The construction of the heroes and the national memory among the not learned

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2004v10n0p5

Keywords:

History teaching, Memory, Popular education.

Abstract

It is intended in this article to discuss the implications concerning the analyses about memory and the constitution of the national heroes. Tends as presupposition the studies about the history teaching and the construction of the national memory, we intended to lift some relative subjects the presence of the icons of the national history among people that didn't frequent the formal school. In that research we interviewed women of a course of popular literacy, on Tiradentes's illustration (national holiday) and other civic parties, and Tiradentes is considered by many historians as present in the collective memory of the nation as a national hero.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marlene Cainelli, Universidade Estadual de Londrina

PhD in History. Professor at Londrina State University

References

BOSII, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Queiroz Editor, 1983.

CARVALHO, J. M. A formação das almas. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

FARIA FILHO, L. M. Representação da Escola e do Alfabetismo no século XIX. In: BATISTA, A. A. G.; GALVÃO, A. M. O. (Org.). Leitura: práticas impressas e letramento. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.,

FONSECA. T. História e ensino de história. Belo Horizonte: Autênctica, 2003.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vétice, 1990.

PILETTI, N.; PILETTI, C. História e vida. 11. Ed. Paulo: Atica, 1997.

REIS, M. C. D. Imagens flutuantes: mulher e educação (São Paulo, 1910-30). Projeto História, São Paulo, 1981.

SALIBA, E. T. As imagens canônicas e o ensino de História. In: SCHIMDT, M. A.; CAINELLI, M. R. lll Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos QuatroVentos, 1999.

SANDES, N. A invenção da nação: entre a monarquia e a república. Goiânia: Ed.UFG, 2000.

Published

2004-05-17

How to Cite

Cainelli, M. (2004). The construction of the heroes and the national memory among the not learned. História & Ensino, 10, 5–19. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2004v10n0p5

Issue

Section

Artigos