The historical work in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p223

Keywords:

History teaching, Didactics, Local history, Teacher’s formation.

Abstract

Which is the place and the meaning of the research in the teacher's formation? What sense and usefulness has the research in daily practice of the History teacher? This text presents reflections on these themes, telling partial results of researches, whose general objective is to recover the process of construction of the History teaching method, starting from the dialogue among the General Didacticism (Develay, 1999; André, 1995) and the Specific Didacticism of the History (Prats, 2001; Moniot, 1993; Bergman, 1990 and Rusen, 1987). These results focus some elements of the studies accomplished in the extent of the bibliographical research, the one that allowed pointing out indications of how the theme is seen by the literature destined to teachers' formation; and in the perspective of the field work, what produced subsidies for reflections concerning the teacher's of History daily practice, rendered in the project Recreating Histories, which has been developed by the researchers in schools of the metropolitan area of Curitiba, since 1997. To now, the results allow to reaffirm the presupposition that, to transmit contents and to assume the investigation perspective are not excluding alternatives.

Author Biographies

Maria Auxiliadora Schmidt, Universidade Federal do Paraná -UFPR

Professor and researcher at PPGE in Education at UFPR.CNPq fellow.Project funded by CNPq and Araucária Foundation (Endnotes)

Tânia Braga Garcia, Universidade Federal do Paraná -UFPR

Professor and researcher at PPGE in Education at the Universidade Federal do Paraná -UFPR.CNPq fellow.Project funded by CNPq and Araucária Foundation (Endnotes)

References

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 9-34, jul. 1998.

ARTHUR, James; PHILIPS, Robert. Issues in history teaching London: Routledge, 2000.

BARCA, Isabel. Opensamento histórico dos jovens. Braga: Uniminho, 2000

BARCA, Isabel. Perspectivas em educação histórica. Braga: Uniminho, 2001

BOURGUIGNON, Lucien. Histoire et didactique, les défis de la complexité. Paris: CNDp' 1998.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: deI saber sabio aI saber aser ensinado. Argentina: Aique Grupo Editor, 1997.

COUSINET, Roger. L'enseignement de l'histoire et l'Éducation nouvelle. Paris: PUF,1950.

DEVELAY. Michel. De De l'apprentissage à l'enseignement. Paris: ESF. 1999

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

GERMINARl, Geyso. O uso metodológico de documentos em estado de arquivo familiar no ensino de História nas séries iniciais da escola fundamental. 2001. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2001

HAYDN, T.; ARTHUR, J.; HUNT, M. Learning to teach history in the secondary school. London: Routledge, 2001

IGLESIAS, F. Javier Mérchan; PÉREZ, Francisco F. Garcia. Una metodologia basada en la idea de investigación para la ensefíanza de la historia. In: AISENBERG, B.; ALDEROQUI, S. (comps.) . Didáctica de las ciencias sociales: aportes y reflexiones. Buenos Aires: Piados Educador, 1994.

LAUTIER, Nicole. Enseigner l'Histoire au Lycée. Paris: Armand Colin,1997

LEDUC, I.; MARCOS-ALVAREZ, V.; LE PELLEC, J. Construire l'histoire. Paris : Bertrand-Lacoste, 1998

MICHAIJX, Madeleine. Enseigner l'histoire au collège. Paris: Armand Colin,1997

MONIOT, Henri. Didactique de l'Historie. Paris: Kathan,1993

OSSANA, Edgardo. Una alternativa en la ensefíallza de la Historia: eI enfoque desde lo local, lo regional. In VASQUEZ, Josefina Z. Enseñanza de la Historia. Buenos Aires, 1994. (Colección INTERAMER 29).
PRATS, Joaquin. Ensenãr Historia: notas para una didáctica renovadora. Mérida: Junta de Extremadura, 2001

PROENÇA, Maria Candida. Ensinar/aprender história: questões de didáctica aplicada. Lisboa: Livros Horizonte, 1990.

ROMERO, Luis Alberto. Volver ala Historia. Buenos Aires: Aique, 1998.

RUSEN, Jorn. El desarollo de la competência narrativa en el aprendizaje histórico: una hipótesis ontogenética relativa a la consciencia moral. Propuesta Educativa, Argentina, n.7, out. 92.

RUSEN, Jorn. Razão Histórica. Brasília: Unb, 2001.

SACRISTÁN, J.Gimeno; PEREZ GOMEZ, A. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

TERRISSE, André (ed.). Didactique des disciplines. Bruxelles: De Boeck Université,200l.

THOMPSON, E.P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

THOMPSON, E.P. Historia Social y Antropologia. México: Instituto Mora, 1997

TREPAT, Cristofol-A. Procedimientos en Historia: un punto de vista didáctico. Barcelona: Grao, 1995

ZARAGOZA, Gonzalo. La investigación y la formación deI pensamiento histórico deI adolescente. In. CARRETEROIM.; POZOJ.I.; ASENSIO, M. (Comp.). La ensefianza de las Ciencias Sociales. Madrid: Visor Distribuciones, 1989.

Published

2003-05-29

How to Cite

Schmidt, M. A., & Garcia, T. B. (2003). The historical work in the classroom. História & Ensino, 9, 223–242. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p223

Issue

Section

Artigos