Meaning of history teaching laboratories of higher education institutions under the conception of history dialectical and historical education
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p127Keywords:
History Laboratories, Didactic of history, Historical educationAbstract
You want a study on teaching History Teaching Laboratories (called LEH) which are linked to graduation courses in History at Public Universities. These courses were created between 1980 and 1990. The current study selected the LEH of the Brazilian Universities that follows: Universidade Federal de Santa Maria/RS, Universidade Estadual de Londrina/PR, Universidade Federal de Uberlândia/MG and Universidade Federal Fluminense/RJ. Among the proposed aims, it intends to investigate the LEH’s creation through a comparative study of them; analyze the generated products by LEH in the period between 1980 and 2010 decades; and to present a discussion about which are the foundations of a LEH conception from a history’s didactic based on historical education, checking the relation between theory and history’s didactic.
Downloads
References
CIARI, B. Práticas de Ensino. Lisboa: Editorial Estampa, 1979, p. 141-147.
EAGLETON, T. A idéia de cultura. Trad. de Sandra Castelo Branco. São Paulo: Editora UNESP, 2005.
FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Trad. de Joice Elias Costa, 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2009.
FORQUIN, J-C. Escola e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.
GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
LÜDKE, Menga e ANDRÉ, E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U. 1996.
RÜSEN, J. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Trad. de Marcos Roberto Kusnick. Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR, v.1, n.2, p.7-16, jul./dez. 2006
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Currículo do Curso de História da UFSM. Disponível em http://w3.ufsm.br/prograd/bachareladolicenciaturahistoria/curriculo
WILLIAMS, R. Cultura. Trad. de Lólio Lourenço de Oliveira. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.