ANPUH: contributions and limits in the definitions on History teaching
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p243Keywords:
ANPUH, Evaluation, Professional of history.Abstract
The text analyzes the participation of the National Association of History - ANPUH, in the Diagnosis and Evaluation of the History courses in Brazil (1981-1986) and the contributions for the discussion on the professional of History that it wants to form, as well as it indicates some subjects on which it would be desirable the deepening of the debate.
References
APPLE, M. W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e gênero em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
BARCA, I. A educação histórica na sociedade de informação: o ensino de história. Boletim da APH, n. 19/20, p. 35-42, fev. jun. 2001.
BASSO, L. S. As concepções de História como mediadoras da prática pedagógica do professor de História. Didática, São Paulo, n. 25, p. 1-10, 1989.
BOCRDIEU, P. O poder simbólico. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 200 I
CAMARGO, D.M.; ZAMBONI, E.; GALZERANI, M. C. B. Sabor e dissabores do Ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 181-195, set. 89/fev. 90.
CAUTERMAN, M.M. et al. La formation continue des enseignants est-elle utile? Paris: Presse Universitaire de France, 1999.
INBERNÓN, E. La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó, 2002. (Biblioteca de Aula, 119)
LEE, Peter. Walking backward into tomorrow: historical conscieousness understanding history. History in education. Unit School of Ms and Humanities. University of London Institute of Education. Paper given at Annual Meeting of American Research Association, New Orleans. 2002.
LORENZI, M. G. R.; CENZNE, A. N.; MONTAGNER, R.; CUNHA, J. Concepções do Ensino de História no Processo de Formação. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; CAINELLI, M. R. III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos,,1999. p.67-75
POPKEWITZ, Gubernamentalidad y formación docente. In: BIRGIN, A. et al. La formación docente : cultura, escuela y política debates y experiencias. Buenos Aires (Arg.): Troquei Educación, 1998, p. 67-72. (Series Flacso acción).
SCHIMIDT, M. A A formação do professor de História e o cotidiano da sala de aula. In: BITENCOURT, C. O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997. p, 54-66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.