Uma memória institucionalizada: os livros escolares e a história-pátria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p23

Keywords:

Serie fontes, Homeland (nation), Public education.

Abstract

The article intends to reveal the educational and social project in Série Fontes school books, published and thoroughly used at the public schools of Santa Catarina, in a moment of revivification of the Brazilian nationalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulete Maria Cunha dos Santos, Universidade do Tocantins

History Professor at the University of Tocantins Foundation - UNITINS

References

ARAÚJO, Hermetes Reis de. A invenção do litoral: reformas urbanas e reajustamento social em Florianópolis na Primeira República. São Paulo, 1989.

BILAC, Olavo, A defesa nacional (discursos). Rio de Janeiro, Liga de Desfesa Nacional, 1917.

CABRAL, Oswaldo Rodrigues. Problemas educacionais de hygiene. Rio de Janeiro, 1929.

CORREIA, Ana Maria Martins Coelho. A Secretaria da Justiça e sua relação com a Educação. Florianópolis: Ed. da UFSC/Arquivo Público do Estado. SC, 1985.

FONTES, Henrique da Silva. Primeiro Livro de Leitura. Série Fontes. Prefácio da primeira edição, em janeiro de 1920.

FONTES, Henrique da Silva. Quarto Livro de Leitura. Série Fontes. Prefácio da primeira edição, em maio de 1930. Florianópolis: Typ. Livraria Moderna, 1930.

FONTES, Henrique da Silva. Segundo Livro de Leitura. Série Fontes. Florianópolis: Imprensa Oficial do Estado, 1935.

KUPKA, Roselane Neckel. Tensões e imagens do viver urbano em Florianópolis -•1910/ 1930. São Paulo, 1993. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

NAGLE, Jorge. A educação na Primeira República. In. FAUSTO, Bóris (org.). O Brasil Republicano. São Paulo: Ditei, 1975. v.1. p. 261-263

OLIVEIRA, Lúcia Lippi. A questão nacional na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1990. p. 23

ORLANDI, Eni Puccinelli (org.). Discurso fundador. Campinas, SP : Pontes, 1993. p.11-25.

ORLANDI, Eni Puccinelli. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 2.ed. rev. e aum. Campinas, SP : Pontes, 1987.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade naçiomàl. São Paulo. Brasiliense, 1985.

Published

1999-07-02

How to Cite

Santos, P. M. C. dos. (1999). Uma memória institucionalizada: os livros escolares e a história-pátria. História & Ensino, 5, 23–40. https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p23

Issue

Section

Artigos