Pedagogic project of the national curricular parameters: national identity and historical conscience
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p97Keywords:
History, Pedagogic project, Curricular parameters.Abstract
This article has as objective to work the construction of the national identity and the historical conscience as references of the pedagogic project contained in the political and cultural parameters pointed by the Cultural and Historical Politics. The term political culture started to be used in Latin America in the end of the 80s, in the period of the political transition between the dictatorship and the current "democratic governments." I made a research in the current National Curricular Parameters the concept of National Identity with the objective of analyzing how it was thought the process of a historical conscience formation.
References
CAPELATIO, M. H. Multidões em cena. Campinas: Papiros, 1999.
CHARTIER, R. A história cultural entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990
CERRI, L. F. Uma escola do Brasil: o trabalho educativo das imagens da nação no "milagre brasileiro" (1969-1973) e na comemoração dos 500 anos do descobrimento (1998-2000). In: SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (org.). Encontro de Pesquisadores em Ensino de História. Curitiba: Aos quatro ventos, 1999, p. 453-470.
DIAS, M. F. S. invenção da América na Cultura Escolar. 1997. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.
HERRERA, M.C.; DÍAZ, C.J. (Comps.) Educación y Cultura política: una mirada multidisciplinaria. Bogotá: Plaza & Janes Editores, 2001
KÜNZLE, M. R. C. O ensino de história e o conceito de nação: um instrumento de pesquisa. 2003. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2003.
MATOS, O. Construção e desaparecimento do herói: uma questão de identidade nacional. Revista de Sociologia da USP- Tempo Social, v. 6, n. 12, p.83-90, jul. 1995.
NADAI, E. O ensino de História no Brasil: trajetórias e perspectivas. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 25/26, p.143-162, ago. 93.
RYAN, M. A parada norte-americana: representações sociais do século XIX. In: In: HUNT, Lynn. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
RÜSEN, J Razão Histórica. Brasília. Ed. Universidade de Brasília, 2001
PÉREZ SILLER, J.; RADKAU GARCIA, V. (Coords.). Identidad en el imaginario nacional. Reescritura y enseñanza de la historia. México: Instituto de Ciencias, 1998.
SIMAN, L. M. C. F.; LIMA, T. N. Inaugurando a História e construindo a nação. Belo Horizonte: Autentica, 2001
ZAMBONI, E. Orientações Metodológicas no currículo e na docência do ensino de história no Brasil. Ágora, Santa Cruz do Sul: v. 4, jan./dez., p.7-22, 1999.
ZAMBONI, E. Identidade Nacional e consciência histórica. In: ENCUENTRO INTERNACINAL DE INVESTIGADORES DE LA RED - EDUCACIÓN, Cultura y Política em América Latina. Argentina, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.