History teaching in the supervised practicum reports of the history course: expositive lessons like experimental narrative
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p173Keywords:
Didactics, Methodology, Expositive lesson, The teaching of history.Abstract
This text presents some results of a research carried out at Londrina State University. Documents used to support this investigation included supervised practicum reports between the years 1983 and 2005, and supervisors daily reports. In this text, we investigate how practicum students from the History Course make decisions on how to teach history and which methodology to adopt, usually opting for expositive Iessons. We also analyzed how the justifications presented for their choices reveal their understanding of the functions of history teaching and the possibilities of constructing historical knowledge by elementary and high school students.
Metrics
References
PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 93-114.
JAPIASSÚ, N.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.
MATOZZI, I. A história ensinada: educação física, educação social ou formação cognitiva. O Estudo da História, Braga, n. 3, 1998.
MONTEIIW, A. M. Aprática de Ensino e a produção de saberes na eseola. In. CANDAU, V. M. (org). Didática, currículo e saberes escolares. Rio deJaneiro: DP&A, 2002.
NÓVOA, A. Prfissão Professor. 2.ed. Porto: Porto Editora, 1995.
CUNHA, A. V. C. S. A narrativas hislóricas escolares e suas matrizes de referências. História & Ensino, Londrina, v.12, p.49-66, 2006.
TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber- esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.