University professors that write didactic books: analysis of testimonies of contemporary brazilian authors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p63

Keywords:

University professor, Didactic books, National memory.

Abstract

This deals with the communication of historical-pedagogical reflections undertaken in the area of History of School Disciplines, in which the analytical perspective was socio-historical focusing on the examination of the content of collected testimonies at the end of the 1990s in association with some university professors in the southeast and northeast regions of Brazil. These university professors also became important authors of didactic books of Brazilian History at the end of the 1960s and beginning of the 1970s. In this reflection, the biographical data of the authors were gathered and analyzed; especially as regards academic formation, teaching experience in the classroom, the course and impact of the military regime and return to democracy on didactic production, and understanding of the function of a didactic book and of the form in which the transmitted content contributes to the formation of the national memory. The task of publishing associated with didactic production currently demands authors that can bring together lhe ability of writing in accessible language with the possibility of frequently updating content - authors who are also open to sharing responsibility with various other professionals for the production of their didactic work.

Author Biography

Décio Gatti Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Professor of History of Education at Centro Universitário do Triângulo and Federal University of Uberlândia / MG

References

APPLE, M. W. Cultura e Comércio do Livro Didático. In: Trabalho Docente e Textos: Economia Política das Relações de Classe e de Gênero em Educação. Porto Alegre. Artes Médicas. 1995. p. 81-105.

BITIENCOURT, C. M. F. Pátria, Civilização e Trabalho: Ensino de História nas Escolas Paulistas (1917-1939). São Paulo: Loyola. 1990.

BITIENCOURT, C. M. F. Livro Didático e Conhecimento Histórico. 1993. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

BITIENCOURT, C. M. F. (org.). Livros didáticos entre textos e imagens: o saber histórico em sala de aula. São Paulo. Contexto. 1997.

BUFFA, Ester et al. Educação e Cidadania: quem educa o cidadão? 3. ed. São Paulo. Cortez/Autores Associados. 1991.

CÂMARA BRASILEIRA DO LIVRO. Comportamento do Setor Editorial Brasileiro-1990/ 1996.

CARVALHO, Anelise M. M. Pregadores de Ideias: animadores de vontades - Livros Didáticos, nos Anos 1930/1940. 1992. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1992.

CARVALHO, L. I. A distribuição e circulação de livros nas escolas paulistas. 1991. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

CHARTIER, R.; ROCHE, D. O Livro: uma mudança de perspectiva. In: LE GOFE, J; NORA, P. (org.) Fazer História: Novos Objetos. São Paulo: Bertrand, 1997. (Coleção Tempo Aberto). 1987.

CHARTIER, R. Textos, impressão, leituras. In: HUNT, Lynn (org.). A Nova História Cultural. São Paulo. Martins Fontes 1992. p. 211-238. (Coleção: O Homem e a História).

DARNTON, Robert. Oque é História dos Livros'? In: O Beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. São Paulo. Companhia das Letras. 1990. p. 109-131.

FEBVRE, L.; MARTIN, H.J. O Aparecimento do Livro. São Paulo. HUCITEC, 1992.

FERNANDES, Daniela. Editoras esperam faturar R$ 2bi em 96. Folha de S. PauJo. 21/ 10/96. c.2. p1.

FREITAG, B.; MOTTA, V. R.; COSTA, W. F. O Livro Didático em Questão. 2. ed. São Paulo. Cortez, 1993.

GATTI JR., D. História, Educação e Projeto Social. 1993. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católicas de São Paulo, 1993.

GATTI JR., D. Livro Didático e Ensino de História: dos anos sessenta aos nossos dias. 1998. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católicas de São Paulo, 1998.

HALLEWELL, L. O livro no Brasil: sua história. São Paulo. EDUSP, 1985.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. O Livro Didático: velho tema revisitado. Em Aberto. Brasília. Ano VI. no. 35. juL-set. 1987.

MATELA, R.; POUCHAIN, C. O professor de História e o livro didático: uma relação delicada. 1994. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 1994.

MUNAKATA, K. Produzindo Livros Didáticos e Paradidáticos. (Versão preliminar). PLC-SP set. 1994.

OLIVEIRA, J. A. B. et al. A Política do Livro Didático. São Paulo: Summus, 1984.

SOARES, M. B. Um olhar sobre o livro didático. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 2, n. 12, p. 54-63, nov./dez. 1996

Published

2003-05-29

How to Cite

Gatti Júnior, D. (2003). University professors that write didactic books: analysis of testimonies of contemporary brazilian authors. História & Ensino, 9, 63–96. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p63

Issue

Section

Artigos