"Learned to think that is also music history" the song goes to school:perspectives of historical education

Authors

  • Luciano de Azambuja Universidade Federal do Paraná
  • Maria Auxiliadora Schmidt Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p89

Keywords:

Historical Education, Song, Protonarrative

Abstract

Presents the results of a survey of young high school students from a school in Curitiba (Paraná). From the Historical Education as a field of research, see the protonarrative these students on the issue of music in its articulation coma history. More precisely about music as source material and its use in the construction of learning history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano de Azambuja, Universidade Federal do Paraná

Master in Literature from the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Professor of History at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC).

Maria Auxiliadora Schmidt, Universidade Estadual do Paraná

PhD in History from the Federal University of Paraná and post-doctorate in Didactics of History from the Universidade Nova de Lisboa-Portugal. Associate professor at the Federal University of Paraná.

References

AZAMBUJA. L. Leitura, Canção e História: Mundo Livre s/a contra o Império do Mal. Florianópolis: Dissertação (Mestrado em Literatura). Programa de PósGraduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, 2007.

BARCA, I. Os jovens portugueses: ideias em História. In: Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação. Dossiê Juventude e Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. v.22, n.2 Florianópolis: Editora da UFSC, 2004.

CAMACHO, L. M. Y. A invisibilidade da juventude na vida escolar. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação. Dossiê Juventude e Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. v.22, n.2 Florianópolis: Ed. UFSC, 2004.

DUBET, F.; MARTUCCELLI, D. La experiencia liceísta. In: En la escuela. Sociologia de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada, 1997.

NAPOLITANO, M. História & Música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

NAPOLITANO, M. Aquarela do Brasil. In: NETROVSKI, A. (Org.). Lendo música: 10 ensaios sobre 10 canções. São Paulo: Publifolha, 2007.

RÜSEN, J. Razão Histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Trad. de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

RÜSEN, J. Reconstrução do Passado. Teoria da história II: os princípios da pesquisa histórica. Trad. Asta-Rose Alcaide. Brasília: Editora Universidade de Brasília. 2007.

SCHMIDT, M. A.; BARCA, I. (Org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.

Published

2012-11-26

How to Cite

Azambuja, L. de, & Schmidt, M. A. (2012). "Learned to think that is also music history" the song goes to school:perspectives of historical education. História & Ensino, 18(1), 89–112. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p89

Issue

Section

Artigos