Textbooks and teaching of history: a hand in the Middle Ages of elementary school students

Authors

  • Edlene Silva Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p7

Keywords:

Textbooks, Teaching History, PNLD, The Middle Ages

Abstract

This paper deals with the representations of the Middle Ages in the textbooks produced in Brazil after the National Textbook Program (PNLD), in 1996. It points out also distances and approaches between academic knowledge and school knowledge, and possible ruptures and continuities in the pejorative idea about the Middle Ages in history teaching in Brazilian schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edlene Silva, Universidade de Brasília

Adjunct professor at the University of Brasília. Representative of the History Teaching Laboratory of the University of Brasília (LABEH).

References

ARAÚJO, E. O teatro dos vícios: transgressão e transigência na sociedade urbana colonial. Rio de Janeiro: José Olympio, 1993.

BITTECOURT, C. M. F. O livro didático não é mais aquele. Revista Nossa História, ano I, n. 2, dezembro de 2003, p.52-54.

BITTECOURT, C. M. F.Ensino de História fundamentos e métodos, São Paulo: Cortez, 2004. BLOCH, M. Os reis taumaturgos: O caráter sobrenatural do poder régio França e Inglaterra. São Paulo: Cia das Letras, 1993.

BONNASSIE, P. Dicionário de História Medieval. Lisboa: D. Quixote, 1985.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos PNLD 2008: História/Ministério da Educação. — Brasília: MEC, 2007. 124 p. — (Anos Finais do Ensino Fundamental).

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais:/História/Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1998.

CESARE, M. Grandes Pecadores, Grandes Catedrais. São Paulo, Martins Fontes, 1991.

COELHO, M. F. A justiça d'além-mar. Lógicas jurídicas feudais em Pernambuco (séc. XVIII). Recife: Ed. Massangana/Fundação Joaquim Nabuco, 2009.

FERREIRA, M. de M. Desafios do ensino de História. In: Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro: FVG, v. 21, n. 41, p.79-94.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2003.

FRANCO JR, H. As Cruzadas – Guerra Santa entre Ocidente e Oriente. 1ª ed. São Paulo: Editora Moderna, 1999.

FISCARELLI, R. B. de O. Material Didático e prática docente. In: Encontro Iberoamericano de educação. Alcalá de Henares, 2006.

KAMEL, A. O que ensinam às nossas crianças. Artigo de opinião em O Globo – 18/09/2007.

KAMEL, A. Livro didático e propaganda política. Artigo de opinião em O Globo - 01/10/2007

KOLING, P. J. O ensino de História da América na educação básica reflexões a partir de manuais didáticos e obras utilizadas em escolas públicas no Oeste do Paraná. In: Anais Eletrônicos do VIII Encontro Internacional da ANPHLAC, Vitória, 2008. LE

GOFF, J. Para um novo conceito de Idade Média: tempo, trabalho e cultura no Ocidente. Lisboa: Editorial Estampa, 1995a.

GOFF, J. A civilização do Ocidente medieval. v 1., Lisboa: Editorial Estampa, 1995b.

LOPEZ, R. S. Nascimento da Europa. Lisboa, Rio de Janeiro, Edições Cosmos, 1965.

MACEDO, J. R. Repensando a Idade Média no Ensino de História. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.

MELLO, J. R. As Cruzadas. Série Princípios. São Paulo: Editora Ártica, 1989.

MELO, C. F. C. B. de. Senhores da História e do esquecimento: a construção do Brasil em dois manuais didáticos de História na segunda metade do século XIX. Belo Horizonte, MG: Argumentum, 2008.

MIRANDA, S. R., LUCA, T. R. de. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.24, n. 48, p.123-144, 2004.

MONTEIRO, A. M.. Professores e manuais didáticos: narrativas e leituras no ensino de história. Rio de Janeiro Ed. FGV, 2009.

NUNES, R. A. da C. História da Educação na Idade Média. São Paulo, EDUSP, 1979.

PERNOUD, R. A Mulher nos Tempos das Cruzadas. Campinas, São Paulo: Editora Papirus, 1993.

PERNOUD, R. Idade Média: o que não nos ensinaram. Rio de Janeiro: Agir, 1994.

PERNOUD, R. Luz sobre Idade Média. Sintra: Europa-América, 1981.

PEREIRA, N. M.; GIACOMONI, M. P. Possíveis Passados: representações da Idade Média no Ensino de História. Porto Alegre: Zouk, 2008.

PILETTI, C.; PILETTI, N. História e vida integrada. 4. vols. 2 ed., São Paulo: Ática, 2007.

PILETTI, C.; PILETTI, N. História e Vida. 4. vols. 1.ed. São Paulo: Ática, 1989.

PILETTI, C.; PILETTI, N. História e Vida integrada. Nova edição reformada e atual. São Paulo: Editora Ática, 2 ed., 2006.

PILETTI, C.; PILETTI, N. História e Vida: das origens da humanidade à Idade Média. v.3. São Paulo: Editora Ática, 25 ed., 2001.

SCHIMIDT, M. Nova História Critica. São Paulo: Nova Geração, 1999.

Published

2011-09-09

How to Cite

Silva, E. (2011). Textbooks and teaching of history: a hand in the Middle Ages of elementary school students. História & Ensino, 17(1), 7–31. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p7

Issue

Section

Artigos