"For the children and simple men": an analysis of textbooks from the History of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p161Keywords:
Textbooks. History of Brazil. Initial education.Abstract
This article aims to understand the meanings of history textbooks in Brazil focused on the elementary classes from 1890-1920.Explore the textbooks in their titles, prefaces, dedications, covers, provides valuable clues to the location and coordination between those involved in the didactic production, suggesting changes and continuities in this process since the late nineteenth century. Among the textbooks will be analyzed specifically the history books, in Brazil focused on primary education, such as Brazil's short stories written by different authors. We insert this investigation from the perspectives of history of education and school subjects, including access to textbooks and the universe of literacy as a possible expansion of citizenship rights, glimpsed through the entry into schools, among others, as manifestations of the struggle and expression of conflicts around the expansion of rights and participation, with emphasis on the discourses and practices on education "for the people" and "children".Downloads
Download data is not yet available.
References
ANDRADE, M. G. L. de. Resumo de História do Brasil. 2 ed. Boston (Estados Unidos): Ginn & Company, 1894.
BITTENCOURT, A. Dicionário bio-bibliográfico de mulheres ilustres, notáveis e intelectuais. Rio de Janeiro: Editora Pongetti, 1969.
BITTENCOURT, C. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese (Doutorado)- Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.
CHARTIER, R. A História Cultural entre práticas e representações. Lisboa, Difel, 1988.
CHAMON, C. S. A escola em reforma, saberes em trânsito. A trajetória de Maria Guilhermina Loureiro de Andrade (1869-1913). Belo Horizonte:Autêntica, 2008.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, 1990, p. 177-229.
COUTO, Pedro. Pontos de História do Brasil. 2 ed. Rio de Janeiro: Jacinto Ribeiro Editor, 1920.
DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. São Paulo: Cia das Letras, 1990.
DAVIS, Natalie Zemon. Culturas do Povo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
FAUSTO, B. Trabalho Urbano e conflito social. São Paulo: Difel, 1977.
HARDMAN, F. F. Nem Pátria, nem patrão. (Vida operária e cultura anarquista no Brasil). São Paulo: Brasiliense, 1983.
FEBVRE, L.; MARTIN, H-J. O aparecimento do livro. São Paulo, Ed. da UNESP, 1992.
FREITAS, I. História do Brasil para crianças: o livro escolar nos primeiros anos da República e a iniciativa de Joaquim Maria de Lacerda. Cadernos de História da Educação (UFU), v. 6, p. 121-132, 2007.
FREITAS, I. História do Brasil para crianças: a iniciativa de Sílvio Romero. In:. VI Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História. Natal: Editora da UFRN, 2007. p. 61-61.
GALVÃO, A. M. M. Livros escolares de leitura: caracterização e usos (Pernambuco, século XIX). Relatório final de pesquisa CNPq, 2003.
GASPARELLO, A. Construtores de identidades: os compêndios de História do Brasil do Colégio Pedro II (1838-1920). Tese de Doutorado em Educação, PUC/SP, 2002.
GINZBURG, C. O queijo e os vermes. O cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição. Cia das Letras, São Paulo. 1987.
HANSEN, P. Brasil, um país novo: literatura cívico-pedagógica e a construção de um ideal de infância brasileira na Primeira República. 2007. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade de São Paulo, 2007.
HANSEN, P. Feições e fisionomia: a história do Brasil de João Ribeiro, Rio de Janeiro: Acess, 2000.
JULIA, D. Disciplinas escolares: objetivos, ensino e apropriação. In: LOPES, A.; MACEDO, E. (Org.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. RJ: DP&A, 2002.
LUCCHESI, F. A história como ideal: reflexões sobre a obra de José Francisco da Rocha Pombo. Dissertação (Mestrado), FFLCH, USP, 2004.
MACIEL, L. A. De ‘o povo não sabe ler’ a uma história dos trabalhadores da palavra. In: MACIEL, L. A.; ALMEIDA, P. R.; KHOURY, Y. A. (Org.). Outras histórias: memórias e linguagens. São Paulo: Olho d’Água, 2006.
MAGALDI, A. M. B. M. Lições de casa. Discursos pedagógicos destinados à família no Brasil. Belo Horizonte: Argumentum, 2000.
MATTOS, S. O Brasil em Lições de Joaquim Manuel de Macedo. A história do ensino de história do Brasil através dos manuais de Joaquim Manuel de Macedo. Mestrado em Educação.Rio de Janeiro, FGV, 1993.
MACEDO, J. M. de. Lições de História do Brasil para uso das classes primárias. 9 ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1905.
