Written language and historical consciousness in children and adolescents productions
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p177Keywords:
Teaching of written language, Textual production, Teaching of history, Historical consciousness, Didactics of history.Abstract
The empiricist conceptions of learning in the teaching of History are centered, mostly, in the transmission of facts and concepts through the exhibition of the content and fixation exercises. In the teaching of the written language, they privilege the domain of the code and of the spelling, being centered more in the structures than in the usage. Opposed to that, the present article bring to us some aspects of the understanding of the cognitive processes involved with development of the historical consciousness and the narrative competence, looking into the reflections of Vygotsky and Bakhtin on the relationship word and consciousness of Rüsen on the historical consciousness as learning. The corpus of the investigation was constituted by 134 textual productions of 67 students (29 of the 5th grade and 38 of the 8th grade of the secondary school) of a municipal school of São Paulo. They were invited to writing and rewriting a text considering a social problem.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. J. Reflexões a partir da psicologia sócio-histórica sobre a categoria consciência. Cadernos de Pesquisa, n. 110, p. 125-142, jul. 2000.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.
CERRI, L. F. Ensino de História e Nação na Propaganda do "Milagre Econômico". Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 22, n. 43, p. 195-224, 2002.
FIAD, R. S. Operações Lingüísticas Presentes nas Reescritas de textos. Revista Internacional de Língua Portuguesa. Associação das Universidades de Língua Portuguesa, v.4, p.91-97, 1991.
FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 2002.
FREITAS, M.T. Vy gotsky e Bakhtin. São Paulo: Ática, 2002.
OLIVEIRA, M. K. Vy gotsky: Aprendizado e desenvolvimento um processo sócio e histórico. São Paulo: Scipion, 1993.
OLSON, D. R. Omundo no papel: implicações conceituais e cognitivas da leitura e da escrita. São Paulo: Ática, 1997.
REGO, T. C. Vy gotsky: uma perspectiva sócio-cultural da educação. Petrópolis Vozes, 2001.
RICOPER, P. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1994.
RÜSEN, J. Historical Consciousness: Narrative Structure, Moral Function, and Ontogenetic Development. In: SEIXAS, P. Theorizing Historical Consciousness. Toronto/Bufalo/Londres: University Toronto Press, 2004. p.63-85.
RÜSEN, J. History: Narration, Interpretation, Orientation. New York, Oxford: Berghahn Books, 2005.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.