Ludic and serious: experiments involving games in history teaching
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p91Keywords:
Ludic, Games, History teaching, Learning strategies.Abstract
This article discusses the role of play and games in the learning of concepts and contents at history lessons, based on activities and experiences lead during the years 2001 to 2007 at State's schools in Rio de Janeiro. It analyses the characteristics of games, simultaneously fun and seriousness, leading to positive results and encouraging pupils to analyse, synthesize and handle concepts and knowledge necessary to the formation of historical thinking.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Reflexões sobreacriança, obrinquedo e a educação.São Paulo: Duas cidades. Ed.34, 2OO2.
BO URDlEU, P. Escritos de educação. 7. Ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
FERMIANO, M. A. B. O Jogo como um instrumento de trabalho no ensino de História? História Hoje, v. 3. N.7, jul. 2005. Disponivel em: http:www.anpuh.uepg.br/históriahoje/voI3n7/maria.htm
FOUCAULT, M.. Microfisica do Poder.2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
HUIZINGA,J. Homo ludens: o jogo como elemento de cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.
KISHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MACEDO, L.; MACHADO, N. J. Jogo e projeto.São Paulo: Summus editorial, 2006.
MOREIRA, A. F. B. A Formação de professores e o aluno das camadas populares: subsídios para debate. In: ALVES, N. (org.).Formação de Professores, Pensar e Fazer. São Paulo: Cortez, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.