Pedagogic project of the national curricular parameters: national identity and historical conscience

Authors

  • Ernesta Zamboni Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p97

Keywords:

History, Pedagogic project, Curricular parameters.

Abstract

This article has as objective to work the construction of the national identity and the historical conscience as references of the pedagogic project contained in the political and cultural parameters pointed by the Cultural and Historical Politics. The term political culture started to be used in Latin America in the end of the 80s, in the period of the political transition between the dictatorship and the current "democratic governments." I made a research in the current National Curricular Parameters the concept of National Identity with the objective of analyzing how it was thought the process of a historical conscience formation.

Author Biography

Ernesta Zamboni, Universidade Estadual de Campinas

Professor at the Faculty of Education at Unicamp

References

RALAKRISHNAN, G. (org.). Um mapa da questão nacional. Rio de Janeiro: Contraponto,2000.

CAPELATIO, M. H. Multidões em cena. Campinas: Papiros, 1999.

CHARTIER, R. A história cultural entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990

CERRI, L. F. Uma escola do Brasil: o trabalho educativo das imagens da nação no "milagre brasileiro" (1969-1973) e na comemoração dos 500 anos do descobrimento (1998-2000). In: SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (org.). Encontro de Pesquisadores em Ensino de História. Curitiba: Aos quatro ventos, 1999, p. 453-470.

DIAS, M. F. S. invenção da América na Cultura Escolar. 1997. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

HERRERA, M.C.; DÍAZ, C.J. (Comps.) Educación y Cultura política: una mirada multidisciplinaria. Bogotá: Plaza & Janes Editores, 2001

KÜNZLE, M. R. C. O ensino de história e o conceito de nação: um instrumento de pesquisa. 2003. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2003.

MATOS, O. Construção e desaparecimento do herói: uma questão de identidade nacional. Revista de Sociologia da USP- Tempo Social, v. 6, n. 12, p.83-90, jul. 1995.

NADAI, E. O ensino de História no Brasil: trajetórias e perspectivas. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 25/26, p.143-162, ago. 93.

RYAN, M. A parada norte-americana: representações sociais do século XIX. In: In: HUNT, Lynn. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

RÜSEN, J Razão Histórica. Brasília. Ed. Universidade de Brasília, 2001

PÉREZ SILLER, J.; RADKAU GARCIA, V. (Coords.). Identidad en el imaginario nacional. Reescritura y enseñanza de la historia. México: Instituto de Ciencias, 1998.

SIMAN, L. M. C. F.; LIMA, T. N. Inaugurando a História e construindo a nação. Belo Horizonte: Autentica, 2001

ZAMBONI, E. Orientações Metodológicas no currículo e na docência do ensino de história no Brasil. Ágora, Santa Cruz do Sul: v. 4, jan./dez., p.7-22, 1999.


ZAMBONI, E. Identidade Nacional e consciência histórica. In: ENCUENTRO INTERNACINAL DE INVESTIGADORES DE LA RED - EDUCACIÓN, Cultura y Política em América Latina. Argentina, 2000.

Published

2003-05-29

How to Cite

Zamboni, E. (2003). Pedagogic project of the national curricular parameters: national identity and historical conscience. História & Ensino, 9, 97–107. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p97

Issue

Section

Artigos