MEDRANO, L.; VALETON, L.; GOMES, L. M. da S. O Compêndio de História da América de Rocha Pombo: Uma apreciação crítica. In: Notícia Bibliográfica e Histórica. PUC. jul/set. 2003
MELO, C. B. de. Senhores de História: a construção do Brasil em 2 manuais didáticos de história da segunda metade do século XIX. Doutorado em Educação, São Paulo, FAE/USP, 1997.
MOTA, M. A. R. Sílvio Romero. Dilemas e combates no Brasil da virada do século XX. Rio de Janeiro: FGV, 2000.
PÉCAUT, D. Os intelectuais e a política no Brasil: entre o povo e a nação. São Paulo: Ática, 1990.
PEIXOTO, A. Minha terra e minha gente. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1916.
POMBO, J. F. da R. Nossa pátria. Narração dos fatos da História do Brasil através da sua evolução com muitas gravuras explicativas. São Paulo: Melhoramentos, 1917.
RIBEIRO, J. Prefácio. In: ROMERO, S. A História do Brasil ensinada pela biografia de seus heróis. Rio de Janeiro: Livraria Clássica de Alves e Companhia, 1890.
ROMERO, S. Mensagem dos homens de letras do Rio de Janeiro ao Governo Provisório da República do Brasil. In: Novos estudos de literatura contemporânea. Paris: Garnier, 1898.
SCHUELER, A. Combates pelo ofício em uma escola moralizada e cívica: a experiência do professor Manoel José Pereira Frazão. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 9, p. 109- 139, jan./jun, 2005.
SILVA, A. L. Ensino e mercado editorial de livros didáticos de História do Brasil – Rio de Janeiro (1870-1924). 2008, Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2008.
SIRINELLI, F. Os Intelectuais. In: REMOND, R. Por uma História Política. 2. ed. Tradução de Dora Rocha. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003. p. 231-269
TEIXEIRA, G. B. O grande mestre da escola: os livros de leitura para a escola primária da capital do Império brasileiro. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
VILLELA, H. A Imprensa Pedagógica e constituição da profissão docente: alguns embates. In: GONDRA, J. (Org.). Dos arquivos à escrita da história: a educação brasileira entre o Império e a República. Bragança Paulista: EDUSF, 2001.
VIÑAO, A. Las autobiografias, memórias y diários como fuente históricoeducativa: tipologia y usos. Teias. Revista da Faculdade de Educação, Rio de Janeiro, p. 82-97, n. 1, jun. 2000.
ZEFERINO, J. S. Às avessas e o Decadentismo no hospício de Rocha Pombo. 2006. Monografia (Especialização em Letras) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2006.
BITTENCOURT, A. Dicionário bio-bibliográfico de mulheres ilustres, notáveis e intelectuais. Rio de Janeiro: Editora Pongetti, 1969.
BITTENCOURT, C. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese (Doutorado)- Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.
CHARTIER, R. A História Cultural entre práticas e representações. Lisboa, Difel, 1988.
CHAMON, C. S. A escola em reforma, saberes em trânsito. A trajetória de Maria Guilhermina Loureiro de Andrade (1869-1913). Belo Horizonte:Autêntica, 2008.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, 1990, p. 177-229.
COUTO, Pedro. Pontos de História do Brasil. 2 ed. Rio de Janeiro: Jacinto Ribeiro Editor, 1920.
DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. São Paulo: Cia das Letras, 1990.
DAVIS, Natalie Zemon. Culturas do Povo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
FAUSTO, B. Trabalho Urbano e conflito social. São Paulo: Difel, 1977.
HARDMAN, F. F. Nem Pátria, nem patrão. (Vida operária e cultura anarquista no Brasil). São Paulo: Brasiliense, 1983.
FEBVRE, L.; MARTIN, H-J. O aparecimento do livro. São Paulo, Ed. da UNESP, 1992.
FREITAS, I. História do Brasil para crianças: o livro escolar nos primeiros anos da República e a iniciativa de Joaquim Maria de Lacerda. Cadernos de História da Educação (UFU), v. 6, p. 121-132, 2007.
FREITAS, I. História do Brasil para crianças: a iniciativa de Sílvio Romero. In:. VI Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História. Natal: Editora da UFRN, 2007. p. 61-61.
GALVÃO, A. M. M. Livros escolares de leitura: caracterização e usos (Pernambuco, século XIX). Relatório final de pesquisa CNPq, 2003.
GASPARELLO, A. Construtores de identidades: os compêndios de História do Brasil do Colégio Pedro II (1838-1920). Tese de Doutorado em Educação, PUC/SP, 2002.
