The work as bedding for the transformation of the conception of time formed from the didactic book of history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p115

Keywords:

Education of history, Didactic book, Historical time, Work.

Abstract

In this article the central objective is to present a proposal for Education of History that considers the partner-historical relations effective during the process of teach-learning of History From the defended estimated one, the contained pertaining to school contents in the didactic book, amongst them the time, need to consider the partner-historical characteristics of the studied societies. So that this occurs, the work and the historical time need to be characterized as axles, for which the historical analysis must occur.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Varela, Centro Universitário Filadélfia

Degree in Pedagogy and History; Master in Education. Professor at Unifil and the Higher Institute of Education Mãe de Deus. Londrina-PR

References

ARRIBAS, T.L. Educação Infantil: desenvolvimento, currículo e organização escolar. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história, geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997. 166 p.

COSTA, B. C. G. Educação dos sentidos: a mediação tecnológica e os efeitos da estetização da realidade. In: PUCCI, B.; LASTÓRIA, L. A. C. N.; COSTA, B. C. G. (Orgs.). Tecnologia, cultura e formação ... aindaAuschwitz. São Paulo: Cortez, 2003. p. 115-128.

FONSECA, S. G. Didática e prática do ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2003.

MARX, K. O capital. São Paulo: Difel, 1984, Livro 1, v. L

PALANGANA, I. C. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget eVygotsky: a relevância do social. 3. ed. São Paulo: Summus, 2001.

PALANGANA, I. C. Individualidade: afirmação e negação na sociedade capitalista. São Paulo: Plexus, 1998.

RAMOS, C. A. História e reificação temporal. Questões e Debates, Curitiba, ano 2, n. 2, p. 37-62, jun. 1981.

REIS, J. C. Tempo, história e evasão. Campinas: Papirus, 1994.

THOMPSON, E. P. O tempo, a disciplina do trabalho e o capitalismo. In: SILVA, T. T. (org.). Trabalho, educação e prática social: por uma teoria da formação humana. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

VARELA, S. A concepção de tempo no livro didático de história propagado (r) pela lógica do mercado. 2004.224 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2004.

Published

2005-05-07

How to Cite

Varela, S. (2005). The work as bedding for the transformation of the conception of time formed from the didactic book of history. História & Ensino, 11, 115–131. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p115

Issue

Section

Artigos