"Learned to think that is also music history" the song goes to school:perspectives of historical education
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p89Keywords:
Historical Education, Song, ProtonarrativeAbstract
Presents the results of a survey of young high school students from a school in Curitiba (Paraná). From the Historical Education as a field of research, see the protonarrative these students on the issue of music in its articulation coma history. More precisely about music as source material and its use in the construction of learning history.Downloads
Download data is not yet available.
References
AZAMBUJA. L. Leitura, Canção e História: Mundo Livre s/a contra o Império do Mal. Florianópolis: Dissertação (Mestrado em Literatura). Programa de PósGraduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, 2007.
BARCA, I. Os jovens portugueses: ideias em História. In: Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação. Dossiê Juventude e Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. v.22, n.2 Florianópolis: Editora da UFSC, 2004.
CAMACHO, L. M. Y. A invisibilidade da juventude na vida escolar. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação. Dossiê Juventude e Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. v.22, n.2 Florianópolis: Ed. UFSC, 2004.
DUBET, F.; MARTUCCELLI, D. La experiencia liceísta. In: En la escuela. Sociologia de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada, 1997.
NAPOLITANO, M. História & Música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
NAPOLITANO, M. Aquarela do Brasil. In: NETROVSKI, A. (Org.). Lendo música: 10 ensaios sobre 10 canções. São Paulo: Publifolha, 2007.
RÜSEN, J. Razão Histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Trad. de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
RÜSEN, J. Reconstrução do Passado. Teoria da história II: os princípios da pesquisa histórica. Trad. Asta-Rose Alcaide. Brasília: Editora Universidade de Brasília. 2007.
SCHMIDT, M. A.; BARCA, I. (Org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.
BARCA, I. Os jovens portugueses: ideias em História. In: Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação. Dossiê Juventude e Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. v.22, n.2 Florianópolis: Editora da UFSC, 2004.
CAMACHO, L. M. Y. A invisibilidade da juventude na vida escolar. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação. Dossiê Juventude e Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. v.22, n.2 Florianópolis: Ed. UFSC, 2004.
DUBET, F.; MARTUCCELLI, D. La experiencia liceísta. In: En la escuela. Sociologia de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada, 1997.
NAPOLITANO, M. História & Música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
NAPOLITANO, M. Aquarela do Brasil. In: NETROVSKI, A. (Org.). Lendo música: 10 ensaios sobre 10 canções. São Paulo: Publifolha, 2007.
RÜSEN, J. Razão Histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Trad. de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
RÜSEN, J. Reconstrução do Passado. Teoria da história II: os princípios da pesquisa histórica. Trad. Asta-Rose Alcaide. Brasília: Editora Universidade de Brasília. 2007.
SCHMIDT, M. A.; BARCA, I. (Org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.
Downloads
Published
2012-11-26
How to Cite
Azambuja, L. de, & Schmidt, M. A. (2012). "Learned to think that is also music history" the song goes to school:perspectives of historical education. História & Ensino, 18(1), 89–112. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p89
Issue
Section
Artigos
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.