Historical imagination and classroom: a study of case and a theoretical possibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p99

Keywords:

Historical imagination, History teaching, Linguistic turn

Abstract

We approach in this paper some aspects about the historical imagination of high school students of the Colégio de Aplicação da UEL. Through the use of a prior knowledge questionnaire, applied to the students that we would teach in our internship, we intend an analysis of the conception expressed in their answers. Accordingly, we started from some theoretical assumptions of authors that consider the essential aspect of the language for and in the construction of the historical imagination.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rafael Aparecido Monpean, Universidade Estadual de Campinas

Master in Cultural History at the State University of Campinas.

Yasmin Carli Albino, Rede pública de ensino

Graduated in History at the State University of Londrina. History teacher at the public school system.

References

BARCA, I. Concepções de adolescentes sobre múltiplas explicações em História. In: BARCA, I. (Org.). Perspectivas em Educação Histórica. Centro de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2005.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

JENKINS, K. A história repensada. Trad. Mario Vilela. São Paulo: Contexto, 2009.

MATTOZZI, I. Ensinar a escrever sobre história. História & Ensino, Londrina, v. 14, p. 7-28, ago. 2008.

MONTEIRO, A. M. F. C. A história ensinada: algumas configurações do saber escolar. História & Ensino, Londrina, v. 9, p. 37-62, out. 2003.

MOSÉ, V. Nietzsche e a grande política da linguagem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

MUNSLOW, A. Desconstruindo a história. Trad. R. G. Nascimento. Petrópolis: Vozes, 2009.

WHITE, H. O fardo da história. In Trópicos do discurso: Ensaios sobre a crítica da cultura. Trad. A. C. de Franca Neto. São Paulo: Editora da USP, 2001, p. 39-63.

WHITE, H. Meta-História: A imaginação histórica do século XIX. Trad. J. L. de Melo. São Paulo: Editora da USP, 2008.

WHITE, H. Teoria literária e escrita da história. In Estudos Históricos. trad. Dora Rocha, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, p. 21-48, 1991.

ZARANKIN, Andrés. Paredes que domesticam: Arqueologia da arquitetura escolar capitalista: O caso de Buenos Aires. 2001. Tese de (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

Published

2010-09-09

How to Cite

Monpean, R. A., & Albino, Y. C. (2010). Historical imagination and classroom: a study of case and a theoretical possibility. História & Ensino, 16(1), 99–112. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p99

Issue

Section

Artigos