The curricular construction in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p171Keywords:
History teaching, Probation, Teacher’s formation.Abstract
The reports made by the trainees of Methodology of History Teaching discipline bring information about the classroom and the performance of the teachers that receive them. Such information allows realizing how the teachers elaborate their own curriculum, elaborating contents and teaching methods that evade from that indicated by the responsible public organs for the education area. When distinguishing the performance of the teachers whose formation took place in institutions of different characters, the reports are an important source for analyzing the force that the formation has.
Downloads
References
APPLE, M. W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e gênero em educação. Porto Alegre: A.rtes Médicas, 1995.
BARCA, L Aeducação histórica na sociedade de informação. OEnsino de ![jstórÍa. Publicação QuadrimensaL Boletim da APE, n. 19/20, p. 35-42, fev. jun. 2001
BASSO, I. S. As concepções de História como mediadoras da prática pedagógica do professor de História. Didática, São Paulo, n. 25, p. 1-10, 1989.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrant, 2001.
CAMARGO, E.; GALZERANI, M. C. B. Sabor e dissabores do Ensino de História. Revisia Brasileira de História. São Paulo: v. 9, n° 19, p. 181-195, set. 89/fev. 90
CAUTERMAN, M.M. et al. La formation continue des enseignants est-elle utile? Paris: Presse Universitaire de France, 1999.
IMBERNÓN, F. La formación y el desarrollo profesionaJ deI profesorado: hacia unil nueva cultura profesíonal. 5. ed. Barcelona: Graó, 2002.
LEE, P. Walking backward into tornorrow: historical conscieousness understanding history in education. Unit School of Arts and Hurnanities. London Institute of Education. Paper given at AnnualMeeting of Arnerican Research Association, New Orleans. 2002.
POPKEWITZ, Gubernamentalidad y formación docente. In: BIRGIN, A. et al. La (ormación docente: cultura, escuela Debates y experiencias. Buenos Aires: Troquel Educación, 1998. p. 67-72
SCHIMIDT, M. A. Aformação do professor de llistória e o cotidiano da sala de aula. In: BITENCOURT, C. O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997. p.54-66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.