Ludic and serious: experiments involving games in history teaching

Authors

  • Débora El-Jaick Andrade Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p91

Keywords:

Ludic, Games, History teaching, Learning strategies.

Abstract

This article discusses the role of play and games in the learning of concepts and contents at history lessons, based on activities and experiences lead during the years 2001 to 2007 at State's schools in Rio de Janeiro. It analyses the characteristics of games, simultaneously fun and seriousness, leading to positive results and encouraging pupils to analyse, synthesize and handle concepts and knowledge necessary to the formation of historical thinking.

Author Biography

Débora El-Jaick Andrade, Universidade Federal Fluminense

PhD student in History at UFF - effective professor at Colégio Pedro II - Rio de Janeiro

References

ALMEIDA, D. B. L. Sobre brinquedos einfância: aspectos da experiência e da cultura do brincar. Educação e Sociedade, Campinas, v.27, n.95, p.541-551, maio/ago.2006.

BENJAMIN, W. Reflexões sobreacriança, obrinquedo e a educação.São Paulo: Duas cidades. Ed.34, 2OO2.

BO URDlEU, P. Escritos de educação. 7. Ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

FERMIANO, M. A. B. O Jogo como um instrumento de trabalho no ensino de História? História Hoje, v. 3. N.7, jul. 2005. Disponivel em: http:www.anpuh.uepg.br/históriahoje/voI3n7/maria.htm

FOUCAULT, M.. Microfisica do Poder.2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

HUIZINGA,J. Homo ludens: o jogo como elemento de cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.

KISHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MACEDO, L.; MACHADO, N. J. Jogo e projeto.São Paulo: Summus editorial, 2006.

MOREIRA, A. F. B. A Formação de professores e o aluno das camadas populares: subsídios para debate. In: ALVES, N. (org.).Formação de Professores, Pensar e Fazer. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

2007-04-18

How to Cite

Andrade, D. E.-J. (2007). Ludic and serious: experiments involving games in history teaching. História & Ensino, 13, 91–106. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p91

Issue

Section

Artigos