History and memory in the classroom: the ideas of students about the photographic manipulations during Stalin’s government (1923-1954)

Authors

  • Andreya Susane Seiffert Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p167

Keywords:

History Teaching, Memory, Stalinism

Abstract

This article is the result of a study developed with high school students as a part of my compulsory internship from the Internship with Teaching in History III course of the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).The proposal of the course was to join teaching and research. The theme chosen for research and analysis in the present article was the photographic manipulation that occurred during Stalin's government. This paper presents an interpretation about the students' responses when asked about the reason behind those interventions and if it really is possible to erase someone from history. It also shows the relationship that students caught between memory and history, and discuss the importance of history teaching to the development of historical consciousness.

Author Biography

Andreya Susane Seiffert, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC

Graduated in History from the State University of Santa Catarina (UDESC).

References

CAINELLI, M.; TUMA, M. História e Memória na construção do pensamento histórico: uma investigação em Educação Histórica. Revista HISTEDBR online, Campinas, n. 34. Disponível em: <http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/34/ >. Acesso em: 07 set. 2011.

ORWELL, G. 1984. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.

HOOBLER, D.; HOOBLER T. Stálin. São Paulo: Nova cultural, 1987.

KLINTOWITZ, J. O pai da mentira. Veja, São Paulo, n. 1522, p.62-65, 19 nov. 1997. Disponível em: . Acesso em: 01 nov. 2010.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar, Curitiba, Especial, 2006.

LEMINSKI, P. Trotski: a paixão segundo a revolução. São Paulo: Brasiliense, 1986.

MATTOZZI, Ivo. La transposicion del texto historiográfico: un problema crucial de la didáctica de la História. Teoria y Didáctica de las Ciências Sociales. Barcelona: n.4, 1999

NORA, P. Entre memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n.10, dez. 1993

POLLAK, M. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 1989.

SCHMIDT, M. A. Cognição Histórica situada: que aprendizagem histórica é esta?. In SCHMIDT, M. A.; BARCA, I. (Org.). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Editora UNIJUI, 2009

Published

2011-09-09

How to Cite

Seiffert, A. S. (2011). History and memory in the classroom: the ideas of students about the photographic manipulations during Stalin’s government (1923-1954). História & Ensino, 17(1), 167–181. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p167

Issue

Section

Artigos