construindo conhecimento em sala de aula: o uso de documentos no ensino de história. In ALEGRO, Regina; et al. (organizadoras) Temas e Questões para o ensino de historia do Paraná.Londrina: EDUEL, 2008.

RÜSEN, J. História viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora UnB, 2007.

RÜSEN, Jörn. Razão Histórica. Teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora UnB, 2001.

SANTOS, Josimari. A literatura como fonte para a história: breves considerações” Seminário de estudos culturais, identidades e relações interétnicas. Universidade Federal de, 2009. Disponível em: http://www.pos.ufs.br/antropologia/seciri/down/GT_05/Josimari_Viturino_S antos.pdf

SILVA, A. et al. Quando a multidão vai às ruas: aportes para o debate sobre democracia racial e educação no Brasil: 1888-2003. Educação e Fronteiras, Dourados, MS, v. 1, n. 1, jan./jul. 2007 Disponível em: http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/133

SILVA, L. Leituras sobre escravidão em livro didático: identidades afrobrasileiras no sul. XI CONLAB. Universidade Federal da Bahia: Salvador 2011. Disponível em http://www.xiconlab.eventos.dype.com.br/resources/anais/3/1304879578_ ARQUIVO_comunicacaolusobras.pdf

SCHMIDT, M; CAINELLI, M. Ensinar história. 2 ed., São Paulo: Editora Scipione, 2009.

SOBANSKI, A. Q. et. al. Ensinar e aprender história: histórias em quadrinhos e canções. Curitiba: Base Editorial, 2010. T

ARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TAVARES, E. Literatura e História no romance feminino do Brasil no século XIX: Ùrsula. 2007. Disponível em: http://www.uesc.br/seminariomulher/anais/PDF/ELEUZA%20DIANA%20AL MEIDA%20TAVARES.pdf

TELLES, N. Rebeldes, escritoras, abolicionistas. Rev. Hist, n.120, p. 73-83, 1989. Disponível em: http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/rh/n120/a05n120.pdf

MENDES, Maria Firmina dos Reis: um marco na literatura afrobrasileira do século XIX . XI Congresso Internacional da ABRALIC Tessituras, Interações, Convergências 13 a 17 de julho de 2008 USP – São Paulo, Brasil. Disponível em: http://www.abralic.org.br/anais/cong2008/AnaisOnline/simposios/pdf/078/ ALGEMIRA_MENDES.pdf

VICTOR, R. AFONSO, L. Ensino de História e relações étnicos-raciais . 2011. Disponível em http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosComplet os/comunicacoesRelatos/0461.pdf

Published

2012-02-22

How to Cite

Correia, J. dos S. (2012). The use of literary source in history teaching: dialogue with the novel "Úrsula" (late nineteenth century). História & Ensino, 18(2), 179–201. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p179

Issue

Section

Artigos