History teaching in the supervised practicum reports of the history course: expositive lessons like experimental narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p173

Keywords:

Didactics, Methodology, Expositive lesson, The teaching of history.

Abstract

This text presents some results of a research carried out at Londrina State University. Documents used to support this investigation included supervised practicum reports between the years 1983 and 2005, and supervisors daily reports. In this text, we investigate how practicum students from the History Course make decisions on how to teach history and which methodology to adopt, usually opting for expositive Iessons. We also analyzed how the justifications presented for their choices reveal their understanding of the functions of history teaching and the possibilities of constructing historical knowledge by elementary and high school students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marlene Rosa Cainelli, Universidade Estadual de Londrina

Professor, Department of History, State University of Londrina

References

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 93-114.

JAPIASSÚ, N.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

MATOZZI, I. A história ensinada: educação física, educação social ou formação cognitiva. O Estudo da História, Braga, n. 3, 1998.

MONTEIIW, A. M. Aprática de Ensino e a produção de saberes na eseola. In. CANDAU, V. M. (org). Didática, currículo e saberes escolares. Rio deJaneiro: DP&A, 2002.

NÓVOA, A. Prfissão Professor. 2.ed. Porto: Porto Editora, 1995.

CUNHA, A. V. C. S. A narrativas hislóricas escolares e suas matrizes de referências. História & Ensino, Londrina, v.12, p.49-66, 2006.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber- esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

Published

2009-04-02

How to Cite

Cainelli, M. R. (2009). History teaching in the supervised practicum reports of the history course: expositive lessons like experimental narrative. História & Ensino, 15, 173–181. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p173

Issue

Section

Artigos