Textbooks: study guide or practice skills? study with teachers and students of secondary education

Authors

  • Maria Isabel Afonso Universidade do Minho, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p113

Keywords:

Textbooks, Teachers perceptions, History textbook, Conceptions of students about History

Abstract

The work presented here represents one of the stages of the research for the doctoral thesis which focus on the role of history textbooks in the development of skills, from the perspective of teachers and secondary school students. With this study seeks to understand how teachers and students use the activities proposed in 10th grade history textbooks, and how such proposals relate to the development of the competences defined in the preliminary study. The sample consists of six students attending the 10th grade in Northern Portugal schools and five teachers teaching this school level, subject program. The analysis of the collected data has provided clues to the evolution of the study in progress and allowed the identification of teachers and students perceptions on the use of textbooks and also the ideas of students about History by solving activities that are proposed in this educational resource.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Isabel Afonso, Universidade do Minho, Portugal

PhD student in Education at the University of Minho, Portugal.

References

ASHBY, R. Conceito de evidência histórica: exigências curriculares e concepções dos alunos. In: BARCA, I. (Org.). Educação histórica e museus. Actas das Segundas Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, 2003. p.37- 47.

BARCA, I. Educação histórica: uma nova área de investigação. In ARIAS NETO, J. M. (Org.). Dez anos de pesquisa em ensino de história. Londrina: AtritoArt, 2005. p. 15-25.

BORRIES, B.; KORBER, A.; MEYER- HAMM J. Uso reflexivo de los manuales escolares de historia: resultados de una encuesta realizada a docentes, alumnos y universitarios. Enseñaza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, n.5, Mar. 2006.

COSTA, M. A. Ideias de professores sobre a utilização de fontes dos manuais de História. Um estudo no 3.º Ciclo do Ensino Básico. 2007. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Minho, Braga, 2007.

GERARD, F.; ROEGIERS, X. Des manuels pour apprendre. Concevoir, évaluer, utiliser. Bruxelles: De Boeck. 2003.

MOREIRA, O. Concepções dos alunos acerca da Televisão e conheci mento histórico.2002. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Minho, Braga, 2002

PORTUGAL. Ministério DA Educação. Programa de História A, 10.º, 11.º e 12.º ano. Curso Científico Humanístico de Ciências Sociais e Humanas. Lisboa: ME–DES, 2002.

SILVA, R. A construção do conhecimento histórico a partir das actividades propostas pelos manuais: um estudo com alunos do 2.º ciclo do Ensino Básico. 2007. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Minho, Braga, 2007.

Published

2010-09-09

How to Cite

Afonso, M. I. (2010). Textbooks: study guide or practice skills? study with teachers and students of secondary education. História & Ensino, 16(1), 113–126. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p113

Issue

Section

Artigos