National parties: use and didatization of the historical knowledge in the citizen's pedagogies
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p205Keywords:
History teaching, School knowledge, Curriculum, National parties.Abstract
If the History taught is the "the citizen's central pedagogy", it is necessary to recognize that their pedagogic work does not happen just in the school atmosphere. The present research tried to identify the "occult curriculum" of the national parties of the Discovery of Brazil, in 1900 and in 2000, identifying the historical knowledge used and their relationships with the perspective contexts. The rising of information was made through the analysis of written documents, above all of the press. It was verified that the themes of the national party were similar in every moment, although the treatment is totally different: the chronology of the history, the definition of the historical subjects and the subject of the commemoration, the significance of the monuments, among others.
Downloads
References
BITTENCOURT, Circe. As "tradições nacionais" e o ritual das festas cívicas. In: PINSKY, Jaime. O ensino de História e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1988.
CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CHAUÍ, Marilena. Brasil: Mito, fundador e sociedade autoritária. São Paulo Fundação Perseu Abramo, 2000.
CHESNEAlJX, Jean. Devemos fazer tábula rasa do passado? Sobre a história e os historiadores. São Paulo: Ática, 1995
CONNERTON, Paul. Como as sociedades recordam. Oeiras: Celta, 1993
DE DECCA, Edgar S. Memória c cidadania. In: SÃO PAULO (cidade). Secretaria Mnicipal de Cultura. Departamento do Patrimônio Histórico. O direito à memória: patrimônio histórico e cidadania. São Paulo: DPH, 1992.
FURET, François. A oficina da história. Lisboa: Gradiva, s.d
HAUPT, Heinz-Gerhard. O lento surgimento de uma história comparada. In BOUTIER, J. Passados recompostos: campos e canteiros da História. Rio de Janeiro: Editora UFRJ:
Editora FGV, 1998.
NADAI, Elza. O Ensino de História e a "pedagogia do cidadào". In: PINSKY, Jaime. O ensino de História e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1988.
NADAI, Elza. O Ensino de História no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Pauio, v. 13, n.25/26, p. 143-162, set. 92 / ago.93.
OZOU, Mona. L'ÉcoJe de la France: Essais sur la Revolution l’ utopie et f•enseignement. Paris: Gallimard, 1984.
ROBIC, Marie Claire. Sur les formes de l'Hexagone. Mappe Monde, Montpellier, v. 4, p. 18-23, out./dez. 1989
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.