GINZBURG, C. O queijo e os vermes. O cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição. Cia das Letras, São Paulo. 1987.
HANSEN, P. Brasil, um país novo: literatura cívico-pedagógica e a construção de um ideal de infância brasileira na Primeira República. 2007. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade de São Paulo, 2007.
HANSEN, P. Feições e fisionomia: a história do Brasil de João Ribeiro, Rio de Janeiro: Acess, 2000.
JULIA, D. Disciplinas escolares: objetivos, ensino e apropriação. In: LOPES, A.; MACEDO, E. (Org.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. RJ: DP&A, 2002.
LUCCHESI, F. A história como ideal: reflexões sobre a obra de José Francisco da Rocha Pombo. Dissertação (Mestrado), FFLCH, USP, 2004.
MACIEL, L. A. De ‘o povo não sabe ler’ a uma história dos trabalhadores da palavra. In: MACIEL, L. A.; ALMEIDA, P. R.; KHOURY, Y. A. (Org.). Outras histórias: memórias e linguagens. São Paulo: Olho d’Água, 2006.
MAGALDI, A. M. B. M. Lições de casa. Discursos pedagógicos destinados à família no Brasil. Belo Horizonte: Argumentum, 2000.
MATTOS, S. O Brasil em Lições de Joaquim Manuel de Macedo. A história do ensino de história do Brasil através dos manuais de Joaquim Manuel de Macedo. Mestrado em Educação.Rio de Janeiro, FGV, 1993.
MACEDO, J. M. de. Lições de História do Brasil para uso das classes primárias. 9 ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1905.
MEDRANO, L.; VALETON, L.; GOMES, L. M. da S. O Compêndio de História da América de Rocha Pombo: Uma apreciação crítica. In: Notícia Bibliográfica e Histórica. PUC. jul/set. 2003
MELO, C. B. de. Senhores de História: a construção do Brasil em 2 manuais didáticos de história da segunda metade do século XIX. Doutorado em Educação, São Paulo, FAE/USP, 1997.
MOTA, M. A. R. Sílvio Romero. Dilemas e combates no Brasil da virada do século XX. Rio de Janeiro: FGV, 2000.
PÉCAUT, D. Os intelectuais e a política no Brasil: entre o povo e a nação. São Paulo: Ática, 1990.
PEIXOTO, A. Minha terra e minha gente. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1916.
POMBO, J. F. da R. Nossa pátria. Narração dos fatos da História do Brasil através da sua evolução com muitas gravuras explicativas. São Paulo: Melhoramentos, 1917.
RIBEIRO, J. Prefácio. In: ROMERO, S. A História do Brasil ensinada pela biografia de seus heróis. Rio de Janeiro: Livraria Clássica de Alves e Companhia, 1890.
ROMERO, S. Mensagem dos homens de letras do Rio de Janeiro ao Governo Provisório da República do Brasil. In: Novos estudos de literatura contemporânea. Paris: Garnier, 1898.
SCHUELER, A. Combates pelo ofício em uma escola moralizada e cívica: a experiência do professor Manoel José Pereira Frazão. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 9, p. 109- 139, jan./jun, 2005.
SILVA, A. L. Ensino e mercado editorial de livros didáticos de História do Brasil – Rio de Janeiro (1870-1924). 2008, Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2008.
SIRINELLI, F. Os Intelectuais. In: REMOND, R. Por uma História Política. 2. ed. Tradução de Dora Rocha. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003. p. 231-269
TEIXEIRA, G. B. O grande mestre da escola: os livros de leitura para a escola primária da capital do Império brasileiro. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
VILLELA, H. A Imprensa Pedagógica e constituição da profissão docente: alguns embates. In: GONDRA, J. (Org.). Dos arquivos à escrita da história: a educação brasileira entre o Império e a República. Bragança Paulista: EDUSF, 2001.
VIÑAO, A. Las autobiografias, memórias y diários como fuente históricoeducativa: tipologia y usos. Teias. Revista da Faculdade de Educação, Rio de Janeiro, p. 82-97, n. 1, jun. 2000.
ZEFERINO, J. S. Às avessas e o Decadentismo no hospício de Rocha Pombo. 2006. Monografia (Especialização em Letras) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2006.
Downloads
Published
2012-02-22
How to Cite
Silva, A. L. da. (2012). "For the children and simple men": an analysis of textbooks from the History of Brazil. História & Ensino, 18(2), 161–178. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p161
Issue
Section
Artigos
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.