History didactic book: the past ever present
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p131Keywords:
History didactic book, History discipline, Historical literacy.Abstract
This paper concerns the relation between the school discipline and the History didactic book. It takes the presuppositions that to analyze the History teaching of History it's important to consider theories and historiographical methods and pedagogical conceptions in the time. It approaches the educational changes that building the history course like a school discipline in the Brazilian curricula and the changes in the History manuals, especially those available by Didactic Book National Program (Programa Nacional de Livro Didático - PNLD) in the last 15 years. Finally, it presents a new tendency that appears in the History didactic book collection: the Historical Literacy.
Downloads
References
CHIANCA, R. B.; TEIXEIRA. F. M.P. Pensar e Viver: história. São Paulo: Ática, 2008.
LIMA, M. História crianças. São Paulo: 2008.
MELANI, M. R. Projeto Pitanguá: história. São Paulo: Moderna, 2008.
OLlVEIRA, M. C. C. Ler o Mundo. São Paulo: Scipione, 2008.
PINElA, T.; GIARETA, L. A. De olho no futuro: história. São Paulo: FTD, 2008.
URBAN, A. C.; SCHMIDT, M. A. Eu conto história. Curitiba: Base Editora, 2008.
ZAMBONI, E.; CASTELAR, S. História. São Paulo: Saraiva, 2008. (Coleção Curumim).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.